2015-01-08, 21:00
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Inte York, men clever guessing.

Man ska inte förledas av det "skogiga" eller kanske "träiga" - har egentligen inte med själva staden att göra, utan namnet, eller ett namn, ett personnamn, som ändrats till-från där staden är "från", men nu har stadens nya namn ingenting att göra med personens namn, varken till eller från! Personen, en world celebrity still going strong, är 11 år äldre än namnbytet, ja stadens... var det någon som hängde med?

...och jag som skulle vara kategoriskt emot nya ledtrådar... eller implicit repetera gamla...
Riktigt klurigt. Får inte ihop det riktigt. Ledtrådarna 2 och 3 skulle kunna leda till Gdańsk, för Danzig utsattes för vild plundring och ödeläggelse av ryssarna i slutet av andra världskriget och ingick långt tidigare i handelsförbundet Hansan. Passar även bra med kopplingen mellan stadsnamnet Danzig och artistnamnet Glenn Danzig, där Glenn väl fortfarande är aktiv. Och en göteborgare har väl knappast något emot att klämma in ledtrådar om diverse personer som heter Glenn? Men Glenn Danzig är tyärr inte äldre än namnbytet Danzig/Gdańsk, och inte får jag det att stämma med ledtråd 1 heller. Funderar vidare ...
Citera
2015-01-08, 21:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Tänker inte spela Allen men kommer egentligen på kant nu men mitt kategoriska tjatande om att inte bjuda på ledtrådar, men kan säga att det börjar brännas...
Citera
2015-01-08, 21:27
Avslutad
Citat:
Tänker inte spela Allen men kommer egentligen på kant nu men mitt kategoriska tjatande om att inte bjuda på ledtrådar, men kan säga att det börjar brännas...
Där tog jag den. Men jag låter schizophrenia få den.

Handlar det om att en "inte så skogig stad" är kal?
Citera
2015-01-08, 21:37
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Där tog jag den. Men jag låter schizophrenia få den.

Handlar det om att en "inte så skogig stad" är kal?
Nu trillade polletten ned, men du var först så ta den du.

För övrigt är det inte bara Woody som heter Allen utan det gör även Glenn Danzig, som ursprungligen hette Glenn Allen Anzalone. Men Woodys ursprungliga namn passar förstås bättre in på GoggeGogelius ledtrådar.
Citera
2015-01-08, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Nu trillade polletten ned, men du var först så ta den du.
Nåja, om du insisterar: Kaliningrad?
Citera
2015-01-08, 21:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Immanuel Kant verkade i Königsberg livet ut, kanske mest bekant för sitt "kategoriska imperativ".

"...är kal" Ha ha - var bortom min humoristiska förmåga! Förtydligar för övriga som inte nappat; dels den kale (flinten) Woody Allen (A S Konigsberg) och KALiningrad.

Staffetpinnen över till U-fig!

EDIT: menade staden inte så "Woody" - nej jag vet, Oldsberg modell sämre...
Senast redigerad av GoggeGogelius 2015-01-08 kl. 22:00.
Citera
2015-01-08, 22:11
Avslutad
Citat:
EDIT: menade staden inte så "Woody" - nej jag vet, Oldsberg modell sämre...

1. Trots det geografiska avståndet kan man i närheten av staden hitta brittisk kungafamilj.

2. Namnet till trots är staden väldigt nedgången.
Citera
2015-01-08, 22:32
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

1. Trots det geografiska avståndet kan man i närheten av staden hitta brittisk kungafamilj.

Östra Tysklands Sachsen (Edvard Vll från ätten Sachsen-Coburg-Gotha) ligger ju ganska nära västra Ryssland, ty "nedgången" får mig att tänka på, dels undertecknad men det är synnerligen OT, dels på ryska städer; Novgorod i västra Ryssland betyder ju "ny stad", så why not?
Citera
2015-01-08, 22:35
Avslutad
Citat:
Östra Tysklands Sachsen (Edvard Vll från ätten Sachsen-Coburg-Gotha) ligger ju ganska nära västra Ryssland, ty "nedgången" får mig att tänka på, dels undertecknad men det är synnerligen OT, dels på ryska städer; Novgorod i västra Ryssland betyder ju "ny stad", så why not?
Inte Novgorod.
Citera
2015-01-09, 00:02
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:

Detroit?

Windsor, Ontario ligger på andra floden. Detroit betyder sund på franska men staden är nedgången.
Citera
2015-01-09, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Detroit?

Windsor, Ontario ligger på andra floden. Detroit betyder sund på franska men staden är nedgången.

Citera
2015-01-09, 12:46
Medlem
tcfmogs avatar
Ja, jag tyckte det verkade bekant.

Tidigare hednisk handelsplats som nu har namn efter helgon.

Vapen och ammunition har genom historien haft stor betydelse här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in