2015-01-06, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Chur? Kan få det att låta som Tur med lite tur... Från franskspråkiga delen av Schweiz. Kommer av Kora i keltiskan, betyder "stam" (som i folkstam)

Citat:
Alternativt Strassburg /Strasbourg,

Men först till kvarn gäller fortfarande. Tänk med huvudet. Huvudstad? Inte längre...

Bonne chance!
Citera
2015-01-06, 23:29
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Men först till kvarn gäller fortfarande. Tänk med huvudet. Huvudstad? Inte längre...

Bonne chance!
Är det "Bonn"?

Är ju franska för "bra/gott". Huvudstad i Västtyskland. Ligger vid Rhen. Supergammal stad.
Citera
2015-01-06, 23:32
Avslutad
Citat:
Är det "Bonn"?

1. Klart vattendrag = Rhenfloden

2. Staden finns omtalad sedan drygt 2 000 år tillbaka, och då kallades den "Bonna".

Bonne chance = lycka till på franska, huvudstad i Västtyskland men inte i dagens Tyskland.
Citera
2015-01-06, 23:36
Medlem
Emerains avatar
Citat:

1. Klart vattendrag = Rhenfloden

2. Staden finns omtalad sedan drygt 2 000 år tillbaka, och då kallades den "Bonna".

Bonne chance = lycka till på franska, huvudstad i Västtyskland men inte i dagens Tyskland.
Tjusgt!

Jag som kände mig så förhoppningsfull med min koppling via Renault. Tänkte att det var en fullgod ordvits! Och så kommer du med Rhen, magnifikt!

Postar en ny fråga ikväll eller imorgon. Var egentligen bara uppe för att försöka klara denna fråga ^^
Citera
2015-01-07, 23:48
Medlem
Emerains avatar
Jag har kopplingar till ett fordon som är kombinerat med getmjölksprodukt. Hoppas ni tar tid, för här kan det gå riktigt fort.

Tid är förövrigt en viktig del av staden, även om det ibland känns ganska förhistoriskt.
Citera
2015-01-08, 00:06
Avslutad
Citat:
Jag har kopplingar till ett fordon som är kombinerat med getmjölksprodukt. Hoppas ni tar tid, för här kan det gå riktigt fort.

Tid är förövrigt en viktig del av staden, även om det ibland känns ganska förhistoriskt.
Gissar vilt på grund av det fetstilta: Ur?
Citera
2015-01-08, 00:07
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Gissar vilt på grund av det fetstilta: Ur?
Du har närmat dig kärnan av ledtråden, men du är på fel plats i världen. Namnet i sig på staden har inget med tid att göra.
Citera
2015-01-08, 09:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

La Chaux-de-Fonds i Schweiz?

Rolex grundades här - kopplingen till "tid". Ligger i Jurabergen -> Jura, förhistoriskt.

Hur vi kom dit "riktigt fort"; här föddes racerföraren och grundaren till bilmärket med samma namn, Chevrolet, till vilken vi når via getosten Chèvre.

Nu har jag varit och sniffat på de senaste, må detta vara rätt!?
Citera
2015-01-08, 11:24
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
La Chaux-de-Fonds i Schweiz?

Rolex grundades här - kopplingen till "tid". Ligger i Jurabergen -> Jura, förhistoriskt.

Hur vi kom dit "riktigt fort"; här föddes racerföraren och grundaren till bilmärket med samma namn, Chevrolet, till vilken vi når via getosten Chèvre.

Nu har jag varit och sniffat på de senaste, må detta vara rätt!?
Helt rätt på alla punkter!

Vad är det med mig och att släppa så lätta ledtrådar?

Din tur!
Citera
2015-01-08, 13:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Helt rätt på alla punkter!

Vad är det med mig och att släppa så lätta ledtrådar?

Din tur!

Njaee... vi har väl en förkärlek till att ordvitsa till det, och klämmer man då Chevrolet blir det lätt, samtidigt var jag säkrare på Köpenhamn ovan (alltså Archangelsk... ). Nåväl, hoppas på "medelsvår" här;

1) Inte speciellt "skogig" stad, och här ligger inte heller Manhattan.

2) Brutala stridigheter strax innan namnbyte, påkallat av erövraren.

3) Anor som del i förbund.

Säger - än så länge - kategoriskt nej till fler ledtrådar!
Citera
2015-01-08, 15:41
Medlem
schizophrenias avatar
Drar till med York, fast har på känn att det är lite för enkelt för att vara rätt. York hette en gång i tiden Eborakon, och det namnet har med idegran att göra (därav det "skogiga"). Vikingar erövrade Eborakon, som då snarare kallades Eoforwic, och staden döptes till Jórvík. York har ingått i såväl Danelagen som "the Five Boroughs of the Danelaw".
Citera
2015-01-08, 19:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Drar till med York, fast har på känn att det är lite för enkelt för att vara rätt. York hette en gång i tiden Eborakon, och det namnet har med idegran att göra (därav det "skogiga"). Vikingar erövrade Eborakon, som då snarare kallades Eoforwic, och staden döptes till Jórvík. York har ingått i såväl Danelagen som "the Five Boroughs of the Danelaw".

Inte York, men clever guessing.

Man ska inte förledas av det "skogiga" eller kanske "träiga" - har egentligen inte med själva staden att göra, utan namnet, eller ett namn, ett personnamn, som ändrats till-från där staden är "från", men nu har stadens nya namn ingenting att göra med personens namn, varken till eller från! Personen, en world celebrity still going strong, är 11 år äldre än namnbytet, ja stadens... var det någon som hängde med?

...och jag som skulle vara kategoriskt emot nya ledtrådar... eller implicit repetera gamla...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in