2017-03-16, 13:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
München?

1. Bayerische Motorenwerke. Bilen med propeller i grillen.
2. Strauss (var kanske varken den äldre eller yngre, vad vet jag?)
3. Bayern München spelar på Allianz Arena.

Kliniskt, syftar på kompositörerna som jag (keine ahnung, men gissar) tror inte är släkt med åsyftade gamle CSU Franz Josef (ni som minns - har någon politiker svettats mer från en talarstol?) och exakt som Fromlands men kanske inte alla trådföljare har koll på är Allianz ett försäkringsbolag.

Kör över med pizzabagarracern och parkerar frågan hos Fromlands!
Citera
2017-03-16, 14:37
Medlem
Fromlandss avatar
Tack för det.
Intressant läsning om denne politiker Franz Josef Strauss förresten. Kände inte till honom.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Franz_Josef_Strauss

Ska försöka återkomma inom kort med nytt resmål.
Citera
2017-03-16, 16:43
Medlem
Fromlandss avatar
Se upp för dörrarna, dörrarna stängs. Nu åker vi mot nytt mål.

1. Området har en mångkulturell historia och det var inte alltför länge sedan det tillhörde ett annat land.

2. Vår nordliga lilla stad är lite av en huvudort för ett språk som bara talas i denna region (med bla institut för språket och kulturen), men det känns som en tidsfråga innan språket inte kan hålla huvudet över havsytan längre...

3..och gå samma öde till mötes som många byar i närheten som bokstavligen gått under för vågorna.

4. Stadens vidare namn omnämns första gången på 1200 talet.
Citera
2017-03-16, 17:10
Medlem
BernardLoutres avatar
Vi försöker med Sylt men det skulle också kunna vara Malmö...
Citera
2017-03-16, 18:12
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Vi försöker med Sylt men det skulle också kunna vara Malmö...
Förvånansvärt många ledtrådar i denna tråd passar in på Malmö. Vår lilla stad är dock väsentligt fridfullare.
Ditt andra svar är riktigt vasst faktiskt...

5. ...men du tänker för smalt Bernard.

6. Är man händelsevis konnässör av norrländsk div2 ishockey känns grannstaden bekant på något sätt.

Citat:
1. Området har en mångkulturell historia och det var inte alltför länge sedan det tillhörde ett annat land.

2. Vår nordliga lilla stad är lite av en huvudort för ett språk som bara talas i denna region (med bla institut för språket och kulturen), men det känns som en tidsfråga innan språket inte kan hålla huvudet över havsytan längre...

3..och gå samma öde till mötes som många byar i närheten som bokstavligen gått under för vågorna.

4. Stadens vidare namn omnämns första gången på 1200 talet.
Citera
2017-03-16, 20:59
Medlem
Fromlandss avatar
Eftersom svaren inte direkt flödar in så bjuds några ledtrådar till.

7. Staden namn nämns första gången i en jordebok från en kung som när han inte umgicks med sin portugisiska hustru bla åkte på korståg till Estland.

8. Staden är liten och har endast runt 5000 invånare.

9. Är inte känd för några berömdheter men en duktig porträttmålare (som bla benämnts som sitt lands Frans Hals härstammade härifrån)

Okej, slänger in en till..

10. En liten by nordost om vår stad har ett namn som påminner om en nu inte längre grannlands huvudstad om man missar starten.
Citera
2017-03-16, 21:51
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Eftersom svaren inte direkt flödar in så bjuds några ledtrådar till.

7. Staden namn nämns första gången i en jordebok från en kung som när han inte umgicks med sin portugisiska hustru bla åkte på korståg till Estland.

8. Staden är liten och har endast runt 5000 invånare.

9. Är inte känd för några berömdheter men en duktig porträttmålare (som bla benämnts som sitt lands Frans Hals härstammade härifrån)

Okej, slänger in en till..

10. En liten by nordost om vår stad har ett namn som påminner om en nu inte längre grannlands huvudstad om man missar starten.
Aha, tror att jag har hittat portugisiskan:

Citat:
Berengaria av Portugal, i Danmark kallad Bengjerd, född 1194, död 27 mars eller 1 april 1221, Danmarks drottning 1214-21, gift med kung Valdemar Sejr av Danmark 1214.
Citera
2017-03-16, 22:05
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag har också hittat Kong Valdemars Jordebog men artikeln är ju på danska.

https://da.wikipedia.org/wiki/Kong_Valdemars_Jordebog
Citera
2017-03-16, 22:16
Medlem
Harrfenas avatar
Jag vet inte, vill inte trampa på Bernard, vet inte om han kom med ett svar eller....?

Jag blev att tänka på Norsjö...?
Senast redigerad av Harrfena 2017-03-16 kl. 22:20.
Citera
2017-03-16, 22:21
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Jag vet inte, vill inte trampa på Bernard, vet inte om han kom med ett svar eller....?

Jag blev att tänka på Norsjö...?

Bernard känner sig inte alls nertrampad, han tänker bara högt... Det finns ett ställe i Holland som heter Urk (kul namn!) och det påminner ju lite om Turku om man missar starten.
Citera
2017-03-16, 22:22
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Bernard känner sig inte alls nertrampad, han tänker bara högt... Det finns ett ställe i Holland som heter Urk (kul namn!) och det påminner ju lite om Turku om man missar starten.

Nå bra det att du inte känner dig trampad på

Bra tänkt.
Citera
2017-03-16, 22:33
Medlem
BernardLoutres avatar
Det här skulle ju kunna vara språket men längre än så kaninte jag komma.

https://en.wikipedia.org/wiki/West_Frisian_language
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in