Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-15, 15:29
Medlem
Skamanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Novgorod?

Betyder "nystad", den fruktansvärda människan är Ivan den förskräcklige som dog strax innan 1612. Novgorod blev väl belägrat av svenskarna då? Förr i tiden ett handelscentrum som svenskar besökte flitigt.

Exakt, där satt den. Staden är förmodligen grundad av Rurik (som danskar gärna vill se som identisk med Hrørek av Dorestad) på en plats några kilometer från dagens Novgorod. Ryssarna kallar den officiellt för Velikij Novgorod (Stora Novgorod) för att skilja den från Nizjnij Novgorod (Nedre Novgorod), som ligger vid Volga. Totaldemolerad 1570 av Rurik-ättlingen Ivan den förskräcklige ("Groznyi" på ryska, vilket är namnet på Tjetjeniens huvudstad). Trots det, och trots att Ivan kastade in landet i den s.k. Stora oredan, ses han ändå som den förste store ryske imperiebyggaren och har fungerat som förebild för Peter den Store, Stalin och möjligen Putin. Han finns till och med avbildad på ikoner.

Gustav II Adolf grundade f.ö. Nystad i Finland 1617.
Citera
2014-11-15, 16:23
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
Exakt, där satt den. Staden är förmodligen grundad av Rurik (som danskar gärna vill se som identisk med Hrørek av Dorestad) på en plats några kilometer från dagens Novgorod. Ryssarna kallar den officiellt för Velikij Novgorod (Stora Novgorod) för att skilja den från Nizjnij Novgorod (Nedre Novgorod), som ligger vid Volga. Totaldemolerad 1570 av Rurik-ättlingen Ivan den förskräcklige ("Groznyi" på ryska, vilket är namnet på Tjetjeniens huvudstad). Trots det, och trots att Ivan kastade in landet i den s.k. Stora oredan, ses han ändå som den förste store ryske imperiebyggaren och har fungerat som förebild för Peter den Store, Stalin och möjligen Putin. Han finns till och med avbildad på ikoner.

Gustav II Adolf grundade f.ö. Nystad i Finland 1617.
Bra ledtrådar, inte för lätt!

Vart är vi på väg?

På halvöns ände når vi giftig slutstation.
Citera
2014-11-15, 16:51
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Bra ledtrådar, inte för lätt!

Vart är vi på väg?

På halvöns ände når vi giftig slutstation.
Murmansk, där havet är giftigt pga avfall som dumpats där, på toppen av kolahalvön.

(det här känns mer som en påspåret-tanke, men jag vill bara utesluta staden jag först kom att tänka på när jagläste ledtråden)
Citera
2014-11-15, 16:56
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Murmansk, där havet är giftigt pga avfall som dumpats där, på toppen av kolahalvön.

(det här känns mer som en påspåret-tanke, men jag vill bara utesluta staden jag först kom att tänka på när jagläste ledtråden)
Inte helt fel ute, men staden i fråga är faktiskt bokstavligen en slutstation.
Citera
2014-11-15, 17:07
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Inte helt fel ute, men staden i fråga är faktiskt bokstavligen en slutstation.
Bokstavligen en slutstation... Vladivostok? Slutstationen på Transsibiriska järnvägen!, och är så förorenad att det är enklare att tala om de platser som inte är superfarliga och giftiga än tvärtom.
Citera
2014-11-15, 17:11
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Bokstavligen en slutstation... Vladivostok? Slutstationen på Transsibiriska järnvägen!, och är så förorenad att det är enklare att tala om de platser som inte är superfarliga och giftiga än tvärtom.
Helt rätt, Vladivostok som ligger längst ut på Muravjov-Amurskij-halvön.
Citera
2014-11-15, 17:14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Helt rätt, Vladivostok som ligger längst ut på Muravjov-Amurskij-halvön.
Fint! Nu ska jag äntligen få klart den där frågan som jag jobbat på sedan förra gången jag hade rätt!
Citera
2014-11-16, 17:50
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Fint! Nu ska jag äntligen få klart den där frågan som jag jobbat på sedan förra gången jag hade rätt!
...
Citera
2014-11-16, 18:40
Medlem
Emerains avatar
Som ni alla väntat på länge, särskilt du U-Fig!

Jag är en stad, eftersom det är vad tråden säger att jag är. Egentligen är jag en kombination av två fåglar, men jag tror jag flytt till skogs, or maybe to the mountains? I think I have a part vixen also in me.
Citera
2014-11-16, 18:54
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Som ni alla väntat på länge, särskilt du U-Fig!

Jag är en stad, eftersom det är vad tråden säger att jag är. Egentligen är jag en kombination av två fåglar, men jag tror jag flytt till skogs, or maybe to the mountains? I think I have a part vixen also in me.
Hmm. Funderar på om det är ordvitsar (t.ex. vixen = bl.a. ragata, stadens namn innehåller delar av det ordet?) eller mer historiska ledtrådar. Eller har en rävhona delvis något att göra med staden? Återkommer senare.
Citera
2014-11-16, 23:28
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Hmm. Funderar på om det är ordvitsar (t.ex. vixen = bl.a. ragata, stadens namn innehåller delar av det ordet?) eller mer historiska ledtrådar. Eller har en rävhona delvis något att göra med staden? Återkommer senare.
Jag kan avslöja så mycket att de sakerna jag skrev på engelska har något med varandra att göra för att få fram ledtråden till staden. Om jag nu lyckades förklara så ni förstår får ni själva avgöra. Men det är inte så mycket ordvitsar än tycker jag.
Citera
2014-11-17, 15:22
Medlem
Skamanders avatar
Citat:
Jag kan avslöja så mycket att de sakerna jag skrev på engelska har något med varandra att göra för att få fram ledtråden till staden. Om jag nu lyckades förklara så ni förstår får ni själva avgöra. Men det är inte så mycket ordvitsar än tycker jag.

Om det kan kallas ordvits vet jag inte, men jag tar fasta på ord som vixen och fox och drar till med det ljudlika Phoenix. Det är ju hämtat från den mytologiska fågeln som förutom sina övernaturliga egenskaper ofta beskrevs som en kombination av en örn och en påfågel. Någon skog tror jag inte det finns kring Phoenix, däremot är det väl ganska bergigt i trakterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in