2016-03-13, 10:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Ah, jag tyckte jag fick till det med bordeaux i betydelsen vinröd på fyran, men det var bara en tillfällighet alltså. Nå, ibland ska man ju ha lite tur också. Ny gåta:
  1. En viss doktor med ett tragiskt livsöde för tankarna till vår stad.
  2. Vi befinner oss inte i en monarki, men staden är ändå hemvist för en informell konung.
  3. Staden har tidigare gått under ett annat namn.

Långskott, tänker på Haile Selassie ("Juda konung") måhända sitter någon på "tronen" idag? Tidigare namn Fin Fine på Addis Abeba? (Doktorn? Ingen aning, därav långskott, 97 ggr insatsen).
Citera
2016-03-13, 10:33
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Långskott, tänker på Haile Selassie ("Juda konung") måhända sitter någon på "tronen" idag? Tidigare namn Fin Fine på Addis Abeba? (Doktorn? Ingen aning, därav långskott, 97 ggr insatsen).
Bra tänkt, men det är inte Addis Abeba.
  1. En viss doktor med ett tragiskt livsöde för tankarna till vår stad.
  2. Vi befinner oss inte i en monarki, men staden är ändå hemvist för en informell konung.
  3. Staden har tidigare gått under ett annat namn.
  4. Staden är störst i landet, men är inte dess huvudstad.
Citera
2016-03-13, 11:33
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Man skulle kunna gissa på Mumbai, tidigare Bombay. Filmen Mumbai's king och hmm nån doktor, Dr Bombay hehe, nä antaligen någon indier alt. filmroll.
Citera
2016-03-13, 11:44
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Man skulle kunna gissa på Mumbai, tidigare Bombay. Filmen Mumbai's king och hmm nån doktor, Dr Bombay hehe, nä antaligen någon indier alt. filmroll.
Lysande gissat och helt rätt.

Ledtråd två syftar på kungen av Bollywood, Shah Rukh Khan och doktorn i ledtråd ett är mycket riktigt Dr Bombay, vars tragiska livsöde beskrivs i i låten S.O.S. från 1998, komplett med blackface och fejkad brytning. Jag är lite besviken på att du löste det innan jag fick släppa den Oldsbergsledtråd som jag byggde gåtan kring: "Staden har fortfarande ett aktivt nattliv, men nog var det mer raj-raj förr i tiden." Hursomhelst är bollen din.
Citera
2016-03-13, 12:03
Medlem
Tackar! Bra fråga. Återkommer med en ny fråga om nån timme, befinner mig på kryssning. Och som av en slump bredvid en hylla med Bombay sapphire i taxfree-butiken
Citera
2016-03-13, 12:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - - "Staden har fortfarande ett aktivt nattliv, men nog var det mer raj-raj förr i tiden." - - -

Sannerligen en äkta Oldsbergare... Good choice Bilingualbvern! On the rocks, ska inte förpestas med tonic eller annat! (möjligen en limeklyfta!)

Sorry för OT!
Citera
2016-03-13, 12:59
Medlem
I land, och ny fråga:

1) Fortsätter på doktors-temat, känd fiktiv doktor har kopplingar till landet, faktiskt både den gamla och den moderna versionen av honom..

2) Flygande reptiler ställde till mycket problem här, tills en medlem i kongressen tog saken i egna händer

3) Tillverkare av vinter och sportskor
Citera
2016-03-13, 13:24
Medlem
Slänger in en till..

Ledtråd 4: Landets näst största stad
Citera
2016-03-13, 13:35
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Kandahar.

Citera
2016-03-13, 13:51
Medlem
Citat:
Kandahar.

Snyggt! Rätt på allt. Och utan Götlaborgsvits "Ni kan da här/har"

Passar bollen!
Citera
2016-03-13, 14:02
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Jag måste tyvärr ägna mig åt annat ett tag, men jag lovar att återkomma med en gåta imorgon om ingen annan plockar upp facklan innan dess.
Citera
2016-03-13, 15:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Och utan Götlaborgsvits "Ni kan da här/har"
- - -

Snygg!

Sorry för OT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera