2023-04-30, 18:58
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
2c) Många i botanisk mening strikta bär betraktas semantiskt som "frukter" - t ex meloner, och vårt bär.

2d) USA utkämpade en serie sådana krig i början av förra århundradet, för de nobla sakerna (obs! Ironi) att förbjuda fackföreningar samt att låta plantageägarnas arbetare slita 12 h dagar för motsv 10 cents. Tusentals dog. Och en handfull jänkare.

3b) Det är dock inte DET skräckväldet som avses, vår stad ligger på en annan kontinent. En mindre kolonialmakts viktigaste flottbas på den här kontinenten fanns fram till 1960 i vår stad.

Man får väl anta att det INTE är det skräckvälde som styrdes av Robespierre? Tänk på oss icke-professionella historiker när du ger oss ledtrådar.
Citera
2023-04-30, 19:12
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Man får väl anta att det INTE är det skräckvälde som styrdes av Robespierre? Tänk på oss icke-professionella historiker när du ger oss ledtrådar.

Kan lugna dig med att jag har noll högskolepoängpoäng i historia! Och att jag bl a för din skull avstod tubenleads! Nja.. Franska revolutionen har ju inte patent på ordet "skräckvälde". Enda beröringspunkten är att utövarna även här ofta talade franska! Associera till slaveri, elfenben, tortyr, avhuggna armar och naturgummi, samt en viss Europeisk kung som här hade sin...

3c) ...högst (även rent juridiskt/statsrättsligt) personliga koloni, för vilken vår stad var en viktig hamnstad och som sagt provinshuvudstad.

4) En av självaste Stanleys expeditioner utgick härifrån. Bra provianteringsmöjligheter antar jag. Kanske lastade han på en hel del av det i 2) - innehåller mycket kolhydrater bl a.
Citera
2023-04-30, 19:22
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Kan lugna dig med att jag har noll högskolepoängpoäng i historia! Och att jag bl a för din skull avstod tubenleads! Nja.. Franska revolutionen har ju inte patent på ordet "skräckvälde". Enda beröringspunkten är att utövarna även här ofta talade franska! Associera till slaveri, elfenben, tortyr, avhuggna armar och naturgummi, samt en viss Europeisk kung som här hade sin...

3c) ...högst (även rent juridiskt/statsrättsligt) personliga koloni, för vilken vår stad var en viktig hamnstad och som sagt provinshuvudstad.

4) En av självaste Stanleys expeditioner utgick härifrån. Bra provianteringsmöjligheter antar jag. Kanske lastade han på en hel del av det i 2) - innehåller mycket kolhydrater bl a.

Tack, då kan jag åtminstone chansa med ett långskott: Zanzibar?
Citera
2023-04-30, 19:43
Medlem
Gudpappsens avatar
Törs man gissa Banana i Kongo? den verkar ju vara jävligt liten iof
Senast redigerad av Gudpappsen 2023-04-30 kl. 19:47.
Citera
2023-04-30, 20:03
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudpappsen

Ibland är det så enkelt; snyggt!

Läste om denna stad oförhappandes i helgen, och la den på minnet självklart...

Kung Leopold och Kongofristaten naturligtvis, "The banana wars" 1889 - 1934, i övrigt självförklarande.

En stock bananer samt frågan till Gudpappsen!
Citera
2023-04-30, 20:20
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:

Som glad amatör är jag ändå nöjd med att jag dekrypterade Afrika. Det är din tur att kryptera en fråga.
Citera
2023-04-30, 20:20
Medlem
Gudpappsens avatar
Citat:
Ibland är det så enkelt; snyggt!

Läste om denna stad oförhappandes i helgen, och la den på minnet självklart...

Kung Leopold och Kongofristaten naturligtvis, "The banana wars" 1889 - 1934, i övrigt självförklarande.

En stock bananer samt frågan till Gudpappsen!

Fyfan vad gött!! Har velat tagit en sån här i flera månader! Tyckte detta lät lite väl familiärt
Citat:
Associera till slaveri, elfenben, tortyr, avhuggna armar och naturgummi, samt en viss Europeisk kung som här hade sin...

Vi söker då en stad...

1) Inom närbeliggande område till en sjö - ö.
2) Grundad av greve vars namn liknar stenborg från 1600-talet som står kvar än idag.
3) Denna stad är ett paradis för driftiga gaddfixare.
Citera
2023-04-30, 20:31
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Fyfan vad gött!! Har velat tagit en sån här i flera månader! Tyckte detta lät lite väl familiärt

Vi söker då en stad...

1) Inom närbeliggande område till en sjö - ö.
2) Grundad av greve vars namn liknar stenborg från 1600-talet som står kvar än idag.
3) Denna stad är ett paradis för driftiga gaddfixare.

Man drar en chansning på Tunnerstad, Visingsö. Grundat av Per Brahe?
Citera
2023-04-30, 20:36
Medlem
Gudpappsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Man drar en chansning på Tunnerstad, Visingsö. Grundat av Per Brahe?

Nära, men du skjuter ingen hare, du får nog stanna på fastlandet.

4) Omnämns I den svenska versionen av känd ABBA låt i musikalen Mamma Mia.
Citera
2023-04-30, 20:44
Medlem
Gissar på Gränna!
Citera
2023-04-30, 20:49
Medlem
Gudpappsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Gissar på Gränna!

Rätt! Dock får jag ju dåligt samvete nu när Schnuppfen var så pass nära, jag kanske skrev för lätt, jag ska bättra mig

Men såklart Gränna!

1) Närheten till Visingsö - där man hoppar på färjan över till ön
2) Per Brahe, Grundare till Gränna, vars borg Brahehus bara är ett stenkast bort.
3) Gränna är ju kännt för polkagrisar!! Tandläkare kan ha en del arbete här.
4) I ABBA's "Super Trouper" byttes staden Glasglow ut mot Gränna i den svenska versionen!

Du får köra nästa fråga s500lang, å jag slänger med en påse polkagrisar med!
Citera
2023-04-30, 21:02
Medlem
Citat:
Rätt! Dock får jag ju dåligt samvete nu när Schnuppfen var så pass nära, jag kanske skrev för lätt, jag ska bättra mig

Men såklart Gränna!

1) Närheten till Visingsö - där man hoppar på färjan över till ön
2) Per Brahe, Grundare till Gränna, vars borg Brahehus bara är ett stenkast bort.
3) Gränna är ju kännt för polkagrisar!! Tandläkare kan ha en del arbete här.
4) I ABBA's "Super Trouper" byttes staden Glasglow ut mot Gränna i den svenska versionen!

Du får köra nästa fråga s500lang, å jag slänger med en påse polkagrisar med!

Tackar! Jag delar med mig till Schnuppfen!

Ny stad:

1. Knasens hemort, kan man säga.
2. Känd kompositör bodde här med grön spis och vattenfritt.
3. Många invånare från förlorat land kom hit efter WWII.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in