2016-02-02, 20:34
Medlem
schizophrenias avatar
1. En del tror att paradiset är i himlen, medan andra tror att det hör framtiden till och kommer att finnas på jorden. Den som söker sig till vår stad behöver dock inte leta längre.

2. Världsberömd agent har sin plats i vår stad.

3. Ett anagram av vår stad ger en av romantikens förgrundsgestalter inom litteraturen. Ett annat anagram ger minst två artister som uppträtt på Hultsfredsfestivalen.

4. Staden har varit en kurort.
Citera
2016-02-02, 20:43
Medlem
atts avatar
Kan det vara Nybro?
Citera
2016-02-02, 21:00
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Kan det vara Nybro?
Javisst är det Nybro. Bra!

Nybro har en stadsdel som heter Paradiset, och det finns ett James Bond-museum i Nybro. Anagram 1 var Byron, och anagram 2 var Robyn (Carlsson respektive Hitchcock).

Din tur!
Senast redigerad av schizophrenia 2016-02-02 kl. 21:32.
Citera
2016-02-02, 21:53
Medlem
atts avatar
Tackar! Vi åker vidare:

1) näst störst i landet
2) har en uroxe på stadsvapnet
3) i stan kan man hitta en bastu
Senast redigerad av att 2016-02-02 kl. 22:06.
Citera
2016-02-02, 22:11
Medlem
Bilingualbverns avatar
Kaunas?
Citera
2016-02-02, 22:12
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Kaunas?

Du är från Gävle! Helt rätt och över till dig!
Citera
2016-02-02, 22:24
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Du är från Gävle! Helt rätt och över till dig!

Haha Läste om staden för nån månad sen, måste varit bastu-biten som fastnade. Tackar!

Ny stad:

1) Tvåa i landet

2) Grundad av man med stadsjeeps-efternamn

3) Irländska republikanska armén härjar fortfarande i stan..
Citera
2016-02-02, 22:49
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Haha Läste om staden för nån månad sen, måste varit bastu-biten som fastnade. Tackar!

Ny stad:

1) Tvåa i landet

2) Grundad av man med stadsjeeps-efternamn

3) Irländska republikanska armén härjar fortfarande i stan..
Jag fastnade på Cherokee som i Jeep Cherokee. Kom dock fram till att inga av den stammens medlemmar använder stamnamnet som egennamn på sig själva. Ingen annan verkar ha kommit på iden att använda sig utav namnet heller. Inga stadsgrundare som dyker upp via googling så där direkt i alla fall. Jag fick dock lära mig att de, Cherokeeindianerna, envist hävdar att de jagade ut ett ljushyat folk från vissa delar utav Amerika när de en gång kom till kontinenten.

Angående förra frågan: Visste ni att Baltikum fick Polarpriset 1992?

Okej, sorry för 90% off topic. Jag ska sluta svamla nu.
Citera
2016-02-03, 09:02
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag fastnade på Cherokee som i Jeep Cherokee. Kom dock fram till att inga av den stammens medlemmar använder stamnamnet som egennamn på sig själva. Ingen annan verkar ha kommit på iden att använda sig utav namnet heller. Inga stadsgrundare som dyker upp via googling så där direkt i alla fall. Jag fick dock lära mig att de, Cherokeeindianerna, envist hävdar att de jagade ut ett ljushyat folk från vissa delar utav Amerika när de en gång kom till kontinenten.

Angående förra frågan: Visste ni att Baltikum fick Polarpriset 1992?

Okej, sorry för 90% off topic. Jag ska sluta svamla nu.

Det är mer en förkortning än ett stadsbilsnamn som inleder personens/grundarens efternamn..
Citera
2016-02-03, 17:54
Medlem
Bilingualbverns avatar
Det tillverkas möbler i staden, vilket kanske inte är konstigt när det finns träd mitt i den. Staden inleds dessutom med lastbilsskylt för i landet förtullad last, så exporten är kanske god den med...
Citera
2016-02-03, 23:21
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Tiraspol? TIR i början, "asp" i mitten, "IRA" likaså - grundad av Lord Land Rover - sorry - SUVorov.

Sorry att jag fortsätter OT:andet; Axis; googlade, och mindes, visst Baltikum... S Andersson måste varit senil tidigt, heder åt Macca som aldrig dök upp, Bowie som tackade nej, och skäms för att B Wilson aldrig fått det! End of OT.
Citera
2016-02-04, 00:17
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tiraspol? TIR i början, "asp" i mitten, "IRA" likaså - grundad av Lord Land Rover - sorry - SUVorov.

Sorry att jag fortsätter OT:andet; Axis; googlade, och mindes, visst Baltikum... S Andersson måste varit senil tidigt, heder åt Macca som aldrig dök upp, Bowie som tackade nej, och skäms för att B Wilson aldrig fått det! End of OT.

Mycket riktigt Tiraspol, grundad av Lord Land Rover.. (ironi-varning hehe)

Frågan är din!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in