2022-09-13, 22:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Rätt! Suffolk Pink, nämns i Monty Pythons papegoj-sketch och Ralph Fiennes.

En uppstoppad papegoja och frågan till dig!

Thanx! Fullskale??? Skulle man ju vilja ha 1;(1/8) så man kan ha den som, om väderbeständig, insynsskydd!?

Tog det på Fiennes gemensamme nämnare - telemanin funkade för en gångs skull inte eftersom min första tanke var en brittisk ostsort från (underskattade sketchen) "Cheese Shop"...

Klättrar man vidare med Python-sketcher närmar man...

1) ...sig geografiskt nästa stad vi ska till!

2) Något så ovanligt som en så gott som ny stad i land med gott om "gamla städer" s a s. (kan någon btw nämna en färsk svensk stad??? "Alsike stad" rann ju ut i sanden... vi bygger vackra trevliga större förorter i stället! Där invånarna lever i innanförskap. Sorry för OT. Svårt att inte jiddra politik "dagen efter"... Inte många år på nacken som sagt, men området har varit bebott i åtminstone 8000 år.

3) Har ett smeknamn som för tankarna till "fruktstad".

4) Apropå namn - stadens tvådelade namn utgörs av namnen på de snubbar som man kan säga utgör ytterligheterna ivf inom de traditionella skolorna i viss samhällsvetenskap.
Citera
2022-09-14, 20:39
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
3b) Vi pratar äpple.

4b) Jag kan inte sociologi och Foucalt var ju eg ingen sociolog men i många avseenden Webers motsats i den senares traditionalistiska ansats epistemologiskt.

Michel Foucalt - Max Weber. Men staden heter alltså inte "Michel Weber"....

Vi talar om något som många ser som sociologins motsats, skulle själv hävda komplement! Känner en lirare som är disputerad i båda - måste vara jävligt unikt.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-09-14 kl. 20:47.
Citera
2022-09-14, 22:59
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
3b) Vi pratar äpple.

4b) Jag kan inte sociologi och Foucalt var ju eg ingen sociolog men i många avseenden Webers motsats i den senares traditionalistiska ansats epistemologiskt.

Michel Foucalt - Max Weber. Men staden heter alltså inte "Michel Weber"....

Vi talar om något som många ser som sociologins motsats, skulle själv hävda komplement! Känner en lirare som är disputerad i båda - måste vara jävligt unikt.

Äpple.. smeknamn.. något med Cupertino.. klurar vidare!
Citera
2022-09-14, 23:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Äpple.. smeknamn.. något med Cupertino.. klurar vidare!

3c) Stadens smeknamn har halva smeknamnet gemensamt en betydligt större (äppel-)stad...
Citera
2022-09-15, 01:15
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
3c) Stadens smeknamn har halva smeknamnet gemensamt en betydligt större (äppel-)stad...

Milton Keynes?
Citera
2022-09-15, 07:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Milton Keynes?

Snyggt! Ofta kallat "New City" - och ledtråden syftade såklart på "The Big Apple", New York. Och det lite roliga namnet som kan byggas av nationalekonomerna Milton Friedman - J M Keynes... Ettan; några mil från Uxbridge road, London, från Pythonsketchen.

Deras respektive portalverk inbundna, A Monetary History of the United States, 1867–1960 samt The General Theory of Employment, Interest and Money, samt frågan, till Pansarhyena!
Citera
2022-09-15, 21:42
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Snyggt! Ofta kallat "New City" - och ledtråden syftade såklart på "The Big Apple", New York. Och det lite roliga namnet som kan byggas av nationalekonomerna Milton Friedman - J M Keynes... Ettan; några mil från Uxbridge road, London, från Pythonsketchen.

Deras respektive portalverk inbundna, A Monetary History of the United States, 1867–1960 samt The General Theory of Employment, Interest and Money, samt frågan, till Pansarhyena!

Man tackar!

Nu skyndar vi dock vidare, för som gammal Wimbledon-supporter vill jag definitivt inte spendera mer tid än nödvändigt i Milton Keynes.

Så vilken stad söker jag nu?

1. Liksom Milton Keynes en ganska ny stad i ett land fullt av gamla städer.

2. En "minor classic" inom svensk film utspelar sig här. Filmens titel berör indirekt orsaken till varför staden alls existerar.

3. Bar under några mycket dramatiska år ett annat namn, vilket även det kan sägas ge staden en koppling till Sverige.
Citera
2022-09-16, 13:41
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Man tackar!

Nu skyndar vi dock vidare, för som gammal Wimbledon-supporter vill jag definitivt inte spendera mer tid än nödvändigt i Milton Keynes.

Så vilken stad söker jag nu?

1. Liksom Milton Keynes en ganska ny stad i ett land fullt av gamla städer.

2. En "minor classic" inom svensk film utspelar sig här. Filmens titel berör indirekt orsaken till varför staden alls existerar.

3. Bar under några mycket dramatiska år ett annat namn, vilket även det kan sägas ge staden en koppling till Sverige.

Paldiski? Jag tänkte på Lilja 4 ever
Citera
2022-09-16, 16:02
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Paldiski? Jag tänkte på Lilja 4 ever

Inte Paldiski.

4. En av tre idag mer eller mindre sammanväxta städer.

5. Växte fram som stad till följd av ändrade gränser.
Citera
2022-09-16, 17:38
Medlem
Gdansk/Danzig?
Citera
2022-09-16, 21:54
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Inte Paldiski.

4. En av tre idag mer eller mindre sammanväxta städer.

5. Växte fram som stad till följd av ändrade gränser.

Vantaa?

Tsm Helsinki och Esbo i huvudstadsregionen. Helsinki flyttade gränsen längre ut i Östersjön. Hette Helsinge tidigare. Blev stad på 70-talet efter att ha varit köping.

Film okänd
Citera
2022-09-16, 22:29
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Gdansk/Danzig?

Citat:
Ursprungligen postat av Gordonge
Vantaa?

Tsm Helsinki och Esbo i huvudstadsregionen. Helsinki flyttade gränsen längre ut i Östersjön. Hette Helsinge tidigare. Blev stad på 70-talet efter att ha varit köping.

Film okänd

Inte Gdansk eller Vantaa.

6. Skapad för svart export.

7. Väldigt officiellt en filmstad.

8. Ett stort namn inom 2000-talets svenska hockey föddes här.

Och så lite musik att avnjuta medan ni funderar:
https://www.youtube.com/watch?v=hryt9k8Zql8
Senast redigerad av Pansarhyena 2022-09-16 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in