2016-01-14, 19:42
Medlem
Skamanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Tackar! Nästa stad:

1) Grusig stad
2) Hade stor tysk befolkning en gång i tiden
3) Tredje största staden i sin "region"

Malmö?
Citera
2016-01-14, 19:45
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
Malmö?

Inte den jag tänkte på, men du är geografiskt nära. Brobyggande var centralt i staden precis som i Malmö..
Citera
2016-01-14, 19:51
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Tänkte spontant på gamla Temeschburg i Rumänien som förr (pre 1945) hade stor tysk befolkning. Den staden är ju dock alldeles för stor för at vara trea i sin region då det är en riktig storstad (en del kanske tycker den är en pyttestad men den ligger väl på Göteborgs storlek typ).

Nu omdöpt till Timișoara.

Ja, jag tror dock att staden skall söka i forna östeuropa (de gamla sovjetiska satellitstaterna). Polen ligger bra till. Ostpreussen månne?

Jag får söka vidare, jag kan icke uppbringa något fruktbart just nu kamrat!

Edit: Ser nu att Malmö är geografiskt nära så då är väl Ostpreussen måhända galet.
Citera
2016-01-14, 19:58
Medlem
tcfmogs avatar
Helsingborg?
Citera
2016-01-14, 19:59
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Tänkte spontant på gamla Temeschburg i Rumänien som förr (pre 1945) hade stor tysk befolkning. Den staden är ju dock alldeles för stor för at vara trea i sin region då det är en riktig storstad (en del kanske tycker den är en pyttestad men den ligger väl på Göteborgs storlek typ).

Nu omdöpt till Timișoara.

Ja, jag tror dock att staden skall söka i forna östeuropa (de gamla sovjetiska satellitstaterna). Polen ligger bra till. Ostpreussen månne?

Jag får söka vidare, jag kan icke uppbringa något fruktbart just nu kamrat!

Edit: Ser nu att Malmö är geografiskt nära så då är väl Ostpreussen måhända galet.

Mycket bra gissning, men svaret är mycket enklare. Regalskepp och Anders Franzén leder också till staden.
Citera
2016-01-14, 19:59
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Helsingborg?

Nej, inte så nära.. Bra gissning annars.
Citera
2016-01-14, 20:03
Medlem
tcfmogs avatar
Kalmar?
Citera
2016-01-14, 20:06
Medlem
En röst i mitt huvud säger att vi ska till Danmark.
Citera
2016-01-14, 20:06
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Kalmar?

Yes! Där satt den. Ölandsbron, tredje största staden i Småland och Regalskeppet Kronan. Namnet tros har anknytning till grusås/gruskulle. Hade stor tysk befolkning under medeltiden.

Frågan är din, varsegod!
Senast redigerad av Bilingualbvern 2016-01-14 kl. 20:08.
Citera
2016-01-14, 20:07
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
En röst i mitt huvud säger att vi ska till Danmark.

Var lite lurig där, ville ge sken av det Eller uppåt landet.. Finland/Stockholm till.
Citera
2016-01-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Var lite lurig där, ville ge sken av det Eller uppåt landet.. Finland/Stockholm till.
Jo, precis. Det är bra, finta ska man göra! En annan skiljaktig röst protesterade faktiskt omedelbart när jag postade den första röstens uppgifter.

tcfmog är dock skarpare än mig på detta. Jag har lagt av mig helt. Var mycket bättre i höstas, he he. Jag kämpar på tappert dock (läser mest quiztrådarna nu för tiden faktiskt då jag oftast inte ens kan komma på en vettig gissning värdig att posta).

Bra och hög kvalité som vanligt här inne på både frågeställare och svarare! En fröjd att läsa!
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-01-14 kl. 20:14.
Citera
2016-01-14, 20:16
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Jo, precis. Det är bra, finta ska man göra! En annan skiljaktig röst protesterade faktiskt omedelbart när jag postade den första röstens uppgifter.

tcfmog är dock skarpare än mig på detta. Jag har lagt av mig helt. Var mycket bättre i höstas, he he. Jag kämpar på tappert dock (läser mest quiztrådarna nu för tiden faktiskt då jag oftast inte ens kan komma på en vettig gissning värdig att posta).

Lagt av sig skulle jag nog inte tro Vi behöver bara mer frågor i "Andra Världskrigs"-tråden. Man får ju googla som besatt för att hänga med i övriga trådar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in