2021-06-05, 13:56
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quangel
Helt rätt!

1. Syftar på det gamla Uppdrag granskning-reportage som Joakim Lamotte gjorde i stan, leva och dö i Grums, jag tycker han är otroligt tröttsam, men det reportaget är väldigt bra.
2. Radioprataren är mycket riktigt Hanna Hellquist, företagaren är LM Ericsson och oratorn är Göran Tunström (som ju skrivit juloratoriet).
3. Syftar som ni redan plockat på ramsan om vilka pappersbruk som luktar skit.

Tackar! Tunström var det ja, såg hans namn i listan på kända grumsare men gjorde inte kopplingen.

Nästa stad:
1) struntprat!
2) ca 20000 invånare
3) nämns i källorna första gången 1271
Citera
2021-06-05, 22:14
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tackar! Tunström var det ja, såg hans namn i listan på kända grumsare men gjorde inte kopplingen.

Nästa stad:
1) struntprat!
2) ca 20000 invånare
3) nämns i källorna första gången 1271
Jag tror det är Blaj i Rumänien!
Citera
2021-06-05, 22:26
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynglingasaga

Ja visst är det Blaj i Rumänien. Staden är döpt efter en storgubbe på 1300-talet vid namn Blasius Cserei.

Stiligt, du tar oss vidare!
Citera
2021-06-05, 22:29
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Snyggt! Jag gick på att leta efter "Bullocks city" och andra icke-existerande metropoler...
Citera
2021-06-05, 22:34
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Sjukt snyggt! Jag letade efter nån Jibberish City
Citera
2021-06-05, 23:02
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Ja visst är det Blaj i Rumänien. Staden är döpt efter en storgubbe på 1300-talet vid namn Blasius Cserei.

Stiligt, du tar oss vidare!

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Snyggt! Jag gick på att leta efter "Bullocks city" och andra icke-existerande metropoler...

Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Sjukt snyggt! Jag letade efter nån Jibberish City
Tackar! 👍

Vi reser vidare, nästa resmål är ingen stad jag besökt men en jag gärna skulle vilja besöka!

1. Goethe skrev att han i denna staden sett något som han ansåg vara världens vackraste av sitt slag

2. Staden har en turistattraktion där man kan titta på preserverade lik

3. Staden har tre hedersmedborgare. En av dessa är kanske lite oväntad, det är nämligen en man som utpekats som involverad i Palmemordet.
Citera
2021-06-06, 00:41
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tackar! 👍

Vi reser vidare, nästa resmål är ingen stad jag besökt men en jag gärna skulle vilja besöka!

1. Goethe skrev att han i denna staden sett något som han ansåg vara världens vackraste av sitt slag

3. Staden har tre hedersmedborgare. En av dessa är kanske lite oväntad, det är nämligen en man som utpekats som involverad i Palmemordet.

Trean - ingen aning, men tvåan luktar mumier och Goethe gillade Egypten, långskott på Kairo...?
Citera
2021-06-06, 00:43
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Tackar! 👍

Jag säger Palermo, Sicilien, Italien.
Citera
2021-06-06, 08:57
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag säger Palermo, Sicilien, Italien.
Bra levererat!

Palermo kanske är mest känd för maffia. Staden Corleone ligger i Palermos storstadsregion.

Ledtråd 1:
Citat:
Mount Pellegrino is a hill facing east on the bay of Palermo, Sicily, southern Italy, located north of the city.

It is 606 metres (1,970 ft) high with panorama views of the city, its surrounding mountains and the Tyrrhenian Sea. In his book Travels in Italy, Goethe described Monte Pellegrino as the most beautiful promontory in the world. The mountain is home to the sanctuary of Saint Rosalia, the patron saint of Palermo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Pellegrino

Ledtråd 2 ---> https://en.wikipedia.org/wiki/Catacombe_dei_Cappuccini

Abdullah Öcalan, den mångåriga ledaren för PKK, är hedersmedborgare i Palermo. I samband med PKK-spåret i palmeutredningen så försökte man på diverse sätt koppla Öcalan till mordet. Det påstogs att Öcalan närvarat vid ett möte i Damaskus där det beslutats att mörda Palme. Varför PKK och Öcalan skulle ha varit intresserade av att likvidera Palme kan man undra, motiv som nämndes vara att Öcalan blev nekad asyl i Sverige 1984 och att Palme vid ett möte med Turkiets premiärminister Turgut Özal 1985, enligt en promemoria från Statsrådsberedningen, avgivit löfte till Turkiet att inte stödja PKK.

Det finns även mycket annat att nämna när det gäller Öcalan och palmeutredningen men det kanske blir lite långrandigt med vidare utläggningar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Palermo#Honorary_citizens

Du vinner en Maserati Quattroporte VI, en italiensk kostym och en Beretta ---> https://en.wikipedia.org/wiki/Berett...9-pistolet.jpg
Citera
2021-06-06, 09:14
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Trean - ingen aning, men tvåan luktar mumier och Goethe gillade Egypten, långskott på Kairo...?
Du får naturligtvis tröstpris i form av en bra låt!

https://youtu.be/Gu9HhYv0C7E?t=41

Hoppas du gillar The Who!
Citera
2021-06-06, 09:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Du får naturligtvis tröstpris i form av en bra låt!

https://youtu.be/Gu9HhYv0C7E?t=41

Hoppas du gillar The Who!

Yep - thanx! Visste du att Macca 1970 hade planer på att skapa en "supergrupp" med Clapton och den gode vännen Keith Moon!? Bidde inget, han gick low fi och basics is stället med McCartney och Ram och sedan alltför snälla Wings. Men tänk vad Macca och Moon kunnat åstadkomma! Nu gillade de att parta tillsammans men Moon hade kunnat ge Macca den injektion insanity han behövt!

Sorry för OT! (snyggt plockad DeValera!).
Citera
2021-06-06, 13:21
Medlem
DeValeras avatar
Tackar för den fina vinsten! Med den kan vi köra vidare mot nästa resmål!

1. Stad som starkt förknippas med en dryck.

2. Stadens betydelse för drycken var stark tidigare, men idag obetydlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in