2015-12-05, 21:59
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Gjorde du rätt i!

Om någon inte hängde med i svängarna; Ill in noise -> Illinois, tvåan syftade på råvarubörsen samt - ingen fråga utan sportledtrådar! - Chicago Bears, Bulls resp Blackhawks. Och slutligen det (vämjeliga) rock/popbandet.

Att bolla över till att, varsågod!

Tackar. Fast Chicago var inte så vämjeliga, inte till en början i alla fall. Lyssna t.ex. på Lowdown från 1971. Texten kan man känna igen sig i idag.

Nästa stad:
Här är det torrt och dammigt. Sten av god kvalitet finns även här. En ögonsjukdom i närheten är inget att oroa sig över.
Citera
2015-12-05, 22:03
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Sorry för OT; jo, var rätt ok - har dömt de efter "You´re the Inspiration"...
Citera
2015-12-05, 23:07
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Plus ett - att borde ha något inverterat golfhandicapsystem - typ bara få varannan ledtråd... kan inte modsen fixa det?
Bra talat! Han borde få bjussa på en vetelängd med kaffe varje gång han förnedrar oss med sitt blixtrande vetande.
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tackar. Fast Chicago var inte så vämjeliga, inte till en början i alla fall. Lyssna t.ex. på Lowdown från 1971. Texten kan man känna igen sig i idag.

Nästa stad:
Här är det torrt och dammigt. Sten av god kvalitet finns även här. En ögonsjukdom i närheten är inget att oroa sig över.
Ja, den låten var okej - fast lite sorgsen text. Annars hade jag som Svempa en negativ instälning till dom fast jag har nog bara hört hitsen.

Ja, just det...vi höll ju på med frågerisport.

Torrt och dammigt...detta är ju säkert inte bokstavligen men jag kommer att tänka på Damaskus.

Sten av god kvalitét...jag har för mig att det finns god marmor i Syrien. Även i de angränsade länderna.

Ögonsjukdom...denna är ju garanterat en ordvits! Något med starr kanske?

Jag säger Damaskus!
Citera
2015-12-05, 23:13
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Bra talat! Han borde få bjussa på en vetelängd med kaffe varje gång han förnedrar oss med sitt blixtrande vetande.

Ja, den låten var okej - fast lite sorgsen text. Annars hade jag som Svempa en negativ instälning till dom fast jag har nog bara hört hitsen.

Ja, just det...vi höll ju på med frågerisport.

Torrt och dammigt...detta är ju säkert inte bokstavligen men jag kommer att tänka på Damaskus.

Sten av god kvalitét...jag har för mig att det finns god marmor i Syrien. Även i de angränsade länderna.

Ögonsjukdom...denna är ju garanterat en ordvits! Något med starr kanske?

Jag säger Damaskus!

Inte Damaskus, fast hyfsat nära geografiskt.

Av de fyra ledtrådarna (torrt, dammigt, sten, ögonsjukdom) ska två tolkas helt bokstavligt.
Citera
2015-12-05, 23:37
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Helt renons, men tänker lite högt: tror ögonsjukdomen är irit, mest bara för att det "låter MÖ/Mindre Asien" - och letar i minnet efter stad i vars namn "irit" finns, gnager i bakhuvudet...skyller på den sena timmen...
Citera
2015-12-05, 23:42
Medlem
atts avatar
Citat:
Helt renons, men tänker lite högt: tror ögonsjukdomen är irit, mest bara för att det "låter MÖ/Mindre Asien" - och letar i minnet efter stad i vars namn "irit" finns, gnager i bakhuvudet...skyller på den sena timmen...

Det är ett slags naturformation strax invid staden som har ett namn som låter som en ögonsjukdom. Och det är varken irit eller starr.
Citera
2015-12-05, 23:51
Medlem
Citat:
Det är ett slags naturformation strax invid staden som har ett namn som låter som en ögonsjukdom. Och det är varken irit eller starr.
Okej, att det är stalaktit är jag ganska säker på men vart vet jag inte. Jag får nog sova på saken!
Citera
2015-12-05, 23:53
Medlem
atts avatar
Citat:
Okej, att det är stalaktit är jag ganska säker på men vart vet jag inte. Jag får nog sova på saken!

Naturformation var nog inte riktigt rätt ord. Det handlar om vatten.
Citera
2015-12-06, 00:01
Medlem
Citat:
Naturformation var nog inte riktigt rätt ord. Det handlar om vatten.
Amman? Där finns heta källor. De heter Ma'In. Jag är dock tveksam till om det är namnet på någon ögonåkomma.
Citera
2015-12-06, 00:16
Medlem
atts avatar
Citat:
Amman? Där finns heta källor. De heter Ma'In. Jag är dock tveksam till om det är namnet på någon ögonåkomma.

Vi ska lite längre från Damaskus, typ 100 mil.

Stenen härifrån, för övrigt, har fraktats långväga för att bygga märkvärdiga monument av olika slag.
Citera
2015-12-06, 10:50
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Vi ska lite längre från Damaskus, typ 100 mil.

Stenen härifrån, för övrigt, har fraktats långväga för att bygga märkvärdiga monument av olika slag.

Ett spontant, antagligen fel (bl a inte "googlesäkrat", t ex låter 100 mil för lite) svar, men tänker på Carraramarmor, Carrara således...

EDIT; kan vara ca 100 mil efter en okulärbesiktning över atlas...
Senast redigerad av SvempaInDaCity 2015-12-06 kl. 10:54.
Citera
2015-12-06, 11:07
Medlem
atts avatar
Citat:
Ett spontant, antagligen fel (bl a inte "googlesäkrat", t ex låter 100 mil för lite) svar, men tänker på Carraramarmor, Carrara således...

EDIT; kan vara ca 100 mil efter en okulärbesiktning över atlas...

Inte Carrara dessvärre.

Ny ledtråd: staden ligger längst ner eller längst upp beroende på hur man ser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in