2020-10-09, 19:38
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag gör en vågad gissning på Hudson, New York.

Fel kontinent, dessutom är...

1b) citationstecknen runt "kommuner" onödigt vilseledande - man säger så här; kommuner!
Citera
2020-10-09, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Fel kontinent, dessutom är...

1b) citationstecknen runt "kommuner" onödigt vilseledande - man säger så här; kommuner!

Ockelbo! Synsam! Prins Daniel! M.m.
Citera
2020-10-09, 22:22
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quangel
Ockelbo! Synsam! Prins Daniel! M.m.

Snyggt! Kursiverade "se" samt "ballt" (Andres Küng var ju balt, est har jag för mig).

En Ockelbo från inspelningarna av Pistvakt samt frågan till Quangel!
Citera
2020-10-09, 22:37
Medlem
Citat:
Snyggt! Kursiverade "se" samt "ballt" (Andres Küng var ju balt, est har jag för mig).

En Ockelbo från inspelningarna av Pistvakt samt frågan till Quangel!

Gött!

Vi söker ny stad:
1. Flodstad.
2. Har bytt både herrar och folk flera gånger genom historien. Irrendentister vill ha tillbaka staden.
3. Pappa till "vår man i världen" kom från trakten.
4. Har stått under en form av internationellt förvaltarskap.
Citera
2020-10-09, 22:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Gött!

Vi söker ny stad:
1. Flodstad.
2. Har bytt både herrar och folk flera gånger genom historien. Irrendentister vill ha tillbaka staden.
3. Pappa till "vår man i världen" kom från trakten.
4. Har stått under en form av internationellt förvaltarskap.

...verkar för lätt men tänker avs fyran direkt på "fristad(t)en Danzig 20-39"; ...Gdansk alltså?
Citera
2020-10-09, 23:01
Medlem
Citat:
...verkar för lätt men tänker avs fyran direkt på "fristad(t)en Danzig 20-39"; ...Gdansk alltså?

Det är för lätt! Staden delar en hel del med Danzig/Gdansk dock.
Citera
2020-10-09, 23:36
Medlem
Venators avatar
Citat:
Det är för lätt! Staden delar en hel del med Danzig/Gdansk dock.

Jag tänker ju på vackra Trieste... En hel del verkar stämma men det rinner ju ingen flod genom själva staden. Däremot i närheten med till och med en underjordisk flod.
Citera
2020-10-10, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag tänker ju på vackra Trieste... En hel del verkar stämma men det rinner ju ingen flod genom själva staden. Däremot i närheten med till och med en underjordisk flod.

Staden har ännu mer gemensamt med Trieste!
Citera
2020-10-10, 00:19
Medlem
Vossevangens avatar
Fiume (Rijeka)
Citera
2020-10-10, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Fiume (Rijeka)

Rätt! Frågan till dig!

Rijeka/Fiume/Reka betyder flod, vår man i världen är Syrien-diplomaten Staffan De Mistura och staden stod under liknande förvaltning som Gdansk innan Mussolini tog tillbaka stan.
Citera
2020-10-10, 05:55
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Rätt! Frågan till dig!

Rijeka/Fiume/Reka betyder flod, vår man i världen är Syrien-diplomaten Staffan De Mistura och staden stod under liknande förvaltning som Gdansk innan Mussolini tog tillbaka stan.
Takk!

Nå skal vi til:

1.
Mindre stad som er lite kjent, og har en søsterstad med samme navn som er meget godt kjent.

2.
Vår stad ligger ikke på samme kontinent som den mer berømte staden med identisk navn.

3.
Vår stad spilte ingen rolle under ww ii, mens den mer kjente staden med samme navn var gjenstand for en egen planlagt erobring pga sin strategiske betydning. Operasjonen ble aldri iverksatt.

4.
Vår stad hadde absolutt ingen strategisk betydning - eller betydning i det hele - under ww ii.

5.
Vår stad har hatt besøk av sjørøvere flere ganger, inkl minst en meget berømt sjørøver.
Senast redigerad av Vossevangen 2020-10-10 kl. 06:01.
Citera
2020-10-10, 13:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Takk!

Nå skal vi til:

1.
Mindre stad som er lite kjent, og har en søsterstad med samme navn som er meget godt kjent.

2.
Vår stad ligger ikke på samme kontinent som den mer berømte staden med identisk navn.

3.
Vår stad spilte ingen rolle under ww ii, mens den mer kjente staden med samme navn var gjenstand for en egen planlagt erobring pga sin strategiske betydning. Operasjonen ble aldri iverksatt.

4.
Vår stad hadde absolutt ingen strategisk betydning - eller betydning i det hele - under ww ii.

5.
Vår stad har hatt besøk av sjørøvere flere ganger, inkl minst en meget berømt sjørøver.

Någon måste ju börja... ...Georgetown, Ascension..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in