2020-07-28, 11:46
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Snygg debut i så fall! (tror du kan ha rätt, välkommen!).

"Taxfree"-kryssning för att "fynda" till barskåpet (fnys...) samt frågan till Venator! (ångrar mig ang priset, hyrd stuga med gäddfiske i dess skärgård fan så mkt mer givande!).

Här måste jag komma med lite invändningar

Både Esbo och Vanda fick stadsrättigheter i början av 70-talet, så om vi ser till vilka orter som haft stadsrättigheter i Finland så slutar Åbo på 5:e plats. Detsamma om vi ser till dagens kommuner och deras storlek.

Ser vi till storstadsområdet (med kringliggande kommuner) så är Åbo-området trea efter Helsingfors- och Tammerfors områdena.

Åbo var 3:a som stad innan kommunindelningen 1975, och 2:a innan Tammerfors växte som industristad i början av 1900-talet och 1:a under svensktiden.

När det gäller de finländska universiteten rankas Helsingfors universitet högst och Aalto i Esbo på andra plats, medan Åbo slutar som god trea.

Jag är en mycket dålig förlorare och därför måste göra dessa invändningar för med mera korrekta ledtrådar hade jag klarat det!
Citera
2020-07-28, 12:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nej, men det blir nya ledtrådar!

6. Det låg ursprungligen ett romerskt fort på platsen.

7. Gotisk katedral.

8. Katedralens torn är mycket karaktäristiskt, men är inte sammanbyggt med katedralen (inte idag, men var det tidigare).

Låter väldigt mycket som Utrecht..?
Citera
2020-07-28, 12:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Här måste jag komma med lite invändningar

Både Esbo och Vanda fick stadsrättigheter i början av 70-talet, så om vi ser till vilka orter som haft stadsrättigheter i Finland så slutar Åbo på 5:e plats. Detsamma om vi ser till dagens kommuner och deras storlek.

Ser vi till storstadsområdet (med kringliggande kommuner) så är Åbo-området trea efter Helsingfors- och Tammerfors områdena.

Åbo var 3:a som stad innan kommunindelningen 1975, och 2:a innan Tammerfors växte som industristad i början av 1900-talet och 1:a under svensktiden.

När det gäller de finländska universiteten rankas Helsingfors universitet högst och Aalto i Esbo på andra plats, medan Åbo slutar som god trea.

Jag är en mycket dålig förlorare och därför måste göra dessa invändningar för med mera korrekta ledtrådar hade jag klarat det!

Vederhäftiga invändningar! (bra att någon tar denna quiz på allvar!)

Vanda och Esbo förhåller sig till Helsingfors ungefär som Solna till Stockholm, alltså delar av "Stor-Helsingfors" eller för att vara internationell, "larger metropolitan area", ehuru ännu stad in it´s own right, förvisso. Vad som är "främsta universitetsstad" är till myckenhet en subjektiv uppfattning som åläggs examinatorn. Är Uppsala eller Lund att betrakta som våra främsta? Trots allt ligger vårt huvudstadsuniversitet främst i de flesta rankingar, något som öht inte ens refererats till. Kommittén beslutar därför att tentandens skäl - om än vederhäftiga - ej kan bifallas och utgöra grund för omprövning av quizfrågan. Detta beslut kan ej överklagas.

GoggeGogelius (enbart sekreterare varför jäv inte kan hävdas)
Citera
2020-07-28, 12:59
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
- - -

Kommittén betvivlar ej detta och frågan innehåller brister som anses tillräckliga för att delge frågeställaren Gogelius en stark reprimand.

/Quizkommittén (enhälligt)

(helt allvarligt: den var inte kristallklar, erkännes, Åbo akademi som varande enda helt svenskspråkiga lärosäte och därmed utgörande en kulturell oas i dessa annars obildade östsvenska skogsregioner är dock skäl nog... ).
Citera
2020-07-28, 13:37
Medlem
Venators avatar
Citat:
Låter väldigt mycket som Utrecht..?

Jodå! Dessutom är det är ju bra att du tycker det, för är nämligen meningen. Utrecht är alltså vad vi söker. Har gissats på tidigare i tråden men inte varit egen fråga. En mycket trevlig stad, besök rekommenderas. Faktiskt Hollands största universitet och var länge landets viktigaste stad.

Den mer kända av de långörade skulpurerna: https://en.wikipedia.org/wiki/Thinker_on_a_Rock
Den andra föreställer en barnboksfigur.

Tråden vidare till dig med äran, kanalresa och en stor Goudaost!
Citera
2020-07-28, 14:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Jodå! Dessutom är det är ju bra att du tycker det, för är nämligen meningen. Utrecht är alltså vad vi söker. Har gissats på tidigare i tråden men inte varit egen fråga. En mycket trevlig stad, besök rekommenderas. Faktiskt Hollands största universitet och var länge landets viktigaste stad.

Den mer kända av de långörade skulpurerna: https://en.wikipedia.org/wiki/Thinker_on_a_Rock

Bedankt!

Uppskattas! Aldrig varit där, däremot bevistat Amsterdam 5-6 ggr (...) - så varför inte, och en gräddig Gouda är aldrig fel.

Nu får jag skärpa mig enär DeValera skickat Quizkommittén på mig! Double-check your leads man! (inte första gången jag tabbat mig - förrförra gången (mig veterligen) blev jag ej ertappad, hade Georgetown men själva Guayana som område sträcker sig faktiskt hela vägen bort och in i Colombia (och stannar inte i Venezuela som jag fick för mig, gudskelov är Kommitténs preskriptionstid endast en månad! ).

1) Vattendrag rinner genom vår stad.

2) Här en ledtråd att brottas med; flygplan som klarar s k supercruise, behöver inte dra igång den här, men det kan leda oss till staden.

3) Drabbat av de-industrialisering av anrik verkstadsindustri. Trots...

4) ...det stark befolkningstillväxt de senaste åren i denna lilla stad. Många långpendlar till huvudstaden.
Citera
2020-07-28, 14:44
Medlem
prominentens avatar
Skulle mycket väl kunna vara Bristol med forna flygplans- och fartygsindustrier, samt floden Avon

Citat:
Bedankt!

Uppskattas! Aldrig varit där, däremot bevistat Amsterdam 5-6 ggr (...) - så varför inte, och en gräddig Gouda är aldrig fel.

Nu får jag skärpa mig enär DeValera skickat Quizkommittén på mig! Double-check your leads man! (inte första gången jag tabbat mig - förrförra gången (mig veterligen) blev jag ej ertappad, hade Georgetown men själva Guayana som område sträcker sig faktiskt hela vägen bort och in i Colombia (och stannar inte i Venezuela som jag fick för mig, gudskelov är Kommitténs preskriptionstid endast en månad! ).

1) Vattendrag rinner genom vår stad.

2) Här en ledtråd att brottas med; flygplan som klarar s k supercruise, behöver inte dra igång den här, men det kan leda oss till staden.

3) Drabbat av de-industrialisering av anrik verkstadsindustri. Trots...

4) ...det stark befolkningstillväxt de senaste åren i denna lilla stad. Många långpendlar till huvudstaden.
Citera
2020-07-28, 14:51
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Skulle mycket väl kunna vara Bristol med forna flygplans- och fartygsindustrier, samt floden Avon

Bra gissning, men mindre stad (och betydligt mindre ansträngning att långpendla till huvudstaden).

2b) Man brottas med en akronym här...

5) Snygg (och duktig) sportjournalist född här ser jag. Bekant i synnerhet för den fotbollsintresserade. Eg är inte blondiner min pryl (jag skulle öht inte vara hennes antagligen så kommer inte stöta på henne om vi råkas ).
Citera
2020-07-28, 19:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
6) " - - - ...sedan går det... - - - " (ej ekivok ledtråd).
Citera
2020-07-28, 20:01
Medlem
Venators avatar
Citat:
6) " - - - ...sedan går det... - - - " (ej ekivok ledtråd).

Där tänker jag ju på Totte Wallin och Enköpingståget. Fan! Nu kommer jag ha den låten i skallen hela kvällen...

Då får jag ju hoppas att Enköping åtminstone är rätt... Där finns i alla fall en å, och Bahco var/är en verkstadsindustri förknippad med staden.
Citera
2020-07-28, 21:26
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Sent välkomnande till stadsquizen! Väntat på att du skulle hoppa in
Citera
2020-07-28, 21:29
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Där tänker jag ju på Totte Wallin och Enköpingståget. Fan! Nu kommer jag ha den låten i skallen hela kvällen...

Då får jag ju hoppas att Enköping åtminstone är rätt... Där finns i alla fall en å, och Bahco var/är en verkstadsindustri förknippad med staden.

Snyggt! Bahco m fl. Anna Brolin blondinen, Stockholm självfallet huvudstaden (bäst att jag går igenom detta ordentligt så DeValera blir nöjd... DeValera; Kidding! Åbo-leadsen VAR sloppy ). Jo! Enda jag är riktigt nöjd med: brottningsklubben EBK, som efterbrännkammare... ).

En äkta Bahco made in Enkoeping samt frågan till Venator! Snygg clean sweep btw - vi får ropa in att för att sätta stopp på dig här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in