Citat:
Ursprungligen postat av
Bilingualbvern2.0
Så enkelt som Wien då..
Klart det är Wien!
Efter att förra gången ha frågat efter en liten italiensk stad som inga andra än C. S. Lewis-entusiaster och vissa äventyrliga Italienresenärer ens hört talas om kände jag att jag nu verkligen borde ha en större stad som svar. Tänkte att det skulle bli lite enklare...
Och du fattade ju både Freud och Habsburgarna Bilingual, även om det ändå blev fel stad. (Freud kanske inte bedrev sin ålforskning i just Wien, men Wien var hans hemstad där han bodde större delen av sitt liv, från att han var tre år tills han 1938 tvingades fly undan nazisterna.)
Faktum är att även Gogge hade rätt om en ledtråd utan att för den skull komma fram till rätt svar. För det var verkligen Nikobarerna jag syftade på i min ledtråd om öar i Indiska oceanen. Öarna var under österrikisk kontroll 1778-1785.
Men vad syftar då ledtrådarna på?
1. Att betydelsefulla städer fått ge namn åt nya städer på andra kontinenter har ju inte varit ovanligt. Vi har därför New York och New Orleans i USA, Novo Hamburgo i Brasilien, Nieuw Amsterdam i Surinam... Att städer på samma sätt fått ge namn åt nya städer i sin omedelbara närhet är desto ovanligare. Spontant känner jag bara till två exempel på sådana nya städer: New Delhi och Wiener Neustadt. Den förra idag i praktiken sammanväxt med Delhi, den senare en stad med ca 45 000 invånare några mil söder om Wien.
2. Det finns egentligen mycket Berlin och Wien har gemensamt. I båda städerna talas tyska och båda har de varit huvudstad i ett kejsardöme. Men inget av detta gör dem förstås unikt kopplade till varandra, utan vad jag tänkte på var att båda städerna efter andra världskriget delades upp mellan segrarmakterna. Fast i Wien varade uppdelningen förstås bara till 1955, och utöver de sovjetiska, amerikanska, brittiska och franska zonerna fanns här i stadens centrum även en "internationell" zon där de olika segrarmakterna turades om att utöva kontrollen.
3. De änglalika varelser jag här syftar på var i själva verket högst mänskliga. Det är närmare bestämt de polska bevingade husarer som 1683 gick i spetsen för anfallet när Johan III Sobieskis undsättningsstyrka besegrade turkarna vilka i två månader belägrat Wien. (
https://www.youtube.com/watch?v=F_ftYLvqPSQ)
4. Här var det alltså släkten Habsburg som jag tänkte på. Deras stamgods är Schloss Habsburg i Aargau i Schweiz. (Ursprungligen hette borgen Habichtsburg, vilket betyder "Duvhöksborgen".)
5. Nikobarerna som sagt. Vid sidan av ett par mindre besittningar i Indien den enda koloni Österrike-Ungern någonsin lyckades upprätta.
6. Ålforskaren är alltså Freud. Den misogyne tänkaren är Otto Weininger, vilken i boken
Geschlecht und Charakter (1903) argumenterade för att alla människor består av en blandning av manlig och kvinnlig substans, där den manliga (dominerande hos män) står för i princip allt positivt.
(Jag kan förresten rekommendera boken
Otto Weininger: Sex, science, and self in imperial Vienna av Chandak Sengoopta om man vill veta mer om denne udda tänkare, om vilken Wittgenstein skrev: "It isn't necessary or rather not possible to agree with him but the greatness lies in that with which we disagree. It is his enormous mistake which is great.")
7. Vin är ju en dryck som lätt för tankarna till Wien på grund av själva ljudlikheten. Men även kaffe kan förstås föra tankarna rätt eftersom Wien är en stad känd för sin kafékultur.