2018-04-26, 20:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Fattar inte vad alla ledtrådar betyder men satsar friskt i min första gissning i denna tråd på Strasbourg!

Snyggt! Wengers födelsestad, känns väl inte "purfransk" - eller...? Trots att marseljäsen skrevs här, vilket var nytt för mig, mitt i Alsace/Elsass, i övrigt self-explanatory leads, tror jag.

Välkommen till tråden! Välkommen ut ur biblioteket! (för de som inte känner igen srinivasa så utfärdas härmed en "varning" för ett av litteraturquizens skarpaste intellekt!)

Allez srinivasa!
Citera
2018-04-26, 20:57
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Snyggt! Wengers födelsestad, känns väl inte "purfransk" - eller...? Trots att marseljäsen skrevs här, vilket var nytt för mig, mitt i Alsace/Elsass, i övrigt self-explanatory leads, tror jag.

Välkommen till tråden! Välkommen ut ur biblioteket! (för de som inte känner igen srinivasa så utfärdas härmed en "varning" för ett av litteraturquizens skarpaste intellekt!)

Allez srinivasa!

Tackar, GoggeGogelius! Känner mig slut som artist i litteratursammanhang, måste vara det här med Akademiden... Fattade inte riktigt det där med Wenger för jag säga... Som nybörjare följer jag i dina fotspår, men lite högre upp:

1) En gränsstad
2) Mer än tvåtusen år gammal
3) Inte associerad med fotboll men väl med en annan sport
4) Jag har varit där!
Citera
2018-04-27, 08:35
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Tackar, GoggeGogelius! Känner mig slut som artist i litteratursammanhang, måste vara det här med Akademiden... Fattade inte riktigt det där med Wenger för jag säga... Som nybörjare följer jag i dina fotspår, men lite högre upp:

1) En gränsstad
2) Mer än tvåtusen år gammal
3) Inte associerad med fotboll men väl med en annan sport
4) Jag har varit där!

Ledtråd fyra kanske kan te sig lite egocentrisk... ger inte så mkt... vi byter till
4') Staden ingår i Unescos bevarandeprogram
Citera
2018-04-27, 20:01
Medlem
atts avatar
Citat:
Ledtråd fyra kanske kan te sig lite egocentrisk... ger inte så mkt... vi byter till
4') Staden ingår i Unescos bevarandeprogram

Den här var inte helt lätt!

Kastar in en gissning på Edirne, Turkiet. Nära gränsen till Bulgarien. Under förromersk tid hette den Odrysia. Turkiets nationalsport oljewrestling (fult ord, vad är det för fel på oljebrottning) har här sin hemort. Selimiye-moskén är världsarv.
Citera
2018-04-27, 20:36
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Kontrar med Lahore i Pakistan. Det är en gränsstad och UNESCO tycks rätt involverad i dess bevarande. Gammal är den också, men kanske inte riktigt 2000 år. Sporten skulle kunna vara cricket, de lär ju vara tokiga i det i Pakistan.
Citera
2018-04-27, 20:41
Medlem
tcfmogs avatar
Kan jag lika gärna dra till med Aachen.

Ligger nära gränsen till Nederländerna, katedralen är på UNESCOs lista, centrum för hästport, har haft ryttar-VM två gånger.
Citera
2018-04-27, 20:42
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ledtråd fyra kanske kan te sig lite egocentrisk... ger inte så mkt... vi byter
Beror helt på! Han Bernard tycks ha varit på de flesta av jordens ställen men om det hade varit någon annan av trådens hökar som skulle skrivit så kan man ju höja oddsen på länder som Burma, Saudiarabien, Nigeria etc.
Citera
2018-04-28, 10:17
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Beror helt på! Han Bernard tycks ha varit på de flesta av jordens ställen men om det hade varit någon annan av trådens hökar som skulle skrivit så kan man ju höja oddsen på länder som Burma, Saudiarabien, Nigeria etc.

Vem är Bernard?
Senast redigerad av Kulturmannen 2018-04-28 kl. 10:20.
Citera
2018-04-28, 10:20
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Ja, så var det tänkt lite, men eftersom ingen vet hur berest jag är så fyller jag på med att jag inte är ngn globetrotter...

5. Rätt många svenskar har varit i Staden.

Öhh, jag trodde det var srinivasa som ställde frågan.
Citera
2018-04-28, 10:32
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Vem är Bernard?

Talkin' to me? Det är jag som har myntat begreppet "göra en Bernard".

OnT: Narva?
Citera
2018-04-28, 10:37
Medlem
Vossevangens avatar
Strassbourg?
Citera
2018-04-28, 11:47
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Den här var inte helt lätt!

Kastar in en gissning på Edirne, Turkiet. Nära gränsen till Bulgarien. Under förromersk tid hette den Odrysia. Turkiets nationalsport oljewrestling (fult ord, vad är det för fel på oljebrottning) har här sin hemort. Selimiye-moskén är världsarv.

Ok, det är inte den staden, men vår sökta stad är omtalad av de romerska historieskrivarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in