2018-04-25, 20:21
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
6. Vad avser publika transporter så kan det nämnas att staden planerar att inför trams.

Carl Lidbom var väl en på 1980-talet ivrig förespråkare av den idén? Har för mig att han talade om trams med emfas i televisionen.

Här har vi infört trams för länge sen...

Gissar León, passar in på hyggligt många av ledtrådarna.
Citera
2018-04-25, 20:51
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Här har vi infört trams för länge sen...

Gissar León, passar in på hyggligt många av ledtrådarna.
Ögonen börjar gå en smula i kors...men ska hålla tungan rätt i mun och söka svara här.

Rätt autonom region! Finn nu bara rätt provins!

...staden som söks har dock varit huvudstad i det forna rike som i dag utgör (ena delen) av regionen!
Citera
2018-04-25, 21:01
Medlem
atts avatar
Citat:
Ögonen börjar gå en smula i kors...men ska hålla tungan rätt i mun och söka svara här.

Rätt autonom region! Finn nu bara rätt provins!

...staden som söks har dock varit huvudstad i det forna rike som i dag utgör (ena delen) av regionen!

Då kan jag tänka mig att Burgos är ett bättre svar. Det namnmässiga syskonet hittar jag dock fortfarande inte.
Citera
2018-04-25, 21:07
Medlem
Citat:
Då kan jag tänka mig att Burgos är ett bättre svar. Det namnmässiga syskonet hittar jag dock fortfarande inte.
Ahh, rätt! Burgos i Spanien är det!

Det namnmässiga syskonet är Burgas i Bulgarien. Ber proaktivt om sorry utifall det tolkades som om namnet skulle vara identiskt. Etymologiskt tror jag de är ett och samma (förstår inte riktigt vad texten betyder just nu!).

Citat:
A similar literal composition have the cities Burgos in Spain and numerous cities containing the Germanic burg "city" such as Hamburg. It is widely considered, including by the city's official website, that the name of the city is derived from the Latin word "burgos" as meaning a "tower", after a local ancient Roman travel post, which used to be in the area of today's Burgas Port. 15 centuries later, the settlement was mentioned by the Byzantine poet Manuel Phil as "Pyrgos" (Greek: Πύργος), a word identical in meaning with the Greek word for tower. The name passed to Bulgarian through the Turkish Burgaz. There are several alternative explanations for the name's origin. By one of them, the city's name comes from Gothic name "baurgs" as meaning "signified consolidated walled villages". According to Bulgarian prof. Kiril Vlahov, the name of the city comes from the Thracian word "pyurg" as meaning "fortification of wooden beams". It is also suggested that the name ultimately comes from the name of khan Burtaz (683-633 BC).
https://en.wikipedia.org/wiki/Burgas
Citera
2018-04-25, 21:10
Medlem
Glöm ej att förtära stadens förnämliga blodkorv om ni en dag kommer hit!
Citat:
Morcilla de Burgos, a pig's-blood sausage (black pudding), is a staple country food famous across the Iberian peninsula. Spiced with onions and herbs its most noticeable content is rice (often mistaken for fat) which makes it one of the lightest and healthiest products of its kind. Oral tradition says that it must be "salty, smooth and piquant"
https://en.wikipedia.org/wiki/Burgos#Cuisine
Citera
2018-04-25, 21:31
Medlem
atts avatar
Citat:
Ahh, rätt! Burgos i Spanien är det!

Det namnmässiga syskonet är Burgas i Bulgarien. Ber proaktivt om sorry utifall det tolkades som om namnet skulle vara identiskt. Etymologiskt tror jag de är ett och samma (förstår inte riktigt vad texten betyder just nu!).

https://en.wikipedia.org/wiki/Burgas

Tackar! Vinet som jag smuttar på just nu kommer från en vingård inte mer än 8 mil från Burgos, ser jag. Lite trådlös telemani kanhända?

Ny resa:
1) staden delar till 62,5% namn med en mycket större stad
2) utgjorde standin för den större staden vid inspelningen av en känd swashbuckler
3) stadens specialitet är bakverk
Citera
2018-04-26, 19:12
Medlem
atts avatar
4) den här staden är inte pytteliten heller, wikipedia ger olika besked, mellan 140000 och 190000 enligt de senaste siffror jag hittat
5) anses vara den fjärde heligaste staden i en av världsreligionerna
Citera
2018-04-26, 20:06
Medlem
tcfmogs avatar
Har ingen aning men Hebron är väl helig stad för flera religioner och ligger där någonstans i folkmängd.
Citera
2018-04-26, 20:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
4) den här staden är inte pytteliten heller, wikipedia ger olika besked, mellan 140000 och 190000 enligt de senaste siffror jag hittat
5) anses vara den fjärde heligaste staden i en av världsreligionerna

Admittedly efter googling; men tunisiska Kairouan ska tydligen vara islams "4;e heligaste stad"..?

Edit: ...vidare efterforskningar gör gällande att vi har en lågoddsare, verkar det!
Citera
2018-04-26, 20:17
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Har ingen aning men Hebron är väl helig stad för flera religioner och ligger där någonstans i folkmängd.

Ej Hebron.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Admittedly efter googling; men tunisiska Kairouan ska tydligen vara islams "4;e heligaste stad"..?

Edit: ...vidare efterforskningar gör gällande att vi har en lågoddsare, verkar det!

Men där blev det rätt! Kairouan är staden. Scenerna i Jakten på den försvunna skatten som utspelas i Kairo inspelades här. Söta kakor bakar man flitigt. Och religionen är givetvis islam.

Bra plockat, jag är bara lite ledsen över att jag inte fick posta nästa ledtråd:
6) stadens grad av helighet är sådan att sju resor hit motsvarar en resa till ett annat ställe

Take it away Gogge!
Citera
2018-04-26, 20:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ej Hebron.

Men där blev det rätt! Kairouan är staden. Scenerna i Jakten på den försvunna skatten som utspelas i Kairo inspelades här. Söta kakor bakar man flitigt. Och religionen är givetvis islam.

Bra plockat, jag är bara lite ledsen över att jag inte fick posta nästa ledtråd:
6) stadens grad av helighet är sådan att sju resor hit motsvarar en resa till ett annat ställe

Take it away Gogge!

Thanx!

Sitter och väntar in Arsenals showdown i Europa Leauge vilket...

1) ...inspirerade till detta val av stad (Nope, inte London eller Madrid... ).

2) Över tvåtusen år gammal...

3) ...gränsstad.

4) Ser man på! Här författades viss nationalsång - lite överraskande, då den delvis pga 3) inte känns "pur-X;sk"- vilket däremot...

1b) ...denne man gör!

EDIT: ...bäddar för syftningsfel i fyran... alltså staden som avses! Nationalsången känns väldigt "nationalitetstypisk" - typ, ja ni fattar!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2018-04-26 kl. 20:36.
Citera
2018-04-26, 20:38
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Thanx!

Sitter och väntar in Arsenals showdown i Europa Leauge vilket...

1) ...inspirerade till detta val av stad (Nope, inte London eller Madrid... ).

2) Över tvåtusen år gammal...

3) ...gränsstad.

4) Ser man på! Här författades viss nationalsång - lite överraskande, då den delvis pga 3) inte känns "pur-X;sk"- vilket däremot...

1b) ...denne man gör!

EDIT: ...bäddar för syftningsfel i fyran... alltså staden som avses! Nationalsången känns väldigt "nationalitetstypisk" - typ, ja ni fattar!

Fattar inte vad alla ledtrådar betyder men satsar friskt i min första gissning i denna tråd på Strasbourg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in