2005-05-13, 17:23
  #1
Medlem
Hallaballoobas avatar
En stor Svensk artist har lämnat oss. Monica Zetterlund, sveriges kanske största jazz-legend genom tiderna, omkom tragiskt i en lägenhetsbrand i går.

R.I.P. Monica
Citera
2005-05-13, 17:29
  #2
Bannlyst
Är den någon mer än jag som tycker hon påminner lite om Kirsten Dunst på vissa av aftonbladets bilder?
Citera
2005-05-13, 17:46
  #3
Medlem
johnny_viciouss avatar
finns en tråd om detta på http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=208540&page=1&pp=15
...
Citera
2005-05-13, 17:49
  #4
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
finns en tråd om detta på http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=208540&page=1&pp=15
...

Mjao... Den tråden har ett frågetecken, vilket kan tolkas som om det är konspirationer som diskuteras. Denna tråd verkar vara ett konstaterande och en tribute till Monica...
Citera
2005-05-13, 18:06
  #5
Medlem
Spott & spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Är den någon mer än jag som tycker hon påminner lite om Kirsten Dunst på vissa av aftonbladets bilder?

Bah! Inte ens i närheten. Här snackar vi natural borne stjärnkvalitet.

Enligt mig var Monica Z Sveriges vackraste kvinna under sextio- och sjuttiotalet. Ta en titt på filmen Att angöra en brygga (1965) om ni tvivlar på mitt ord.

En oerhörd sorg att denna ljuvliga varelse just avrundat sina dagar i en askhög på Normalm. Fruktansvärt.

http://www.swingin.gn.to/2005.1lp/monica%20zetterlund.jpg
Citera
2005-05-13, 18:17
  #6
Medlem
Wittgensteins avatar
Otroligt tragiskt slut för en av våra bästa sångerskor genom tiderna.
Citera
2005-05-13, 18:23
  #7
Medlem
FetFulElaks avatar
Otroligt vacker kvinna när hon var på sin tiopp s.a.s. Urtypen för svensk skönhet!
Citera
2005-05-13, 18:24
  #8
Medlem
flygers avatar
En av Sveriges största sångerskor genom tiderna har lämnat oss.

Hon var även en av de få kvarvarande som upplevde livet på den amerikanska jazzscenen på 60-talet. Tur att hon hann med att skriva sin biografi "Hågkomster ur ett dåligt minne" tror jag den heter.

Jag har bara läst delar ur den men ska försöka låna hela boken och läsa hela nu. En ljuspunkt är när hon beskriver hur Miles Davis raggar på henne.

Nu känns det skönt att man tog chansen och såg henne framträda för några år sedan.

R.I.P
Citera
2005-05-13, 19:25
  #9
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Förr så vit och vacker, nu så svart och skrumpen.
M_A_R du har rätt
Citera
2005-05-13, 21:50
  #10
Medlem
lar_berts avatar
En nattklubbsdrottning doftande av logar
Ett lingonris som satts i cocktailglas
En blond negress från Värmlands huldreskogar
Monica Zetterlund, en jazzpaschas
en sång som hejdar sig, till hälften hunnen
och drar den där när Fröding satt på dass.
En väv av guldbrokad och vadmal spunnen
Men märk det vemodsdraget omkring munnen
ett nordiskt sångardrag, en sorg i rosenjazz.

Ni som hängt med några år vet att detta inte diktats av mig, utan av Monicas gode vän Tage Danielsson.

Nog tycker man att hon förtjänat ett mer hedervärt sätt att dö på.

Några favoritalbum:
Waltz for Debby (m Bill Evans)
Monica Z (Comebackskivan)
Ett lingonris som satts i cocktailglas (Den ultimata boxen)

Låtar:
Håll musiken igång
Den sista jäntan
Trubbel (Den första versionen, som Monica Dominique arrangerade)
Sakta vi gå genom sta´n (Naturligtvis)
Nilsson (En ganska okänd sak som hon framförde i revyn "Gröna Hund")
Gröna små äpplen
Sov (Bachianas brasileiras)
Va é dé?
Vals i mejram

Monica-Torrent
http://www.piratebay.org/download.php/3325079/Monica%20Zetterlund%20-%20Monicas%20B%E4sta%20%28Ej%20CD-covers%29.torrent
Citera
2005-05-14, 00:20
  #11
Medlem
pentrys avatar
En skönhet, vokalt som utseendemässigt. Hon åldrades med värdighet och dog en ovärdig och abrupt död icke förunnat en ikon. Trots allt, minns henne som en utav de största inom svensk musik någonsin.....
Citera
2005-05-14, 06:27
  #12
Medlem
wades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Otroligt vacker kvinna när hon var på sin tiopp s.a.s. Urtypen för svensk skönhet!

Instämmer, Monica var nog min första kärlek. Jag fick dock vänta på kontakt till någon gång i mitten av nittiotalet. Jag stod och hängde vid garderoben på Victoria-teatern i Malmö. Plötsligt känner jag att någon klappar till mig baken. Jag vänder mig om, och där står MZ i sjalett och solbrillor, med sitt härliga smile.. Hennes ledsagare drar vidare med henne i riktning mot logerna antar jag, och jag står där, och tänker "Det var som fan!".

Jag lyssnade endast på gamla vinyler med Monica igår. Jobbigt det här med hennes frånfälle.

//wade
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in