2013-02-21, 23:21
Medlem
Loveaffairs avatar
Hej!

Beställde dagarna efter julafton förra året kläder från en stor internetbutik. Kläderna kom efter några dagar men med paketet följde ingen faktura, som var det betalningsalternativ jag angivit utan enbart en "leveransenkät". Jag retunerade sedan några av de plagg jag inte ville ha och fick bekräftat per mail att returen kommit fram och godkänts. Det stod även i mailet (som var auto-skick) att pengarna skulle betalas tillbaka till mitt konto om jag hade betalat med kort och om faktura kunde jag bara räkna av summan för de retunerade varorna när jag betalade.

Nu har det gått snart en månad sedan returen och har fortfarande inte sett så mycket som röken av en faktura. Så jag undrar nu: om fakturan inte dyker upp som väldigt försenad, är jag juridiskt skyldig att höra av mig och be om en eller kan jag behålla min klänning utan risk för påföljder?

Tack på förhand
Senast redigerad av Loveaffair 2013-02-21 kl. 23:25.
Citera
2013-02-21, 23:39
Medlem
Jeppazs avatar
De e företagets ansvar att skicka fakturor
Citera
2013-02-21, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppaz

Inte strikt, det beror helt på vad som ev har avtalats.

Din betalningsskyldighet försvinner inte bara för att du inte fått en faktura, de kan kräva dig på betalning i efterhand upp till tre år efter att skulden uppkommer.
Citera
2013-02-21, 23:44
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppaz

Visst måste det vara det? Och även om fakturan rent hypotetiskt hade försvunnit i posten är det ju deras ansvar att skicka en påminnelse.

Funderar på att strunta i det faktiskt, då det inte direkt drabbar någon privatperson utan ett stort företag som tjänar bra mycket pengar. Vill bara försäkra mig om att jag inte löper risk att få någon betalningsanmärkning/juridiska påföljder eller dylikt om jag väljer att inte kontakta dem?
Citera
2013-02-21, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Visst måste det vara det? Och även om fakturan rent hypotetiskt hade försvunnit i posten är det ju deras ansvar att skicka en påminnelse.

Funderar på att strunta i det faktiskt, då det inte direkt drabbar någon privatperson utan ett stort företag som tjänar bra mycket pengar. Vill bara försäkra mig om att jag inte löper risk att få någon betalningsanmärkning/juridiska påföljder eller dylikt om jag väljer att inte kontakta dem?

Och om påminnelsen "kommer bort" också då? Med detta resonemang kan man då alltid undgå betalningsansvar genom att hävda att man inte fått faktura. Det är inte ett system som skulle fungera.
Citera
2013-02-21, 23:50
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaNioLiv
Inte strikt, det beror helt på vad som ev har avtalats.

Din betalningsskyldighet försvinner inte bara för att du inte fått en faktura, de kan kräva dig på betalning i efterhand upp till tre år efter att skulden uppkommer.

Okej. Men inte bör väl skulden öka i sådana fall? Nu råkar ju jag vara student och får därför inte speciellt mycket post och räkningar vilket har gjort det lätt för mig att märka att fakturan inte kommit. Men en person som får och betalar räkningar mer frekvent kanske inte ens hade noterat om en faktura uteblev. Är ju inte detsamma som att skita i det då man redan vid beställning förväntar sig att fakturan ska komma som en påminnelse när det är dags att betala.
Citera
2013-02-21, 23:52
Medlem
Citat:
Okej. Men inte bör väl skulden öka i sådana fall? Nu råkar ju jag vara student och får därför inte speciellt mycket post och räkningar vilket har gjort det lätt för mig att märka att fakturan inte kommit. Men en person som får och betalar räkningar mer frekvent kanske inte ens hade noterat om en faktura uteblev. Är ju inte detsamma som att skita i det då man redan vid beställning förväntar sig att fakturan ska komma som en påminnelse när det är dags att betala.
Jopp. Annars skulle ju alla bara hävda att de aldrig fått en räkning och därmed aldrig behöva betala något tills företaget gick till kronofogden. Som du förstår skulle det absolut inte fungera
Citera
2013-02-21, 23:57
Medlem
Citat:

Har man avtalat om ett köp så förväntas man känna till det.

Ett köp innebär att man förväntas fullgöra sin betalningsskyldighet, om så inte sker kan man bli skyldig att erlägga dröjsmålsränta och inkassokostnad.

Skulden kan också överlämnas till kronofogden för indrivning.
Citera
2013-02-22, 00:00
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klubber
Jopp. Annars skulle ju alla bara hävda att de aldrig fått en räkning och därmed aldrig behöva betala något tills företaget gick till kronofogden. Som du förstår skulle det absolut inte fungera

Fast borde inte företaget ha i sitt system om det skickat faktura och påminnelse? Är ju högst osannolikt att två fakturor skulle försvinna med posten. Därför funderar jag ärligt talat på att strunta i det. Hade lika gärna kunnat få massvis med post och räkningar utan en tanke på att något saknades då man förmodligen inte skulle ha koll på det/resonera så när man vet att man sköter och betalar allt så fort det nått brevlådan.
Citera
2013-02-22, 00:08
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaNioLiv
Har man avtalat om ett köp så förväntas man känna till det.

Ett köp innebär att man förväntas fullgöra sin betalningsskyldighet, om så inte sker kan man bli skyldig att erlägga dröjsmålsränta och inkassokostnad.

Skulden kan också överlämnas till kronofogden för indrivning.

http://www.m-magasin.se/expertsvar/ekonomi/maste-man-paminna-om-man-i

Tolkar det som om det faktiskt är deras ansvar. Sen får jag väl fundera kring om jag väljer att påminna dem eller att betala när och om fakturan kommer.
Citera
2013-02-22, 00:15
Medlem
Citat:
http://www.m-magasin.se/expertsvar/ekonomi/maste-man-paminna-om-man-i

Tolkar det som om det faktiskt är deras ansvar. Sen får jag väl fundera kring om jag väljer att påminna dem eller att betala när och om fakturan kommer.

Det är ett ganska dåligt svar om än formellt korrekt.

Nej du måste absolut inte påminna företaget om att de borde ta betalt men betalningsansvaret vilar fortfarande på dig och risken för ev merkostnader ligger också på dig.
Citera
2013-02-22, 00:22
Medlem
kekomis avatar
Ungefär vilken summa handlar det om? Om jag vore du skulle jag kontakta företaget och få det hela överstökat, annars hade jag bara gått och nojat över att de skulle upptäcka det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in