2013-12-24, 12:24
Medlem
benqans avatar
Lägger upp en låt jag ännu inte släppt men kommer förmodligen göra det så småningom. Har fortfarande gjort den i FL-studio men genre är lite annorlunda. Ska bygga på melodin och förmodligen ändra pianoljudet.

Kommentera gärna vad ni tycker!

https://soundcloud.com/pozzon/sound-of-my-heart/s-6U2Ds

God Jul
Citera
2014-01-01, 23:25
Medlem
benqans avatar
Preview på min "senaste" låt, har inte bestämt namn än så just nu heter den "G23".

https://soundcloud.com/pozzon/g23
Citera
2014-01-22, 00:01
Medlem
Laxfiskarens avatar
tjena bengan, kom över din tråd! grymma låtar, har lite konstruktiv kritik som jag hoppas kan hjälpa dig att bli en bättre musiker! försöker verkligen inte vara någon världsmästare eller på något sätt påpeka att jag gör något bättre än någon annan, tänk på det : )

du använder jättebra ljud som synthar och kick, älskar sidechainen du gör, dock kan jag tycka att många trycker in toner i pianorollen som passar enligt en skala, typ att ingen ton låter "falsk" utan egentligen passar med varandra. Grejen är dock att det inte blir så melodisk, utan det blir bara toner från en skala, det är inte skönt att lyssna på i och med att tonerna inte kommer med en harmoni, pröva tex göra en basslinga i 4/4 med G,A,D och bygga på en leadmelodi som går över just G,A,D.
Många gör inte det.

hoppas du förstår tankesättet! och ta inte åt dig,
Citera
2014-01-25, 22:11
Medlem
MADs avatar
Det är helt ok, men du har ett stort problem.
Du ska få lyssnaren att höja volymen och börja dansa. Det är för stelt och mekaniskt.
Om man inte vill resa på sig ur soffan direkt så funkar det inte.
Fixa det och du har kommit en bra bit på vägen.
Citera
2014-01-25, 23:01
Medlem
benqans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxfiskaren
tjena bengan, kom över din tråd! grymma låtar, har lite konstruktiv kritik som jag hoppas kan hjälpa dig att bli en bättre musiker! försöker verkligen inte vara någon världsmästare eller på något sätt påpeka att jag gör något bättre än någon annan, tänk på det : )

du använder jättebra ljud som synthar och kick, älskar sidechainen du gör, dock kan jag tycka att många trycker in toner i pianorollen som passar enligt en skala, typ att ingen ton låter "falsk" utan egentligen passar med varandra. Grejen är dock att det inte blir så melodisk, utan det blir bara toner från en skala, det är inte skönt att lyssna på i och med att tonerna inte kommer med en harmoni, pröva tex göra en basslinga i 4/4 med G,A,D och bygga på en leadmelodi som går över just G,A,D.
Många gör inte det.

hoppas du förstår tankesättet! och ta inte åt dig,

Tack, förstår dock inte riktigt vad du menar Ska jag använda G, A, D som ackord och sedan göra en melodi uppe på det?

Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Det är helt ok, men du har ett stort problem.
Du ska få lyssnaren att höja volymen och börja dansa. Det är för stelt och mekaniskt.
Om man inte vill resa på sig ur soffan direkt så funkar det inte.
Fixa det och du har kommit en bra bit på vägen.

Tack, får försöka fixa det i de kommande låtarna. Behöver dock lista ut hur jag ska göra det

Om någon har lust kan ni gärna lyssna på min låt jag började på igår, den är inte direkt färdig men det mesta är ändå ganska klart. Jag lägger upp den på soundcloud (privat så tryck på länken). Och självklart precis som tidgare får ni mer än gärna komma med konstruktiv kritik då det hjälper mig mer än vad ni antagligen tror

https://soundcloud.com/pozzon/leave-...pozzon/s-mm1ww (hoppas ni kan lyssna)
Senast redigerad av benqan 2014-01-25 kl. 23:36.
Citera
2014-01-26, 00:37
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benqan
Tack, förstår dock inte riktigt vad du menar Ska jag använda G, A, D som ackord och sedan göra en melodi uppe på det?

Tack, får försöka fixa det i de kommande låtarna. Behöver dock lista ut hur jag ska göra det

Om någon har lust kan ni gärna lyssna på min låt jag började på igår, den är inte direkt färdig men det mesta är ändå ganska klart. Jag lägger upp den på soundcloud (privat så tryck på länken). Och självklart precis som tidgare får ni mer än gärna komma med konstruktiv kritik då det hjälper mig mer än vad ni antagligen tror

https://soundcloud.com/pozzon/leave-...pozzon/s-mm1ww (hoppas ni kan lyssna)

Du kan använda vilka ackord du vill, men du ska göra nån form av melodi-hook så måste tonerna passa på dom ackorden. Så antingen byter du ackorden eller melodin.
Den nya låten har samma problem som tidigare. 1/8 pianot och basen är stela som min 80-åriga mormor. Det låter som om en robot spelar.
När det gäller dansmusik är sväng a och o.
Citera
2014-01-26, 12:26
Medlem
benqans avatar
Citat:
Du kan använda vilka ackord du vill, men du ska göra nån form av melodi-hook så måste tonerna passa på dom ackorden. Så antingen byter du ackorden eller melodin.
Den nya låten har samma problem som tidigare. 1/8 pianot och basen är stela som min 80-åriga mormor. Det låter som om en robot spelar.
När det gäller dansmusik är sväng a och o.

Okej, gjorde ....snabbt en ny låt enligt skalan nedan. Är det det du menar att jag ska gå enligt en skala eller bara genom känsla? Enligt skalan passar ju tonerna nu på ackorden.

C - -> C-E ---> C-E-G ----> C-E-G-B
D - -> D-F ---> D-F-A ----> D-F-A-C
E - -> E-G ---> E-G-B ----> E-G-B-D
F - -> F-A ---> F-A-C ----> F-A-C-E
G - -> G-B ---> G-B-D ----> G-B-D-F
A - -> A-C ---> A-C-E ----> A-C-E-G
B - -> B-D ---> B-D-F ----> B-D-F-A

De understrukna använde jag som ackord och som melodi använde jag de + ytterligare en ton ( de efteråt tex F-A-C +E) (använde inte alla understrukna)

Låten: (gjorde bara en halv och i sådär bra skick, gjorde den på 15min) https://soundcloud.com/pozzon/skala/s-uiCuQ
Senast redigerad av benqan 2014-01-26 kl. 12:29.
Citera
2014-01-26, 12:40
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benqan
Okej, gjorde ....snabbt en ny låt enligt skalan nedan. Är det det du menar att jag ska gå enligt en skala eller bara genom känsla? Enligt skalan passar ju tonerna nu på ackorden.

C - -> C-E ---> C-E-G ----> C-E-G-B
D - -> D-F ---> D-F-A ----> D-F-A-C
E - -> E-G ---> E-G-B ----> E-G-B-D
F - -> F-A ---> F-A-C ----> F-A-C-E
G - -> G-B ---> G-B-D ----> G-B-D-F
A - -> A-C ---> A-C-E ----> A-C-E-G
B - -> B-D ---> B-D-F ----> B-D-F-A

De understrukna använde jag som ackord och som melodi använde jag de + ytterligare en ton ( de efteråt tex F-A-C +E) (använde inte alla understrukna)

Låten: (gjorde bara en halv och i sådär bra skick, gjorde den på 15min) https://soundcloud.com/pozzon/skala/s-uiCuQ

Det funkar sådär.
Tredje ackordet begränsar möjligheterna till en hookig melodi.
Sen låter det atonalt på partiet när basen kommer in.
Du får en oskön klang även om det inget är direkt fel.
Antingen så får du plugga lite harmonilära och på så sätt lära dig vad som passar eller inte, eller så måste du lyssna och testa dig fram. Gå på känslan och var självkritisk.

Edit: Du måste veta skillnaden på dur och moll i skalan också. Men det kan du redan eller?
Citera
2014-01-26, 13:01
Medlem
benqans avatar
Citat:
Tredje ackordet begränsar möjligheterna till en hookig melodi.

Tack vare att ackordet är längre än de tidigare eller för att det låter fel?

Citat:
Sen låter det atonalt på partiet när basen kommer in.

Tack vare basen eller det andra nya ljudet? Eller båda? Atonalt är väl att det inte låter som ett ljud utan att man hör de olika enskilt!?

Citat:
Edit: Du måste veta skillnaden på dur och moll i skalan också. Men det kan du redan eller?

Vet vad skillnaden är på dur och moll, men är det skillnad om det är i skalan? För jag vet knappt något om "skalan".

Btw, tack för dina svar Om du vet någon bra guide på "skalan" så länka gärna!
Senast redigerad av benqan 2014-01-26 kl. 13:49.
Citera
2014-01-26, 23:24
Medlem
benqans avatar
La upp en preview på en ny låt jag gjort idag, det är som sagt en preview men ville ändå lägga upp den. Hoppas ni gillar den, och lämna gärna synpunkter så att jag kan förändra slutprodukten

Preview:en: https://soundcloud.com/pozzon/id-preview
Citera
2014-01-26, 23:56
Medlem
MADs avatar
Du får Googla, det finns hur mycket som helst ang harmonilära och låtskapande på nätet.
Citera
2014-02-04, 21:12
Medlem
benqans avatar
Har i princip gjort klart låten som jag senast länkade, ändrade lite små ljud och gjorde om den till min första "original mix". Det jag undrar är om jag ska ändra något innan jag "släpper" den?

Låten: https://soundcloud.com/pozzon/defcon-original-mix
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in