2013-02-21, 23:17
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Okej, detta är nog den första riktigt vettiga förklaringen jag fått till varför någon är i behov av att inneha denna funktionen. Men det är många som inte hänger på drogrelaterade forum till skillnad från dig, som ändå använder sig av denna funktionen. Och sådana personer får jag ibland rätt skumma känslor av att dessa ska vara behövd att använda sig av detta.
Du får gärna utveckla ditt resonemang. Skumma känslor är inte att leka med, men jag förstår inte vad ditt psyke har att göra med mina FB-vanor.

Det finns ett enkelt svar på varför man surfar osynligt på FB. Det är: vad har du att göra med vad jag gör?
Citera
2013-02-22, 08:17
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Tack för ditt svar! Du skriver "varför inte", men jag ser fortfarande heller inte nackdelen i att denna funktion skulle vara påslagen för dig. Jag menar, du kanske under dina snart 10 år på flashback samlat på dig ett par sköna Flashback vänner. Dessa flashback vänner kanske är intresserade av att veta i vilka trådar du för tillfället hänger på och därmed blir det större chans att ni skriver i samma trådar. Troligtvis är ni någorlunda likasinnade och kan ta insperation från varandra i vilka nya trådar som kan vara intressanta att besöka. Detta görs lättare med denna funktionen.
Ptja, om någon vill mig något så står det dem ju fritt att helt sonika PM'a mig. Om någon skulle börja "cyberstalka" mig skulle det snarare ge mig vibbar av att personen är aningen skum och möjligtvis psykiskt labil, det skulle definitivt inte få mig att vilja samtala vidare med personen ifråga.

Citat:
En grej till:

Du är inte beredd att hålla med mig i att tron av att smygbögar troligtvis är överreprestentade i att inneha denna funktion?
Jag tvivlar starkt, men jag kan ju ha fel.
Citera
2013-02-22, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vstkusten
Den funktionen är till för folk som vill dölja vilka fb-torskar dom egentligen är.
Så är det i mitt fall iaf
Citera
2013-02-22, 09:18
Moderator
^Eazs avatar
Jag satte på den när jag var moderator, inte för att jag inte ville att folk skulle kontakta mig men för att folk pm:ade och frågade varför ett RP inte blev åtgärdat efter fem minuter och sen när man inte svarat på pm:et på 3 minuter så fick man ytterligare ett argt pm eftersom de trodde att bara för att man var online så satt man och realtidsmoddade.
Citera
2013-02-22, 09:37
Medlem
25Decembers avatar
Jag vill bara inte visa vad jag surfar runt på helt enkelt. Ibland så sitter man ju på AÄ och ser lite konstiga trådar man inte vill att andra ska se att man läser.
Citera
2013-04-21, 17:57
Bannlyst
Jag är jävligt emot all form av storebrors-övervakning ex att alla i hela världen ska se vad jag gör/gjort igenom facebook osv.

Jag gömmer mig inte eftersom det går att se vart och vad jag postar men vill ändå ha det där offlineskyddet, man slipper även onödiga pm. (har precis tömt min låda och får mer en nog med skyddet påslaget)

Jag är även en stark motståndare till att man ska bli nådd 365/24/7 på mobilen jag har den ofta på ljudlös och skiter i att svara när jag vill ha lugn och ro, men det är en annan diskussion.
Citera
2013-04-21, 21:22
Medlem
Jag har inget behov av att visa att jag är online. Det finns ingen lista över medlemmar på forumet som är online och dessutom vet ingen vem jag egentligen är med undantag från vissa användare som jag är bekant med och jag är inte här för att chatta med andra användare.

Genom PM har jag upplevt att folk mer eller mindre stalkar en efter att de har skickat ett PM som de vill ha svar på. Om en användare skickar ett PM, jag går in och läser det och väljer att svara på det senare genom att markera det som oläst så har jag vid ett par tillfällen fått frågor som "jag såg på din profil att du besökte din inkorg efter att jag skickade PM - varför svarade du inte?" - därav ser jag ingen fördel med att andra användare kan se min onlinestatus.
Citera
2013-04-21, 23:15
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Visst märks det att en grön onlinemarkering genererar mycket fler PM med frågor om både högt och lågt men det tycker jag är okej, ser det som en form av "kundservice" att användare kan se när jag är online och inte.

admin5
Citera
2013-05-01, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Jag har inget behov av att visa att jag är online. Det finns ingen lista över medlemmar på forumet som är online och dessutom vet ingen vem jag egentligen är med undantag från vissa användare som jag är bekant med och jag är inte här för att chatta med andra användare.

Genom PM har jag upplevt att folk mer eller mindre stalkar en efter att de har skickat ett PM som de vill ha svar på. Om en användare skickar ett PM, jag går in och läser det och väljer att svara på det senare genom att markera det som oläst så har jag vid ett par tillfällen fått frågor som "jag såg på din profil att du besökte din inkorg efter att jag skickade PM - varför svarade du inte?" - därav ser jag ingen fördel med att andra användare kan se min onlinestatus.

Oj det var mer än vad jag visste. Hur kan de se att du besökt PM korgen? Hur klickar man fram den informtionen?
Citera
2013-05-01, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malowitz
Oj det var mer än vad jag visste. Hur kan de se att du besökt PM korgen? Hur klickar man fram den informtionen?
Om jag inte har valt att surfa osynligt så kan andra användare via min profil se min aktuella aktivitet på forumet, t.ex. om jag besöker en tråd, svarar på ett PM eller liknande. Välj att besöka en användarprofil där någon är inloggad och inte har valt att surfa osynligt så ser du deras aktuella aktivitet uppe i högra hörnet.
Citera
2013-05-01, 14:24
Medlem
Knasibass avatar
Finns ingen anledning för andra att veta om jag är online och vilka trådar jag läser i.

Paranoid, ja ganska.
Citera
2013-05-01, 14:52
Medlem
robomans avatar
Bara för att vissa försöker vara helt anonyma betyder det inte att alla är det. Alla mina närmaste vänner vet vad jag heter på flashback, i alla fall det här kontot. Även om jag är världens mest städade användare kan ju även jag leta mig in i trådar med tvivelaktiga namn.

Dock undrar jag om jag står som offline eller inte? Jag tror bara att jag bockat för "surfa osynlig". Men det kanske är samma sak? Eller?

Annars kan jag tänka mig att en aggressiv debattör inte vill visa om denne är online eller inte, för om han inte svarat på lång tid trots att han varit inloggad kan detta ses som ett tecken på att han gett upp debatten.

EDIT: Jag är lite dum. Visst är det samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in