Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-21, 16:07
Medlem
http://fuskbugg.se/dl/CwN0Tm/overklock.jpg

Var inne och pilla runt lite i bios osv förut och undrar ifall jag faktiskt lyckats överklocka min processor?

Den har inte gått över 65 i temp även fast jag har stresstestat den i över 30min nu.
Citera
2013-02-21, 16:08
Medlem
svampdamps avatar
Stresstesta i 24 timmar och kom tillbaka sen. Tycker dock 60 grader är ganska varmt för en sandboxprocessor som bara kör i 4,2.

Stressa processorn i 24 timmar, om du kör utan fel. Sänken volten och repetera tills du har hittat en stabil klock på så låg voltage som möjligt.
Citera
2013-02-21, 16:10
Medlem
crillecrilles avatar
60 grader är väl ändå inte "ganska varmt"? Bra temperatur om den håller sig där efter en halvtimme.
Senast redigerad av crillecrille 2013-02-21 kl. 16:16.
Citera
2013-02-21, 16:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2013-02-21, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
60 grader är väl ändå inte "lite varmt"? Bra temperatur om den håller sig där efter en halvtimme.

Kommer sätta in 2st 120mm fläktar till i datorn imorgon. Vet dock inte om det spelar nån roll då jag använder vattenkylning till processorn?
Citera
2013-02-21, 16:33
Medlem
Tycker allt ser bra ut, dock är det lite väl varmt
Citera
2013-02-21, 18:17
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumbersMate
Tycker allt ser bra ut, dock är det lite väl varmt

Hur kan du säga att en OC ser bra ut efter 30 minuters testing? Nu får ni fan rycka upp er här i hårdvaruforat.
Citera
2013-02-21, 18:27
Medlem
Gh0steds avatar
Vad stresstestar du med?
Det är minst lika mycket att se till att klocken är stabil, som att värmen är OK.
Citera
2013-02-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Vad stresstestar du med?
Det är minst lika mycket att se till att klocken är stabil, som att värmen är OK.

Prime95, samma temps fortfarande och har gått snart 3h.
Citera
2013-02-21, 22:28
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yakupov
Prime95, samma temps fortfarande och har gått snart 3h.
Hm, upptäckte att min skrift blev lidande pga. tidsbrist. Självklart skulle det stå "minst lika viktigt", inte "minst lika mycket".

Jag skulle rekommendera Burnintest/Lintest (?) som pressar för stabilitet mycket hårdare än Prime95 gör.
Sedan är det rekommenderat att man kollar värden över en längre tid (Såsom 12/24h), så du kan förstås låta Prime95-testet fortgå för att få reda på maxtemp därifrån.
Citera
2013-02-21, 22:35
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Hm, upptäckte att min skrift blev lidande pga. tidsbrist. Självklart skulle det stå "minst lika viktigt", inte "minst lika mycket".

Jag skulle rekommendera Burnintest/Lintest (?) som pressar för stabilitet mycket hårdare än Prime95 gör.
Sedan är det rekommenderat att man kollar värden över en längre tid (Såsom 12/24h), så du kan förstås låta Prime95-testet fortgå för att få reda på maxtemp därifrån.
Även om du har rätt så är det rätt överdrivet att testa en helt vanlig gaming-dator så hårt. Håller det i över tre timmar i Prime95 utan att det blir för varmt så är det stabilt. Om TS skulle använda sin dator som server eller i något annat professionellt syfte emellanåt så hade jag också tyckt att IBT hade varit nödvändigt. Men det enda man får ut av det som "amatör" är en dyrare elräkning och en varm processor. Helt i onödan.
Senast redigerad av crillecrille 2013-02-21 kl. 22:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in