2013-02-21, 14:23
Medlem
Guitarsmokes avatar
Forskare som har studerat Higgspartikeln tror sig kunna förutspå universums undergång, vilket tros kommer inledas om ett antal tiotals miljarder år.

Citat:
"It may be that the universe we live in is inherently unstable and at some point billions of years from now it's all going to get wiped out," said Lykken, who is also on the science team at Europe's Large Hadron Collider, or LHC, the world's largest and highest-energy particle accelerator.

Citat:
"This calculation tells you that many tens of billions of years from now, there'll be a catastrophe," Lykken said.

"A little bubble of what you might think of as an ‘alternative' universe will appear somewhere and then it will expand out and destroy us," Lykken said, adding that the event will unfold at the speed of light.

http://www.reuters.com/article/2013/02/18/us-space-higgs-idUSBRE91H0RR20130218

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/higgs-pekar-mot-utplaning

Om universum skulle ha ett livsspann på säg 100 miljarder år så är det faktiskt inte så lång tid egentligen. Känns nästan lite futtigt faktiskt med tanke på hur stort det är.

Tankar kring forskarnas utspel? Tråkiga eller positiva nyheter?
Citera
2013-02-21, 14:40
Medlem
Jag håller med dig om att tidspannet egentligen inte är så imponerande, speciellt med tanke på att vi gärna lutar oss mot ordet evigheten.

Dock, att universum såsom vi känner den idag har en begränsad livslängd är inget nytt, däremot kanske man alltmer kommer in i tankebanorna att universum såsom vi känner det, bara är en del utav något ännu större.

Hursomhelst, 100 miljarder år räcker ganska gott för min del. Jag hinner leva mitt liv.
Citera
2013-02-21, 14:42
Medlem
Korneliuss avatar
100 miljarder år är nog tillräckligt med tid för mänskligheten att utforska en stor del av universum förutsatt att vi kommer så långt i utvecklingen.
Den moderna människan är väl inte mer än 3 miljoner år nånting och det är ju ingenting jämfört med 100 miljarder eller ens en miljard.
Och kolla bara hur mycket som hänt bara de senaste 100 åren, maskiner och elektroniken har ju bokstavligen exploderat under den (i det "stora hela") lilla perioden.

Så om inte människan tar ihjäl sig självt eller hämmar utveckligen på nått sätt så är det nog gott om tid att flytta till ett annat universum eller leta upp nya dimensioner. Det går ju knappt gissa hur världen ser ut om bara 200 år, ännu mindre hur verkligheten ser ut år 2000000 eller längre fram.

Jag tror med universum går under för det fick jag lär mig i förskolan:
Allting har en ände men korven den har två, kakan den har ingen men är god ändå.
Citera
2013-02-21, 14:55
Medlem
Jag förstår inte varför det här ska vara dåligt, åtminstone om alternativet är "heat death" långt långt långt fram i framtiden.

Om den här teorin stämmer skapar det väl bara förutsättningar för förnyelse, eller?

Låter positivt i mina öron.
Citera
2013-02-21, 16:19
Medlem
demondogpros avatar
hämtar popcorn och inväntar då!
Citera
2013-02-21, 18:28
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det här med att Higgsfältet går över till en lägre energinivå är inget nytt, utan man beräknar i inflationsteorin att det hände även under universums första bråkdel av en sekund.

Se vidare detta inlägg och framåt i en annan tråd
https://www.flashback.org/sp41554593
Citera
2013-02-21, 22:31
Medlem
om 100 miljarder år har vi säkert varit utrotade i mer än 99 miljarder år
Citera
2013-02-23, 19:03
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
om 100 miljarder år har vi säkert varit utrotade i mer än 99 miljarder år
Dröjer väl bara ynka fem miljarder år innan vår egen sol tackar för sig. När vätet tar slut och fusionen upphör förintas vi ändå alla. Beträffande universum så avlägsnar sig objekten i hög hastighet ifrån varandra och till slut finns det ingen som helst kontakt mellan dom och allt blir bara en ändlös tomhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in