2005-05-13, 10:54
Medlem
Bennoss avatar
Hej!
Jag går sista året på gymnasiet och känner att jag har lite halvdålig engelska. Eftersom jag nyligen upptäckt att jag tycker om att läsa skulle jag vilja förbättra mina engelska på så vis. Nu undrar jag om det finns några lättlästa engelska böcker som man kan köpa ganska billigt på internet.

Tror det finns något som heter Easyreaders och dom skulle nog passa mig ganska bra. Kanske några länkar till ställen man kan köpa dom på.

Edit: Såg att det finns easyreaders som är barnböcker, vilket jag inte vill ha.

/Bennos
Citera
2005-05-13, 12:54
Bannlyst
en klassiker i skolengelskasammanhang är ju John Steinbecks böcker Möss och Människor och Pärlan

De är inte bara korta, utan också mycket bra. Han har ett levande målande och poetiskt språk, så det är väl inte den simplaste formen av engelska förstås. Det var nog när jag läste Steinbeck jag först blev varse hur jävla många ord engelskan har för precis allting! typ ett ord för "sandig liten stig" ett ord för "liten butter indian" ett ord för "huvudvärk i månsken".. eller nu överdriver jag allt lite.

Men det är hursomhelst bra och starka böcker, bra komprimerade läsupplevelser
Citera
2005-05-13, 17:33
Medlem
hagge3s avatar
Även Roald Dahl har en hel del lättlästa böcker på engelska!
Citera
2005-05-13, 17:34
Bannlyst
Harry Potter...

I princip alla barn/tonårsböcker...
Citera
2005-05-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Harry Potter...

I princip alla barn/tonårsböcker...

Harry Potter tänkte jag också nämna, otroligt lättlästa. Rätt underhållande också utan att vara några litterära mästerverk.

Om man gillar SF så kan man läsa Enders Game av Orson Scott Card, väldigt lättläst den också. Är väl iofs en ungdomsbok den också.

Förhållandevis lättläst är Smoke and Mirrors av Neil Gaiman. Det är en novellsamling så man behöver inte grotta in sig i en hel roman utan man kan läsa lite olika beroende vad man känner för.
Citera
2005-05-15, 22:08
Medlem
dIRe_s avatar
När vi endå snackar om Gaiman så är Coraline rätt lättläst. Läs hellre Terry Pratchetts böcker än Harry Potter ifall du vill ha lättsam fantasy.

Sen så är klassiker som Oliver Twist och Alice in Wonderland rätt lättlästa.
Citera
2005-05-15, 23:16
Medlem
Carpe Diems avatar
Finnegans Wake?

Allvarligt talat:
Läs något som intresserar dig. Tycker du bara om boken så tar du nog igenom den. Tycker du att den är skit så slutar du även om den är lättläst.

Vad gillar du för typ av böcker?
Citera
2005-05-16, 00:52
Medlem
ischs avatar
Måste fan säga Harry Potter med, gillar de böckerna starkt!
Citera
2005-05-16, 02:49
Medlem
abdi_agas avatar
Hemingway (ex. Fiesta eller The old man and the sea, för att nämna mina favoriter) är ju rätt lättläst på orginalspråk eftersom han inte vecklar in sig så mycket i komplicerade meningar. Och ja, avataren är en ren slump
Citera
2005-05-17, 00:06
Medlem
Bennoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Finnegans Wake?

Allvarligt talat:
Läs något som intresserar dig. Tycker du bara om boken så tar du nog igenom den. Tycker du att den är skit så slutar du även om den är lättläst.

Vad gillar du för typ av böcker?

Jag gillar lite allt möjligt, men spännande (deckare) och väldigt känslostarka böcker är nog mina favoritämnen. Sedan gillar jag böcker där det huvudkaraktären är ett geni av något slag eftersom jag beundrar riktigt smarta människor.
Citera
2005-05-17, 00:09
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennos
Jag gillar lite allt möjligt, men spännande (deckare) och väldigt känslostarka böcker är nog mina favoritämnen. Sedan gillar jag böcker där det huvudkaraktären är ett geni av något slag eftersom jag beundrar riktigt smarta människor.
Testa Artemis Fowl böckerna av Eoin Colfer. Scifi/fantasy i harry potter-stil med ett tonårigt krimminellt geni i huvudrollen. Det är ungdomsböcker med medelsvår engelska. Förbaskat underhållande faktiskt.
Citera
2005-05-17, 00:12
Medlem
Bennoss avatar
Tack för alla svaren.
Ska nog köpa harry potter böckerna.
Ska kolla lite närmare på de andra som ni har kommit med eftersom jag ska köpa ett lass på 10-15 böcker.

Men fortsätt gärna att komma med förslag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in