Jag är i nedre 20-årsåldern och trots att jag är av åsikten att åldern bara är en siffra, har jag sedan något år tillbaka börjat erfara ett större obehag inför att åldras
Att ens kropp och yttre sakta men säkert förfaller, att man blir fysiskt inkapabel att göra sådant man klarat tidigare och får värk, att andra människor kommer att se på en och bemöta en på ett annat vis och förvänta sig att man ska bete sig på ett särskilt sätt, bara för man är äldre. Men framförallt är jag nog rädd för att man ska känna att man inte har gjort det man velat göra och drömt om, att man kommer att ångra hur man levt sitt liv...
Hur är det att bli äldre? Vilken ålder har ditt "inre" jag? (folk jag pratat med menar att de känner sig som 25-30, men i en åldrad kropp) Vad är det värsta, respektive bästa, med att komma upp i en högre ålder? Har du kommit till några insikter du önskat att du haft som yngre? Vilken period av ditt liv uppskattade du mest? Ångrar du något med hur du har levt ditt liv? Blir du attraherad av personer i din ålder? (kan tyckas vara en dum fråga... men undrar över detta) Har dina preferenser/intressen/uppfattningar ändrats mycket sedan du var ung? (kan t ex inte föreställa mig att jag kommer sluta gilla Eminem bara för att jag levt lite längre...)
Jag vänder mig till alla som vill svara på eller kommentera frågeställningarna, ni kan svara på det ni känner för eller skriva om annat som känns relevant. Vill nog egentligen bara försöka förstå mig på åldrandet och få era versioner av det hela, är tacksam för alla svar!
Att ens kropp och yttre sakta men säkert förfaller, att man blir fysiskt inkapabel att göra sådant man klarat tidigare och får värk, att andra människor kommer att se på en och bemöta en på ett annat vis och förvänta sig att man ska bete sig på ett särskilt sätt, bara för man är äldre. Men framförallt är jag nog rädd för att man ska känna att man inte har gjort det man velat göra och drömt om, att man kommer att ångra hur man levt sitt liv...Hur är det att bli äldre? Vilken ålder har ditt "inre" jag? (folk jag pratat med menar att de känner sig som 25-30, men i en åldrad kropp) Vad är det värsta, respektive bästa, med att komma upp i en högre ålder? Har du kommit till några insikter du önskat att du haft som yngre? Vilken period av ditt liv uppskattade du mest? Ångrar du något med hur du har levt ditt liv? Blir du attraherad av personer i din ålder? (kan tyckas vara en dum fråga... men undrar över detta) Har dina preferenser/intressen/uppfattningar ändrats mycket sedan du var ung? (kan t ex inte föreställa mig att jag kommer sluta gilla Eminem bara för att jag levt lite längre...)
Jag vänder mig till alla som vill svara på eller kommentera frågeställningarna, ni kan svara på det ni känner för eller skriva om annat som känns relevant. Vill nog egentligen bara försöka förstå mig på åldrandet och få era versioner av det hela, är tacksam för alla svar!