2013-02-20, 21:06
Medlem
Hej alla,

Fick ett brev ifrån bredbandsbolaget idag där de meddelade att de från och med mitten av mars kommer att höja priset på mitt bredband till lite under 400 spänn, det är för mycket då de över passar på att höja hemtelefonen med en femtiolapp. Kan inte ha fasta kostnader på 450kr +samtalsavgifter.

Bor i ett comhem-hus och har ingen fiber indragen. Någon som har tips på prisvärt ADSL om man bor i stockholms innerstad? Hittar ingen bra jämförelsesajt
Citera
2013-02-20, 21:17
Medlem
Andreasvbs avatar
Kolla om den här sidan kan vara till hjälp, http://bredband.prisfakta.se/ [ Bredband – Jämför kostnaden för olika bredbandsabonnemang - PRISFAKTA ]
Citera
2013-02-21, 00:32
Medlem
Om du bor i ett Com Hem hus, då kan du väl teckna ett abonnemang hos dem.

Bredband och telefoni för 259:- i månaden. Räcker inte 10 Mbit/s så kanske det finns andra snabbare alternativ.

https://www.comhem.se/comhem/erbjudanden/combo-xs/-/857056/857056/-/index.html
Citera
2013-05-09, 22:02
Medlem
För 2 månader fick jag brev om höjt pris för ADSL, i början av veckan fick jag ytterligare ett brev, dom gör om sina kanalpaket och höjer priset med nästan 100% (för mig)

Blev att säga upp på direkten.

Går dom dåligt ?
Citera
2013-05-10, 03:56
Medlem
Alla bredbandsoperatörer höjer priserna för att finansiera de s.k samordningspunkterna, alltså med andra ord, det som kallas för FRA-lagen.

Operatörerna får inte heller gå ut och berätta om anledningen till prishöjningarna.

De flesta av oss torde ha märkt ett väldigt svajigt Internet oavsett operatör, de senaste månaderna, för man håller på och testar ut hur samordningspunkterna skall kunna tappa trafiken utan det märks, eller att det påverkar det ordinarie trafikflödet.
Citera
2013-05-10, 10:58
Medlem
DennisOlofs avatar
DennisNilsson säger du det.

Trist att flera operatörer inte satsat på att koppla upp sig mot solix. (och nej det är inte reklam) eftersom det är så dyrt att ansluta sig till netnod och även andra avgifter. Blev själv överraskad att lidendata lyckats genomföra något sådant. Känns ju ruttet, detta nedrans FRA, allt bara för att nojiga politiker vill övervaka folk. Är du verkligen säker på det är därför priserna kommer höjas för de flesta eller ?
Citera
2013-05-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisNilsson
Alla bredbandsoperatörer höjer priserna för att finansiera de s.k samordningspunkterna, alltså med andra ord, det som kallas för FRA-lagen.

Operatörerna får inte heller gå ut och berätta om anledningen till prishöjningarna.

De flesta av oss torde ha märkt ett väldigt svajigt Internet oavsett operatör, de senaste månaderna, för man håller på och testar ut hur samordningspunkterna skall kunna tappa trafiken utan det märks, eller att det påverkar det ordinarie trafikflödet.

Lite synd att man kör på det spåret. Men vad är det som gör att de inte får berätta anledningen?
Citera
2013-05-10, 12:26
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det kan vara en av anledningarna.
Men jag tror att kostnaden för detta är liten i jämförelse med kostnaderna för vanlig kapacitetsutbyggnad.

Jag tror att prishöjningarna beror på högre last i näten pga en enorm ökning av videotrafik.
Youtube, Netflix, SVT Play, Viasat, osv...

Vad vi ser är helt enkelt en konsekvens av att nätet utnyttjas allt mer och operatörerna tvingas bygga ut sina nät. Bandbredd kostar.
Citera
2013-05-11, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirstuz
Lite synd att man kör på det spåret. Men vad är det som gör att de inte får berätta anledningen?

Vad tror du? Folk skulle bli f*rbannade.
Talade med tekniker från en Internetoperatör om saken, mellan fyra ögon.

Det finns också en del dokumentation på PTS hemsida om vad som skall lagras och hur det skall gå till. Det är en annan del av alla dessa FRA-lagar.

De har väl nu lagt upp det här registret där man omedelbart kan koppla ihop IP-adressen med vem abonnemanget står på, och var detta abonnemang är installerat.

Trist att man tror att man kan skydda demokratin med att tillämpa samma metoder som man nyttjar i diktaturer, för att komma åt oliktänkande och allmänt folk man inte gillar.
Citera
2013-05-11, 16:44
Medlem
Citat:
Vad tror du? Folk skulle bli f*rbannade.
Talade med tekniker från en Internetoperatör om saken, mellan fyra ögon.

Det finns också en del dokumentation på PTS hemsida om vad som skall lagras och hur det skall gå till. Det är en annan del av alla dessa FRA-lagar.

De har väl nu lagt upp det här registret där man omedelbart kan koppla ihop IP-adressen med vem abonnemanget står på, och var detta abonnemang är installerat.

Trist att man tror att man kan skydda demokratin med att tillämpa samma metoder som man nyttjar i diktaturer, för att komma åt oliktänkande och allmänt folk man inte gillar.

Sluta tala i nattmössan, vad jag vet har leverantörer lagrat IP samt vilken uppkoppling den hör till en längre tid (lag på att spara i 3 veckor har jag för mig). Anledningen till prishöjningen är framförallt för att det byggs ut till gbitutrustning i hela sverige vilken kostar en slant.
Citera
2013-05-11, 20:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fazt
Sluta tala i nattmössan, vad jag vet har leverantörer lagrat IP samt vilken uppkoppling den hör till en längre tid (lag på att spara i 3 veckor har jag för mig). Anledningen till prishöjningen är framförallt för att det byggs ut till gbitutrustning i hela sverige vilken kostar en slant.

Samt att de (och andra operatörer) även måste uppgradera aggregering, core och peering.
Och du snackar vi om uppgraderingar till multipla 100G.
Citera
2014-10-09, 16:29
Medlem
alibjorns avatar
Nu höjer de igen:
till 369 kr/mån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto