2013-02-20, 02:13
Medlem
Bongmons avatar
Ska göra mig en hemgjord alkoholhaltig dryck. Annat kommer också tillsättas.

Men min fråga är enkel för den som kan matte (ja kan absolut ingen matte)..
Men som rubriken lyder, om ja tillsätter 0,5g/500mg socker på 350ml vodka, hur mycket socker kommer varje ml innehålla?
(Förutsatt att socker löser upp sig i vodka, men det borde det göra)
Citera
2013-02-20, 02:43
Medlem
S-cups avatar
350ml + sockrets volym (i ml) = X

500mg socker / X (i ml) = Y mg socker per ml sprit

Du säger också att annat kommer tillsättas, då kommer alltså drycken ha en större volym än 350ml + sockret. Det medför att det kommer vara mindre socker per volym än vad exemplet ovan ger.

Efter du blandat i allting (eller räknat ut vad den totala volymen blir) så är det bara att ta vikten socker delat på den totala volymen (om du vill ha det i vikt per volym), detta ger alltså den slutliga koncentrationen socker.
Citera
2013-02-20, 04:43
Medlem
Bongmons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
350ml + sockrets volym (i ml) = X

500mg socker / X (i ml) = Y mg socker per ml sprit

Du säger också att annat kommer tillsättas, då kommer alltså drycken ha en större volym än 350ml + sockret. Det medför att det kommer vara mindre socker per volym än vad exemplet ovan ger.

Efter du blandat i allting (eller räknat ut vad den totala volymen blir) så är det bara att ta vikten socker delat på den totala volymen (om du vill ha det i vikt per volym), detta ger alltså den slutliga koncentrationen socker.

Jag förstod igenting av detdär, tyvärr. O ja försökte, läste nog 10 gånger.
Alltid haft MVG i ämnen som svenska, engelska NO/SO osv, men matte, de går inte.

Ok säg att vi skiter i det andra, jag ska bara ha 500mg socker som ska lösas upp i 350ml vodka, och sen struntar vi i att volymen ökas (sätt dig i ett fullt badkar så rinner vattnet över, men de struntar vi i nu).. Hur mycket socker kommer det vara per ML vodka.

Vore väldigt uppskattat om någon lite bättre än mig i matte kunde svara, på ett väldigt enkelt sätt, så ja förstår.

Mvh
Citera
2013-02-20, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongmon
Jag förstod igenting av detdär, tyvärr. O ja försökte, läste nog 10 gånger.
Alltid haft MVG i ämnen som svenska, engelska NO/SO osv, men matte, de går inte.

Ok säg att vi skiter i det andra, jag ska bara ha 500mg socker som ska lösas upp i 350ml vodka, och sen struntar vi i att volymen ökas (sätt dig i ett fullt badkar så rinner vattnet över, men de struntar vi i nu).. Hur mycket socker kommer det vara per ML vodka.

Vore väldigt uppskattat om någon lite bättre än mig i matte kunde svara, på ett väldigt enkelt sätt, så ja förstår.

Mvh

Din dryck kommer att innehålla ~60% socker, räcker det svaret?
Du får 850 mg dryck totalt då du blandar socker och spriten, densitet kan vi anta blir ca 1 och av denna dryck så är 500 av dom totala 850 millilitrarna socker, och det ger 58-60%
Citera
2013-02-20, 05:11
Medlem
Oupplöst strösocker tar upp ca 0.1 / 0.090 ~ 1.11 l/kg. Det är ointressant här.

Upplöst socker tar upp ca 0.6 till 0.65 l/kg. "Nya Hembränningsboken" anger siffran 0.62 l/kg.

Volymprocent socker = 100 * (0.500 * 0.62) / dryckens volym i liter = 31 / dryckens volym i liter
Citera
2013-02-20, 06:08
Medlem
Bongmons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulagsFasa
Du får 850 mg dryck totalt då du blandar socker och spriten, densitet kan vi anta blir ca 1 och av denna dryck så är 500 av dom totala 850 millilitrarna socker, och det ger 58-60%

Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Oupplöst strösocker tar upp ca 0.1 / 0.090 ~ 1.11 l/kg. Det är ointressant här.

Upplöst socker tar upp ca 0.6 till 0.65 l/kg. "Nya Hembränningsboken" anger siffran 0.62 l/kg.

Volymprocent socker = 100 * (0.500 * 0.62) / dryckens volym i liter = 31 / dryckens volym i liter

Ja är helt enkelt för dum för sånthär. Så ja talar om att de gäller inte socker.
Det gäller en drog som har nästan exakt samma vikt o densitet som socker..

Vad jag vill veta i slutändan är hur många mg per ml de blir.
Borde ju inte va så svårt o räkna ut för nån som kan matte..

Tex på min hostmedicin ja har mot torrhosta som heter mollipect så står det:
Innehåller effedrin 30mg per ml.. Allså innehåller varje ml 30mg effedrin.

Om ni måste veta så ska det i slutändan när smaktillsatser satts till agera som en dryck man shottar, på förfesten så är man pigg på krogen hela natten.. O ja måste räkna ut hur många mg per ml de blir så ja o mina polare inte dör pga förmycket i shotten, eller att nån tycker de är bullshit o tar 2, sen dör. Det är ett gruppprojekt, ja gör själva lösningen i spriten o gör det till en god drickbar "shot".. O de fixar fram drogen o pengarna.
Senast redigerad av Bongmon 2013-02-20 kl. 06:13.
Citera
2013-02-20, 06:23
Medlem
Citat:
Ja är helt enkelt för dum för sånthär. Så ja talar om att de gäller inte socker.
Det gäller en drog som har nästan exakt samma vikt o densitet som socker..

Vad jag vill veta i slutändan är hur många mg per ml de blir.
Borde ju inte va så svårt o räkna ut för nån som kan matte..

Har du mätt drogens densitet själv, eller läst den någonstans?
Citera
2013-02-20, 06:29
Medlem
Despised66s avatar
http://www.ehow.com/how_6954378_calculate-mg-per-ml.html

Efter lite snabbt googlande. Dum är du inte, det där är det nog inte allt för många som kan (Inkl mig) för isåfall skulle du fått mer svar.
Citera
2013-02-20, 06:45
Medlem
Bongmons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Har du mätt drogens densitet själv, eller läst den någonstans?

Krossade till fint pulver, krossade sockret också trots att de inte var mycket att krossa.
Fyllde 2 likadana kapslar till fullo med varsin substans, o det skillde 0,01 i vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Despised66
http://www.ehow.com/how_6954378_calculate-mg-per-ml.html

Efter lite snabbt googlande. Dum är du inte, det där är det nog inte allt för många som kan (Inkl mig) för isåfall skulle du fått mer svar.

Tack. Ska sätta mig in i det. Uppskattat som fan.
Citera
2013-02-20, 07:05
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulagsFasa
Det är inga milliliter "socker" det är milligram. Så volymökningen de 500 mg "socker" ger är i sammanhanget försumbart. Detta ger att han kommer få en styrka på 500/350 ≈ 1,43 mg/ ml.
Citera
2013-02-20, 07:10
Medlem
Bongmons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Det är inga milliliter "socker" det är milligram. Så volymökningen de 500 mg "socker" ger är i sammanhanget försumbart. Detta ger att han kommer få en styrka på 500/350 ≈ 1,43 mg/ ml.

Hoppas du har rätt. För de är så ja tänker göra.
Tack för svaren allihopa, ja är glad att ni finns.
Citera
2013-02-20, 07:36
Medlem
Despised66s avatar
Citat:
Hoppas du har rätt. För de är så ja tänker göra.
Tack för svaren allihopa, ja är glad att ni finns.

Öh kolla upp det själv innan på någotvis. Dubbelkolla det eftersom det handlar om droger. Vilken typ av drog är det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in