2013-02-19, 18:34
Medlem
Specialmys avatar
Hej!
Jag jobbar i en butik och vi får varuleveranser dagligen. När pallarna kommer så är dom alltid inplastade och så fort jag rör vid plasten så blir jag "elektrisk". När jag sedan rör vid metall så får en stöt från helvetet... Det är inte bara plasten jag rör vid, utan hanterar även mkt textiler, och även där blir jag elektrisk. Detta har gått så långt att jag inte vill ta i varken plast eller tyg, då jag får en mindre hjärtinfarkt varje gång den statiska urladddningen sker.
Har någon något tips på hur jag kan förebygga detta? Detta är ett återkommande problem varje vinter. Antar att det har något med den torra luften att göra.... Få ca 15 stötar om dagen!!

Är så jävla trött på detta! Help me
Citera
2013-02-19, 18:36
Medlem
papa_smurfs avatar
Om du inte redan har det köp skyddsskor som är antistatiska
Citera
2013-02-19, 18:36
Medlem
Tyson1993s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specialmy
Hej!
Jag jobbar i en butik och vi får varuleveranser dagligen. När pallarna kommer så är dom alltid inplastade och så fort jag rör vid plasten så blir jag "elektrisk". När jag sedan rör vid metall så får en stöt från helvetet... Det är inte bara plasten jag rör vid, utan hanterar även mkt textiler, och även där blir jag elektrisk. Detta har gått så långt att jag inte vill ta i varken plast eller tyg, då jag får en mindre hjärtinfarkt varje gång den statiska urladddningen sker.
Har någon något tips på hur jag kan förebygga detta? Detta är ett återkommande problem varje vinter. Antar att det har något med den torra luften att göra.... Få ca 15 stötar om dagen!!

Är så jävla trött på detta! Help me

Haha, handskar?
Citera
2013-02-19, 18:47
Medlem
Specialmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf
Om du inte redan har det köp skyddsskor som är antistatiska

Jag använder truckskor med gummisula. De hjälper inte. Är det några speciella skor som finns som är antistatiska?
Citera
2013-02-19, 18:48
Medlem
Specialmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyson1993
Haha, handskar?

Jag använder handskar ibland, men föredrar att jobba utan då jag blir så varm om händerna. Annars fungerar handskar bra
Citera
2013-02-19, 18:49
Medlem
Specialmys avatar
Skulle vilja ha typ ett armband som gör så att jag inte blir elektrisk. Finns det något sånt? Har försökt googla men utan resultat....
Citera
2013-02-19, 18:50
Medlem
Antistatiskt armband, sån datormontörer brukar ha?
Borde funka fint.
Citera
2013-02-19, 18:55
Medlem
Skorna kan absolut vara ett problem !
Sen har det också stor betydelse vad du har för kläder på dig.
Syntet är värre än bomull !
Citera
2013-02-19, 18:55
Medlem
MeanMEs avatar
Funkar det att tex dra en lite koppartråd från byxbenet till marken ?
Bara en liten tanke som slog mig kanske helt tokig jag vet inte...
Citera
2013-02-19, 19:06
Medlem
Foliekepss avatar
Byt skor och smörj händerna.

Saxat från sweclockers.
"+
Torr hud
Läder
Glas
Människohår
Nylon
Ull
Silke
Aluminium
Papper
Bommul
Stål (neutral)
Trä
Bärnsten
Koppar
Silver
Platina
Polyester
Vinyl
Teflon
Fleece
-

Ju längre materialen är ifrån varandra på denna lista desto mer benägna är de att skapa ESD."

Fundera på vad som kan va orsaken och testa olika lösningar.

Antistat-armband/jorda dig är ju helt klart bäst, men då måste det vara en sladd mellan dig och typ ett element, vattenrör eller jorden i ett uttag. Antar att det inte är det smidigaste då du packar upp pall?
Senast redigerad av Foliekeps 2013-02-19 kl. 19:09.
Citera
2013-02-19, 20:06
Medlem
ESD-märkta skor fungerar!

Jag hade precis samma problem på jobbet.
Det var framförallt när jag drog en palldragare som jag laddades upp. Fick en rejäl stöt varje gång jag rörde en metalldörr eller tryckte på en hissknapp.

Bytte sandalerna mot ESD-skyddade sandaler och sedan är problemet helt borta.

Grejen är att du ska laddas ur lite lagom långsamt för att slippa få stötar. Det är just detta ESD-skor fixar.
Om du jordar dig med en kopparkabel kan du likafullt få stötar, då spänningen hos det du rör laddas ur väldigt snabbt genom dig eftersom du är ordentligt jordad.

Nånting i stil med "SKYDDSANDAL GALAXY 3XL S1" hos http://handla.swedol.se/shop/ShowItemList.asp?startPage=3&pageSize=10
eller motsvarande är nog ganska lämpligt om du jobbar inomhus på lager.
Citera
2013-02-19, 21:37
Medlem
Tejpa fast en bit aluminumfolie i en metall och rör vid denna då och då under dagen. Enkel lösning som bör fungera för att leda bort elektronerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in