Flashback bygger pepparkakshus!
2013-02-19, 16:27
Medlem
Bonnatorps avatar
Kort och koncist: Jag har uppenbarligen sabbat inställningarna på kommandotolken (förmodligen något i registret) när jag började lära mig skriva javaapplikationer.
Letade upp en guide för att kunna använda CMD för att kunna öppna applikationen, och då jag egentligen hade en aning om vad jag sysslade med så resulterade det förstås i att CMD nu är helt oanvändbart till allt jag brukar ha det till (vanligtvis nätverkskonfigurationer).

Finns det något, gärna enkelt, sätt att återställa alla registervägar och dylikt som påverkar CMD?
Citera
2013-02-19, 16:57
Medlem
http://www.sevenforums.com/attachmen...ttings-cmd.jpg

Du får utveckla lite, vad är fel, vilket os?
Citera
2013-02-19, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Kort och koncist: Jag har uppenbarligen sabbat inställningarna på kommandotolken (förmodligen något i registret) när jag började lära mig skriva javaapplikationer.
Letade upp en guide för att kunna använda CMD för att kunna öppna applikationen, och då jag egentligen hade en aning om vad jag sysslade med så resulterade det förstås i att CMD nu är helt oanvändbart till allt jag brukar ha det till (vanligtvis nätverkskonfigurationer).

Finns det något, gärna enkelt, sätt att återställa alla registervägar och dylikt som påverkar CMD?

En systemåterställning borde åtgärda detta såvida det inte längre bak än ett par månader du "sabbade" skriften... Jag utgår i från W7 OS
Citera
2013-02-19, 17:55
Medlem
Bonnatorps avatar
Aah glömde det förstås.
Kör på Windows 8.
Det som hänt är att CMD inte kommer åt sina standardfunktioner. När jag t.ex skriver "ipconfig" så står det bara att det inte känns igen som vare sig internt eller externt kommando, operabelt program eller batchfil.

Det jag misstänker att jag jiddrat med är sytemets standardsökväg för CMD till kommandon och program.
Senast redigerad av Bonnatorp 2013-02-19 kl. 17:59.
Citera
2013-02-19, 18:04
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Det jag misstänker att jag jiddrat med är sytemets standardsökväg för CMD till kommandon och program.
Precis, du har tappat sökvägen till %Windir%\System32 (Edit: eller motsvarande för 64-bitarssystem). Kolla vilka värden för PATH du har i miljövariablerna såväl under användaren som under systemvariablerna.
Senast redigerad av vonOlof 2013-02-19 kl. 18:07.
Citera
2013-02-19, 18:12
Medlem
Bonnatorps avatar
Tackar, var precis det som var problemet
Tråd kan låsas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem