2013-02-19, 21:56
Medlem
Moments avatar
Ja det går ungefär till 34%

Dum fråga men det går att tanka ner och bränna en ny lion skiva precis som på pc va?
Senast redigerad av Moment 2013-02-19 kl. 22:01.
Citera
2013-02-19, 23:42
Medlem
Moments avatar
Ok, min mor kan ha repat skivan därför kan jag inte installera om mitt system. Vad gör jag nu ?plz help
Citera
2013-02-19, 23:46
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment
Ja det går ungefär till 34%

Dum fråga men det går att tanka ner och bränna en ny lion skiva precis som på pc va?

Japp.
Citera
2013-02-20, 14:35
Medlem
Moments avatar
Hej, innan jag lämnar in datorn på digital in så tänkte jag fråga er, för ni vet ju en del .

Det funkade som sagt att boota med skivan, men inte att installera hela vägen (repig antagligen). Men väl där var jag dum nog att ställa in en USB med lion jag skapat själv som boot device och tog därmed bort skivan. ( I skivverktyg) . Den usb'n var ej korrekt gjort .

Så nu har jag en tom HD . en Repig skiva och en usb som inte funkar. Jag tror jag gjort en korrekt USB nu när jag lärt mig mer men när jag håller in C händer inget längre. Hur återställer man CD som första val när cmd-alt-p-r , inte funkar? . Vad göra? jag startar om och om och en del kommandon funkar som tex cmd-r men det verkar inte vara mitt lösenord som gäller där .

Har installerat lion på en extern HDD men den kommer till den där foldern med ett frågetecken varje gång .

Jag tror inte jag behöver nämna att jag inte ägt mac särskilt länge
Senast redigerad av Moment 2013-02-20 kl. 14:44.
Citera
2013-02-20, 16:17
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Hej, innan jag lämnar in datorn på digital in så tänkte jag fråga er, för ni vet ju en del .

Det funkade som sagt att boota med skivan, men inte att installera hela vägen (repig antagligen). Men väl där var jag dum nog att ställa in en USB med lion jag skapat själv som boot device och tog därmed bort skivan. ( I skivverktyg) . Den usb'n var ej korrekt gjort .

Så nu har jag en tom HD . en Repig skiva och en usb som inte funkar. Jag tror jag gjort en korrekt USB nu när jag lärt mig mer men när jag håller in C händer inget längre. Hur återställer man CD som första val när cmd-alt-p-r , inte funkar? . Vad göra? jag startar om och om och en del kommandon funkar som tex cmd-r men det verkar inte vara mitt lösenord som gäller där .

Har installerat lion på en extern HDD men den kommer till den där foldern med ett frågetecken varje gång .

Jag tror inte jag behöver nämna att jag inte ägt mac särskilt länge

Funkar det inte att starta genom att hålla nere "R"? om det gör det så ladda ner Lion disk maker
http://liondiskmaker.com och gör en bootbar usbsticka och installera om.
Citera
2013-02-20, 19:24
Medlem
Moments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Funkar det inte att starta genom att hålla nere "R"? om det gör det så ladda ner Lion disk maker
http://liondiskmaker.com och gör en bootbar usbsticka och installera om.

Tror att min senaste usb blev lyckad , den vägrar dock starta. Den startar ju inte ens från orginal skivan, så detta måste lösas fort. Jag drog igång det där programmet och den började göra en lion thumbstick, men jag var tvungen att sticka jag återrapporterar imorgon , men jag misstänker att den inte kommer boota från den heller . Hur kan inte cmd-alt-p-r funka? mysko. HDDN är det inga fel på
Citera
2013-02-20, 19:32
Medlem
Citat:
Tror att min senaste usb blev lyckad , den vägrar dock starta. Den startar ju inte ens från orginal skivan, så detta måste lösas fort. Jag drog igång det där programmet och den började göra en lion thumbstick, men jag var tvungen att sticka jag återrapporterar imorgon , men jag misstänker att den inte kommer boota från den heller . Hur kan inte cmd-alt-p-r funka? mysko. HDDN är det inga fel på
För att det återställer PRAM och inget annat
Håll bara nere alt när du startar datorn så får du upp alla bootbara val
Citera
2013-02-22, 04:49
Medlem
Moments avatar
Funkar ej
Citera
2013-02-23, 12:05
Medlem
Moments avatar
Nu kom det fram ett hänglås när jag höll in alt-knappen men mitt passwd funkar inte . Hur fixar jag mig förbi detta? MVH kram

http://www.davidjmoore.com/2008/04/1...word-on-a-mac/

PS . Exakt såhär är det förutom att hennes problem började på ett annat vis. Har köpt datorn begagnat så den har inte mitt firmware lösen
Senast redigerad av Moment 2013-02-23 kl. 12:20.
Citera
2013-02-23, 12:18
Medlem
Citat:
Nu kom det fram ett hänglås när jag höll in alt-knappen men mitt passwd funkar inte . Hur fixar jag mig förbi detta? MVH kram
Då har du satt ett firmware-lösenord på datorn
Citera
2013-02-23, 12:21
Medlem
Moments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Då har du satt ett firmware-lösenord på datorn

Nästan, redigerade där uppe så du ser vad som inträffat . mvh
Citera
2013-02-23, 23:38
Medlem
Moments avatar
Så nu vet vi exakt vad problemet är, nu behöver jag någon som är sjukligt bra på mac os för att lösa problemet. Finns det mer än ett sätt? . Du som möjligtvis kan hjälpa mig , det där med att trycka en kombination av tagenter för att sedan få en "kod" som uppenbarar sig och sen tar man kalkylatorn för att få fram ett pass , funkar det ? . Nu är det nog 0.0.1% av folket här som kan hjälpa mig får hoppas att rätt person ser . Då behöver jag inte förklara tydligare heh . ha det ! mac.l0ve.org

(PS räkna bort att plocka ut ram alltså , utöver det menar jag )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in