2013-02-18, 15:50
Medlem
Jag skapade ett konto och en tråd här för en tid sedan eftersom jag ville ha ett så stort forum som möjligt med många olika åsikter, på svenska, och jag valde då Flashback.

När jag var tonåring var Flashback något lite farligt och förbjudet och man förknippade det mest med droger och andra ljusskygga aktiviteter. Så är det verkligen inte nu.

Jag var ganska förutsättningslös och hade sedan tidigare bara läst sporadiskt på Flashback, och fick mestadels en uppfattning om att det mest här fanns unga, bittra och outbildade pojkar på landsorten som spydde galla över kvinnor och invandrare.

Jag kan nu säga att jag måste revidera min uppfattning. Ovannämnda kategori finns såklart och det har jag hållt mig undan, men överhuvudtaget är det ganska fantastiskt hur så många kategorier och åsikter kan delas på ett och samma forum. Jag har haft fantastiska PM-konversationer och engagerat mig i timtals och läst forumtrådar.

Så... Jag är den första att erkänna att jag hade fel.

Finns det fler fördomar om Flashback?
Citera
2013-02-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av throw
Jag skapade ett konto och en tråd här för en tid sedan eftersom jag ville ha ett så stort forum som möjligt med många olika åsikter, på svenska, och jag valde då Flashback.

När jag var tonåring var Flashback något lite farligt och förbjudet och man förknippade det mest med droger och andra ljusskygga aktiviteter. Så är det verkligen inte nu.

Jag var ganska förutsättningslös och hade sedan tidigare bara läst sporadiskt på Flashback, och fick mestadels en uppfattning om att det mest här fanns unga, bittra och outbildade pojkar på landsorten som spydde galla över kvinnor och invandrare.

Jag kan nu säga att jag måste revidera min uppfattning. Ovannämnda kategori finns såklart och det har jag hållt mig undan, men överhuvudtaget är det ganska fantastiskt hur så många kategorier och åsikter kan delas på ett och samma forum. Jag har haft fantastiska PM-konversationer och engagerat mig i timtals och läst forumtrådar.

Så... Jag är den första att erkänna att jag hade fel.

Finns det fler fördomar om Flashback?

Nej du är inte ensam om att ha tyckt, fast jag tycker fortfarande flashback har förvandlats från ett underground forum till ett tillhåll för just det du beskrev så så fint "unga, bittra och outbildade pojkar på landsorten som spydde galla över kvinnor och invandrare. " då mer eller mindre varje inlägg tar upp ämnena.

Jag var en inbiten läsare i många år även om jag inte kommenterat mycket, men har börjat tröttna. Som tur är finns det fortfarande bra diskussioner dit den grupperingen inte har hittat.
Citera
2013-02-18, 16:02
Medlem
JapanKinas avatar
De flesta hävdar att på grund av att fria åsikter yttras i anonymitet som oftast är av oliktänkande-art så är forumet oseriöst.

Många hänvisar ju gärna till diskussioner om pedofili för att göra sin poäng. Men i likhet med din egen erfarenhet så står det var och en fritt att välja vart man diskuterar och med vem/vilka. Då faller oftast fasaden.

Jag har försökt att rekrytera duktiga skribenter till forumet, tyvärr så skiljer sig tydligen debattformatet så pass mycket (i och med anonymiteten) att många avböjer och istället för sina resonemang via bloggar och Facebook.
Citera
2013-02-18, 16:07
Medlem
ChefRamsays avatar
Att forumet enbart består av rasister bör väl räknas som en fördom. Nu är det väl så att det är dem som väsnas mest men..

Det är väl ca 70% (ingen källa) av forumets medlemmar som skriver neger och andra kränkande saker och tycker allmänt dåligt om svarta, asiater eller vita(aldrig stött på) men så har vi oss 30%arna

-skrivet från mobil
Citera
2013-02-18, 16:20
Medlem
Havrefrasets avatar
Förr läste jag mycket här, framför allt om droger.
Citera
2013-02-18, 16:26
Medlem
Knivgalnings avatar
Flashback tycker jag har gått från att vara ett underground community till snarare en "psykolog". Där vi har självmords trådar som det värsta exempel.

Men det gäller att filtera.
Citera
2013-02-18, 16:27
Medlem
Jag får höra väldigt mycket att det bara är rasister som hänger här.
Citera
2013-02-18, 16:27
Medlem
Det är klart det inte bara är unga outbildade män som hatar blattar och kvinnor här. Det är bara det att de är i majoritet när det gäller inlägg, alternativt envisas med att komma in i varenda jävla tråd så man får väldigt lätt det intrycket.

Det finns vettigt folk också, men eftersom alla trådar ändå tillslut handlar om varför blattar står för 100% av all kriminalitet så håller sig de mer normala människorna härifrån.
Citera
2013-02-18, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClairviusNarcisse

Det finns vettigt folk också, men eftersom alla trådar ändå tillslut handlar om varför blattar står för 100% av all kriminalitet så håller sig de mer normala människorna härifrån.

Det här tror jag stämmer ganska mycket.
Gemene man (kvinna/hen/det/person/individ/icke-utomjording) håller sig undan att kommentera och diskutera på Flashback, Aftonbladets kommentarssidor eller för all den del också Youtube:s kommentarssidor eftersom det känns som att "alla vägar leder till rasism".

Jag skojar inte, jag har sett trådar om något så harmlöst som programvara förvandlas till en diskussion om invandring och ras.

Youtube är också ett bra exempel: man ser ett gulligt klipp på en kattunge. De senaste 20 kommentarerna är en digital strid mellan amerikanska kristna och muslimer.

MEN - det finns så mycket mer än extrema åsikter på Flashback. I dagsläget känns det som att jag skulle kunna sitta med min granne och diskutera blommor. Parallellt med politiska diskussioner och diskussioner om droger.

Jag är positivt överraskad, och ser nyttan i Flashback och dess påminnelse om yttrandefrihet.

Jag håller inte med väldigt många (kanske de flesta) av er, men jag är glad att Fb finns.
Citera
2013-02-18, 17:01
Medlem
donaukinds avatar
Mycket snack om knark, pedofiler och rasister. Men det är ju sånt som är intressant tydligen eftersom man inte kan snacka om det i "verkligheten". Förjävla skönt att kunna skriva av sig på svenska i alla fall.

Folk ser gärna bara det de vill se.
Citera
2013-02-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av throw
Det här tror jag stämmer ganska mycket.
Gemene man (kvinna/hen/det/person/individ/icke-utomjording) håller sig undan att kommentera och diskutera på Flashback, Aftonbladets kommentarssidor eller för all den del också Youtube:s kommentarssidor eftersom det känns som att "alla vägar leder till rasism".

Jag skojar inte, jag har sett trådar om något så harmlöst som programvara förvandlas till en diskussion om invandring och ras.

Youtube är också ett bra exempel: man ser ett gulligt klipp på en kattunge. De senaste 20 kommentarerna är en digital strid mellan amerikanska kristna och muslimer.

MEN - det finns så mycket mer än extrema åsikter på Flashback. I dagsläget känns det som att jag skulle kunna sitta med min granne och diskutera blommor. Parallellt med politiska diskussioner och diskussioner om droger.

Jag är positivt överraskad, och ser nyttan i Flashback och dess påminnelse om yttrandefrihet.

Jag håller inte med väldigt många (kanske de flesta) av er, men jag är glad att Fb finns.

För att vara rättvis är det ju både "rasister" och "anti-rasister" som tar upp det på ställen där det knappt hör hemma. Lika goda kålsupare genom att tråka ner diskussioner som handlar om andra ämnen som andra användare tycker är minst lika intressant, eller oftare, än mer intressant. Jämt ska den andra gruppen tryckas till, man passar på att snacka skit, och så bär det iväg. Den här tråden löper ju samma risk.

Det finns alla slags folk här. Ingen människa har exakt samma åsikter som en annan. Det är det som är det fina, utbytet människor emellan här. Att ständigt illegitimera hela forumet eller vissa grupper av användare på förhand är en dålig hermeneutisk ingång. Ibland behöver man ta på allvar det man är mest arrogant mot. Är du exempelvis ateist kanske det vore en god idé att inte vara så fördomsfull och trångsynt utan istället ta dig in i den andres värld, det omvända gäller för en religiös. Det är att kräva mycket. Men det är vad man borde kräva av sig själv.

Sådant som är kontroversiellt och höljs av fördomar är kanske just vad som är mest pressande att undersöka. Jag tror att det är en vanlig anledning till varför människor genom åren sökt sig hit. Det ger hopp för mig.
Citera
2013-02-18, 17:27
Medlem
AIKDaniels avatar
Polarna anser att folket som hänger på Flashback är dåligt utbildade, rasister,lite smått efterblivna och i princip alla tar någon form av drog.

Blir lika arg varje gång de säger det...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in