Ska väl börja med att säga att jag aldrig har spelat in någon podcast, dock har jag gjort enklare ljudteknik för mindre band.
Det första du behöver tänka på är att du kommer att behöva en ljudutgång för dina hörlurar (fler om ni ska vara flera personer som ska ha hörlurar) och en ljudutgång som du skickar till din dator och spelar in i. Med den här mixern kan du ha en usb-kabel inkopplad till mixern och sedan skicka ljudet för inspelning till datorn via den. När du ska koppla in mickar är det bäst att använda dig utav xlr-kontakten, de stora kontakterna uppe till vänster, eftersom de ger bäst ljud.
Inspelningseffekter och liknande föreslår jag att du lägger in i din dator, alltså inte via mixerbordet. Om du vill kan du dock skicka denna genom line input via en telekabel.
All in all så tror jag att det här mixerbordet skulle fungera för ditt syfte, även om det inte kommer att göra några mirakel åt dig. Jag har handlat flera gånger från Thomann, jag tycker att de är bra att ha att göra med och de är väldigt billiga.
Värt att nämna också kan ju vara att phantom power, som innebär att man strömmatar mickar. Det gör man för att de inte klarar att ta upp ljudet annars. Det kommer du dock inte använda dig av för vanliga mickar som du pratar i vid inspelning av en podcast och jag rekommenderar därför att du inte använder det.
Hoppas att det svarar på din fråga, annars får du väl ställa lite fler så ska jag se vad jag kan göra