2013-02-18, 12:05
Medlem
Jag ska börja poda och behöver ett mixerbord/externt ljudkort. Kollat lite på tomann.de och även mailat dom med dåligt resultat.

Har ni några tips på bra, billiga bord för 2-4 personer + musik/ljudkälla? Det ska fungera för inspelning, alltså inte bara en mixer för efterhantering av musik.

Alltså viktigt att kunna plugga in något annat ljud också, typ spela upp och kommentera på youtube samtidigt som man pratar. Har kollat på det här. Mic vet jag inte, men kommer köpa någon stormembran för runt 600 från samma sida. Det där har ju bara två micportar, har ju gärna möjlighet för fler men budgeten är något begränsad.

Thomann verkar vara bra och billiga.
Citera
2013-02-18, 14:42
Medlem
robomans avatar
Jag har inget svar på din fråga, men jag hade tänkt kapa din tråd för att fråga vad man behöver för utrustning över huvud taget. Men så googlade jag istället. Så om någon annan går i mina tankar och inte vet alls vad man behöver för utrustning, så kan ni kolla här.

Åter till ursprungsfrågan!
Citera
2013-02-18, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag har inget svar på din fråga, men jag hade tänkt kapa din tråd för att fråga vad man behöver för utrustning över huvud taget. Men så googlade jag istället. Så om någon annan går i mina tankar och inte vet alls vad man behöver för utrustning, så kan ni kolla här.

Åter till ursprungsfrågan!
Ju fler ni är som pratar, desto mer avancerade grejer behövs. För en man kan du spela in direkt i datorn med en mic, men om ni ska vara fler så behövs en mixer eller externt ljudkort så datorn kan hantera flera ljudspår. Vidare är ju en schysst mic trevligt, kanske ett stativ av något slag. Och ja.. det är väl det. Hörlurar som inte läcker ljud.
Citera
2013-02-19, 23:55
Medlem
Ska väl börja med att säga att jag aldrig har spelat in någon podcast, dock har jag gjort enklare ljudteknik för mindre band.

Det första du behöver tänka på är att du kommer att behöva en ljudutgång för dina hörlurar (fler om ni ska vara flera personer som ska ha hörlurar) och en ljudutgång som du skickar till din dator och spelar in i. Med den här mixern kan du ha en usb-kabel inkopplad till mixern och sedan skicka ljudet för inspelning till datorn via den. När du ska koppla in mickar är det bäst att använda dig utav xlr-kontakten, de stora kontakterna uppe till vänster, eftersom de ger bäst ljud.

Inspelningseffekter och liknande föreslår jag att du lägger in i din dator, alltså inte via mixerbordet. Om du vill kan du dock skicka denna genom line input via en telekabel.

All in all så tror jag att det här mixerbordet skulle fungera för ditt syfte, även om det inte kommer att göra några mirakel åt dig. Jag har handlat flera gånger från Thomann, jag tycker att de är bra att ha att göra med och de är väldigt billiga.

Värt att nämna också kan ju vara att phantom power, som innebär att man strömmatar mickar. Det gör man för att de inte klarar att ta upp ljudet annars. Det kommer du dock inte använda dig av för vanliga mickar som du pratar i vid inspelning av en podcast och jag rekommenderar därför att du inte använder det.

Hoppas att det svarar på din fråga, annars får du väl ställa lite fler så ska jag se vad jag kan göra
Citera
2013-02-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winformula
Ska väl börja med att säga att jag aldrig har spelat in någon podcast, dock har jag gjort enklare ljudteknik för mindre band.

Det första du behöver tänka på är att du kommer att behöva en ljudutgång för dina hörlurar (fler om ni ska vara flera personer som ska ha hörlurar) och en ljudutgång som du skickar till din dator och spelar in i. Med den här mixern kan du ha en usb-kabel inkopplad till mixern och sedan skicka ljudet för inspelning till datorn via den. När du ska koppla in mickar är det bäst att använda dig utav xlr-kontakten, de stora kontakterna uppe till vänster, eftersom de ger bäst ljud.

Inspelningseffekter och liknande föreslår jag att du lägger in i din dator, alltså inte via mixerbordet. Om du vill kan du dock skicka denna genom line input via en telekabel.

All in all så tror jag att det här mixerbordet skulle fungera för ditt syfte, även om det inte kommer att göra några mirakel åt dig. Jag har handlat flera gånger från Thomann, jag tycker att de är bra att ha att göra med och de är väldigt billiga.

Värt att nämna också kan ju vara att phantom power, som innebär att man strömmatar mickar. Det gör man för att de inte klarar att ta upp ljudet annars. Det kommer du dock inte använda dig av för vanliga mickar som du pratar i vid inspelning av en podcast och jag rekommenderar därför att du inte använder det.

Hoppas att det svarar på din fråga, annars får du väl ställa lite fler så ska jag se vad jag kan göra

Vilka micar jag ska använda är fortfarande inte klart, var inne på någon stormembran från thomann, men jag har hört att dom kan plocka upp lite mycket bakgrundsljud. vi är två personer som kommer sitta vid ett bord, mitt emot varandra med någon eller ett par meters mellanrum.

Mirakel är jag inte ute efter, jag vill bara kunna spela in med fler micar samtidigt så billigt som möjligt. Vad gäller ljudeffekter genom bordet är jag ute efter en så "live" känsla som möjligt. Jag sänder lite radio också och gillar direktheten.
Citera
2013-02-20, 22:00
Medlem
Jag kan faktiskt inte svara på vilka mickar du borde ha eftersom jag aldrig gjort radio själv. Jag tycker dock att Shure och Sennheiser gör bra grejer. Behringer bör du hålla dig borta från, de gör mycket skräp som du kommer bli ledsen på ganska snabbt.

Om du ska ha en mick med stort membran kan du behöva använda phantom power. Kolla då om du kan välja vilka kanaler du kan strömmata eftersom om du kopplar in ljud, typ från en telefon eller liknande, inte vill skicka ström i dessa.
Citera
2013-02-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winformula
Jag kan faktiskt inte svara på vilka mickar du borde ha eftersom jag aldrig gjort radio själv. Jag tycker dock att Shure och Sennheiser gör bra grejer. Behringer bör du hålla dig borta från, de gör mycket skräp som du kommer bli ledsen på ganska snabbt.

Om du ska ha en mick med stort membran kan du behöva använda phantom power. Kolla då om du kan välja vilka kanaler du kan strömmata eftersom om du kopplar in ljud, typ från en telefon eller liknande, inte vill skicka ström i dessa.
Det ska jag göra. Frågade thomann om bra micar och dom tipsade mig om de två här nedan. Deras podcast-bundles innehåller andra typer av micar, så jag vet inte om dom där är bättre eller om killen på supporten har knackig engelska och inte vet vad jag skulle ha dom till.

http://www.thomann.de/se/samson_c01.htm

http://www.thomann.de/se/audio_technica_at2020.htm

Deras podcastpaket innehåller bland annat den här
http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc400_grossmembranmikro.htm
Senast redigerad av Oskar. 2013-02-20 kl. 22:31.
Citera
2013-02-22, 22:32
Medlem
De som jobbar där brukar ha ganska bra kolla på vad de pratar om så det behöver du nog inte oroa dig för. De var ju dock dyrare så de borde rimligen vara bättre.

Hoppas att det går bra för dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in