2013-02-18, 10:27
Medlem
youwishens avatar
Tja, visste inte alls var jag skulle presentera min tråd, men jag prova här.

Jag vill mycket gärna ha en fototapet på 225 cm bredd och 300 cm höjd, men varenda bild jag än skickar än får jag samma svar: "Jag har tittat på din bild trycktekniskt och tyvärr håller den för låg kvalitet för att det ska gå att skapa en fototapet med gott resultat.
Har du möjlighet att ordna en bild i högre upplösning?"

Det gäller Red hot chili peppers bilder och företaget jag skickar in till är photowall. Jag försöker hitta bra upplösningar men ingen tycks fungera.

Vad kan jag göra?
Citera
2013-02-18, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av youwishen
Tja, visste inte alls var jag skulle presentera min tråd, men jag prova här.

Jag vill mycket gärna ha en fototapet på 225 cm bredd och 300 cm höjd, men varenda bild jag än skickar än får jag samma svar: "Jag har tittat på din bild trycktekniskt och tyvärr håller den för låg kvalitet för att det ska gå att skapa en fototapet med gott resultat.
Har du möjlighet att ordna en bild i högre upplösning?"

Det gäller Red hot chili peppers bilder och företaget jag skickar in till är photowall. Jag försöker hitta bra upplösningar men ingen tycks fungera.

Vad kan jag göra?
Hitta en bild i högre kvalité (upplösning).
Citera
2013-02-18, 11:05
Medlem
youwishens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Hitta en bild i högre kvalité (upplösning).
Hmm, ja, jo, verkar vara lättare sagt än gjort.

T e x den här bilden: http://tinyurl.com/a94yyr7
Den är 1920 x 1200. Hur hittar jag bilder med ännu bättre upplösning?
Citera
2013-02-18, 11:50
Medlem
boppaloozs avatar
Jag antar att du vill ha bilden stående då om den ska vara 300 cm hög och 225 cm bred. Att sträcka ut 1920x1200 pixlar på den ytan ger en pixelstorlek på ca 1,5 x 1,9 mm, vilket ju, som den där firman tycker, skulle bli en väldigt pixlig bild. Det krävs en betydligt högre upplösning för en så stor bild. Du kan ju iofs stå på dig och säga att det inte gör något, om du ändå vill ha en sån grynig bild, då borde dom kunna trycka upp en sån tapet i alla fall.
1920x1200 är inte särskilt hög upplösning, det är ca 2.2 megapixels. Jämför med en modern systemkamera (eller mobiltelefon för den delen) vad för upplösning dom har.

För att hitta bilder med högre upplösning så får du förmodligen leta nån annan stans än bland såna bilder som man kan ladda ned gratis från nätet. Du får förmodligen vända dig till upphovsmannen till bilden i fråga.
Citera
2013-02-21, 09:56
Medlem
youwishens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Jag antar att du vill ha bilden stående då om den ska vara 300 cm hög och 225 cm bred. Att sträcka ut 1920x1200 pixlar på den ytan ger en pixelstorlek på ca 1,5 x 1,9 mm, vilket ju, som den där firman tycker, skulle bli en väldigt pixlig bild. Det krävs en betydligt högre upplösning för en så stor bild. Du kan ju iofs stå på dig och säga att det inte gör något, om du ändå vill ha en sån grynig bild, då borde dom kunna trycka upp en sån tapet i alla fall.
1920x1200 är inte särskilt hög upplösning, det är ca 2.2 megapixels. Jämför med en modern systemkamera (eller mobiltelefon för den delen) vad för upplösning dom har.

För att hitta bilder med högre upplösning så får du förmodligen leta nån annan stans än bland såna bilder som man kan ladda ned gratis från nätet. Du får förmodligen vända dig till upphovsmannen till bilden i fråga.
Okej, då förstår jag bättre!

Skulle det vara möjligt att ta flera bilder som jag är intresserad av, och sätta ihop dem i ett typ av kollage, så att jag på det sättet inte behöver sträcka ut bilderna så mycket?
Vilket program skulle jag kunna använda för detta?
Citera
2013-02-21, 10:10
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Okej, då förstår jag bättre!

Skulle det vara möjligt att ta flera bilder som jag är intresserad av, och sätta ihop dem i ett typ av kollage, så att jag på det sättet inte behöver sträcka ut bilderna så mycket?
Vilket program skulle jag kunna använda för detta?
Vilket bildhanteringsprogram som helst skulle fungera tror jag, bara det klarar av att hantera tillräckligt stora bilder (många pixlar). Exempel: Photoshop, GIMP, MS Paint (!)
Citera
2013-02-21, 16:53
Medlem
Det är ju också möjligt att ge bilden en högre upplösning. Har företaget sagt någon minsta upplösning för att det ska vara möjligt?
Citera
2013-02-21, 16:56
Medlem
Citat:
Hmm, ja, jo, verkar vara lättare sagt än gjort.

T e x den här bilden: http://tinyurl.com/a94yyr7
Den är 1920 x 1200. Hur hittar jag bilder med ännu bättre upplösning?

Kan du ge ytterligare ett exempel? Den länken verkar inte vilja fungera för mig
Citera
2013-02-21, 19:36
Medlem
youwishens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Vilket bildhanteringsprogram som helst skulle fungera tror jag, bara det klarar av att hantera tillräckligt stora bilder (många pixlar). Exempel: Photoshop, GIMP, MS Paint (!)
Okej, tack! Men är det då bara för mig att ta t e x 5 olika bilder, lägga in dem i paint hur jag vill ha dem placerade, och skicka in?
Citat:
Ursprungligen postat av swambam
Kan du ge ytterligare ett exempel? Den länken verkar inte vilja fungera för mig
fungerar den här länken? http://www.capitalradio.com.tr/wp-content/uploads/2011/05/Red_Hot_Chili_Peppers__version__2.jpg

Bilden ifråga är inte min favoritbild, men det är någon av de bilderna med en högre upplösning. Jag har hittat andra bilder som jag är mycket mer intresserad av, fast även de nekade såklart, då de hade ännu lägre upplösning.
Citera
2013-02-21, 20:04
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Okej, tack! Men är det då bara för mig att ta t e x 5 olika bilder, lägga in dem i paint hur jag vill ha dem placerade, och skicka in?
Ja, typ. Kom bara ihåg att ha tillräckligt många bildpunkter. En bildskärm kan ha 72 dpi, dvs pixlar per tum, det är ändå en låg upplösning, en skrivare kan ha 300-600. Men utgår vi från 72 pixlar per tum, så är det ungefär 28 pixlar per centimeter eller 2800 pixlar per meter. 3x2.25m blir alltså ca 8500 x 6300.
Säg att vi tar 15 pixlar per centimeter i stället så blir det 4250 x 3150.

Men med den kraftiga förstoring det kommer att handla om så kommer skärpan på bilden eventuellt också kunna bli ett problem. Bilden blir aldrig skarpare än vad originalfotot har skärpa.

Skapar du en egen bild så här så kan du ju även ta hänsyn till eventuella dörrar, fönster och eluttag på väggen där du ska ha tapeten genom att försöka mäta dig fram till var dom hamnar på tapeten/bilden.
Citera
2013-02-22, 10:47
Medlem
Struttens avatar
Citat:
fungerar den här länken? http://www.capitalradio.com.tr/wp-content/uploads/2011/05/Red_Hot_Chili_Peppers__version__2.jpg

Bilden ifråga är inte min favoritbild, men det är någon av de bilderna med en högre upplösning. Jag har hittat andra bilder som jag är mycket mer intresserad av, fast även de nekade såklart, då de hade ännu lägre upplösning.

Genom att bildgoogla med hjälp av själva bilden (bildwebadressen) hittar man ofta större versioner av bilder. En nästan dubbelt så stor version av din bild hitade jag på femton sekunder. https://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&q=red+hot+chili+peppers&tbm= isch&tbs=simg:CAQSZRpjCxCo1NgEGgIIPQwLELCMpwgaPAo6 CAESFPECgAKDAvMC7gLyAoQChQL1Au8CGiDomGl7eEB0VdWpcs TAqIb OoN1dykmmlheqr4SOTFqMLAwLEI6u_1ggaCgoICAESBOod6g8M ,isz:l&sa=X&ei=cz4nUfbzB6yL4gTmgYHIDA&ved=0CCkQ2A4 oAw&biw=1920&bih=979

Ett tips!
Citera
2013-02-23, 22:40
Medlem
Citat:
Fungerar den här länken? http://www.capitalradio.com.tr/wp-content/uploads/2011/05/Red_Hot_Chili_Peppers__version__2.jpg

Den länken fungerade. Vilken bild är det som du helst skulle vilja ha?
Ska se om jag kanske kan fixa till något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in