Tjeckien har legaliserat medicinsk marijuana

flashback.se

Tjeckiens president Vaclav Klaus undertecknade i fredags en lag som tillter medicinsk anvndning av marijuana. Lagfrslaget har tidigare passerat bda kamrarna i parlamentet, och nu har lagen ven godknts av presidenten.

Ls hela artikeln
2013-02-18, 17:48
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Hller med hr faktiskt, tycker det r lite vl mnga hr p forumet som tror att medicinsk cannabis(i vilken form det nu handlar om) r samma sak som legalisering, personligen tycker jag det r bra att politikerna ntligen ftt tummen ur rven och fixat s MS sjuka kan f sin cannabis baserade medicin, visst jag r fr legalisering sjlv (i berusnings syfte d alts) men fr den delen tycker jag inte ngon har rtt att klaga p att man inte kan knarka medicinen.

Att folk vill knarka p medicinen r just fr att samhllet vgrar avkriminalisera cannabis fr eget bruk. Det r inte pundarnas fel att folk vill knarka p medicinen, det r samhllets fel som inte lter dem ha vxter fr eget bruk. Det r inte s konstigt d att man som drognjutare eller missbrukare grna vill ha ett medicinsk recept.
Citera
2013-02-18, 19:48
Medlem
xarxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Det finns utmrkta mediciner mot ovan nmnda kommor. Du, precis som alla andra som r fr legalisering av cannabis vill bara komma undan lindrigare med en pse grnt i jackfickan och i bsta fall helt.

Edit: Det r lika bra att sga redan nu att ja, jag kommer bli motargumenterad (och i de flesta fall av ordentligt dumma mnniskor), men jag tnker inte ta den hr diskussionen igen.

Jadu du verkar inte vara speciellt smart heller... (d folk som du "antis" brukar nstan alltid kalla folk som inte hller med er fr dumma i huvudet..) Om du fr ett piller fr dina sjukdomar, men kan ta cannabis fr samma sjukdomar ocks vilket tar man?

Man tar cannabis om man inte r dum i huvudet fr det skadar din kropp mindre. T.ex kan dina piller skada dina organ.
Citera
2013-02-18, 20:10
Medlem
epp1es avatar
FB.se hvdar att "D det tidigare varit olagligt att odla marijuana i Tjeckien, s kommer all marijuana i brjan att vara importerad." Vart importerar de ifrn? Inte r det Holland vl?
Citera
2013-02-18, 21:49
Medlem
tryffs avatar
Kommer inte komma ngon liberaliseringsvg i sverige. Det officiella sverige har mlat in sig i samma hrn som den federala regeringen i USA. Spelar ingen roll vad som hnder runt om kring.
Citera
2013-02-18, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Kommer inte komma ngon liberaliseringsvg i sverige. Det officiella sverige har mlat in sig i samma hrn som den federala regeringen i USA. Spelar ingen roll vad som hnder runt om kring.
Jod det tror jag allt. Vi fr bara vnta ut den ldre generationen
Citera
2013-02-18, 22:24
Medlem
Keta.s avatar
Roligt att se hur ni redan planerar att missbruka lkarvrden, precis som benso- och opiattorskarna gr.
Citera
2013-02-18, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Keta.
Roligt att se hur ni redan planerar att missbruka lkarvrden, precis som benso- och opiattorskarna gr.
Faktum r att jag anvnder cannabis i medicinskt syfte, inte bara fr att bli brnd. Visst, det r roligt att vara brnd med, men det ser jag mer som ett plus i kanten.
Jag har smproblem, ADD, kronisk smrta i min nacke, skuldra och axlar (d jag jobbar inom vrden).
Plus att det hjlper fr mnga andra saker med. Hr missbrukas inget.
S tnk efter innan du ppnar pajhlet
Citera
2013-02-18, 23:34
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParanoidRocker
Jod det tror jag allt. Vi fr bara vnta ut den ldre generationen

Tror att alla dom ldre redan r dda och dom politiker som pratar dligt om CB nu fr tiden (b.l.a Maria Larsson)
r mutade .

ldre Svenskarna jag knner har inget i mot cannabis och jag vet att dom flesta nska att det var mer ltt att kpa.
Citera
2013-02-19, 10:14
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Nu r jag varken lkare eller ngon form av forskare, men som jag fattar det finns det inge bttre alternativ i dagens lge till mnga av preparaten du berttade om, medans "cannabis-spray" faktiskt om jag fattat det rtt, har dom medicinska egenskaperna av cannabis utan att man blir(lika?) bng och slipper dra ner rk i lungorna.

Jo, cannabis kan i mnga fall vara ett bttre alternativ p grund av att det r mindre skadligt, mindre beroendeframkallande och har mindre biverkningar n mycket annat.

'Sativex' som det marknadfrs som r i princip cannabis i sprayform. Allt det r och handlar om r att frska dlja vad det egentligen r: Cannabis, drfr att cannabis r hemskt knark helt utan medicinskt vrde.

Som du sger r det givetvis nyttigare att ta en spray i munnen istllet fr att frbrnna vxtmaterial och andas in av det, men d det inte finns ngon forskning tydande p att det skulle vara srskilt skadligt heller, om man jmfr med exempelvis tobaksrkning, s br det alternativet vara ppet fr patienten att vlja sjlv.

Att rka r heller inte det enda sttet att konsumera naturlig cannabis p.
Citera
2013-02-19, 10:33
Medlem
Disembowlers avatar
Nr jag fick hra denna nyhet kom jag direkt till att tnka p refrngen i denna lt.

http://www.youtube.com/watch?v=5UWxQRWKhVw
Citera
2013-02-21, 00:03
Medlem
Keta.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParanoidRocker
Faktum r att jag anvnder cannabis i medicinskt syfte, inte bara fr att bli brnd. Visst, det r roligt att vara brnd med, men det ser jag mer som ett plus i kanten.
Jag har smproblem, ADD, kronisk smrta i min nacke, skuldra och axlar (d jag jobbar inom vrden).
Plus att det hjlper fr mnga andra saker med. Hr missbrukas inget.
S tnk efter innan du ppnar pajhlet
Oj vad du tog t dig Ligger nog en hund begraven. Alla ni anvnder ju cannabis i medicinskt syfte eller hur? Precis som jag alltid anvnder benso i medicinskt syfte Visst hjlper benso mig en hel del men att sga att man inte inser att man knarkar och drogar sig r ju iofs en annan problematik ni ofta har.
Citera
2013-02-23, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Keta.
Oj vad du tog t dig Ligger nog en hund begraven. Alla ni anvnder ju cannabis i medicinskt syfte eller hur? Precis som jag alltid anvnder benso i medicinskt syfte Visst hjlper benso mig en hel del men att sga att man inte inser att man knarkar och drogar sig r ju iofs en annan problematik ni ofta har.
Tog t mig? Jag frsker frklara situationen fr dig.. Antar att du vill f mig att bli arg eller ntt.
S du jmnfr benso med cannabis? Cannabis r ett torkat lv, och vad innehller benso egentligen? Vem vet? Kan knappast tro att det r ngot bra iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in