2013-02-17, 10:01
Medlem
Vad är nu detta? Enligt FASS så kan en biverkning av Sertralin vara att man får cancer??

Jag kollade igenom ett par andra SSRI-preparat, men där nämns inte cancer som biverkning. Skriver läkarna verkligen ut ett cancerogent ämne till folk? Hur orolig bör man vara?

Länk: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20060309000020&DocTypeID =7&UserTypeID=2
Citera
2013-02-17, 10:44
Medlem
TrueCs avatar
Nu vet jag inte just med detta preparat, men du ska inte vara mer orolig än när du tar en burgare på donken eller en cola light. Du får fan cancer av allt nu för tiden, jag skulle tro att det är i extrema mängder!

Sluta noja
Citera
2013-02-17, 10:53
Medlem
Man kan faktiskt få cancer av allt, så häng inte upp dig på en sådan sak!

Du får mer cancer av att äta din fredags entrecote vecka ut och vecka in!
Citera
2013-02-17, 14:14
Medlem
E.W.s avatar
Från FASS:

"Ett fall av neoplasm har rapporterats hos en patient som fått sertralin, jämfört med inget fall i placeboarmen."

"Gängse studier avseende säkerhetsfarmakologi, allmäntoxicitet, gentoxicitet, och karcinogenicitet visade inte några särskilda risker för människa."

Borde således inte ens vara statistiskt signifikant. Inget att oroa sig för. Det är möjligt att du får cancer, men då beror det på andra saker än sertralin. Det finns hundratals ämnen runt oss som är cancerframkallande. Det räcker att andas in avgaser i luften i vilken stad som helst.
Senast redigerad av E.W. 2013-02-17 kl. 14:18.
Citera
2013-02-17, 16:17
Medlem
Ok då, point taken. Tack...bara lite nervig av mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in