2013-02-16, 10:22
Medlem
Hade behövt lite hjälp med en sak som jag funderar lite över.. Ska snart hyra en bil (en av de som står rubriken) som jag ska köra ungefär 3000 till 4000 km med. Ska hyra den under en vecka så det blir en del körande. Har tidigare hyrt V70 och kört lika mycket ungefär då. Då tankade jag 4 gånger (den fjärde för att den skulle vara fulltankad när den lämnades tillbaka). Nu har jag funderat lite på att eventuellt hyra antingen XC60 eller XC70. Men hur pass stor är skillnaden med diesel förbrukningen?
Hade varit väldigt tacksam för svar!

Mvh
Citera
2013-02-16, 10:41
Medlem
Smack-A-Hoes avatar
Tror inte där är särskilt stor skillnad i bränsleförbrukningen mellan bilarna, om de har likvärdiga motorer vill säga. Hade en XC70 innan med 250hk o 2.5l turbo så den drack väl 0.9l/mil som minst, normalt sett kunde den ligga på 1.1l/mil. Men är det inte så stor skillnad rent prismässigt hade jag nog tagit en XC60 då de är jävligt sköna att köra.
Citera
2013-02-16, 10:43
Medlem
OfrivilligNasists avatar
Det är ju svårt att svara på när man inte riktigt vet vad det är för motor i bilarna, men eftersom både XC70 och XC60 är fyrhjulsdrivna och antagligen automat så påverkar det ju bränsleförbrukningen negativt, men jag kan tänka mig att dom drar runt 0.7-0.9 eftersom det var diesel. V70 bensin borde nog också ligga där nån stans så jag tror det kommer kosta dig ungefär lika mycket hur du än gör.
Citera
2013-02-16, 11:31
Medlem
tack för svaren!
V70 som jag har hyrt ett par gånger var 6 växlad diesel, motor minns jag tyvärr inte men antagligen den mista.. Och de andra två har antagligen också den mista motorn skulle jag gissa på och diesel, sen om det är manuel eller ej på dem vet jag inte heller.
Är du stor skillnad på "körglädjen" mellan bilarna? Själv tyckte jag att V70 var jätte skönt att kör! Är där stor skillnad på XC70 och XC60?
Citera
2013-02-16, 15:38
Medlem
Smack-A-Hoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galaxytab
tack för svaren!
V70 som jag har hyrt ett par gånger var 6 växlad diesel, motor minns jag tyvärr inte men antagligen den mista.. Och de andra två har antagligen också den mista motorn skulle jag gissa på och diesel, sen om det är manuel eller ej på dem vet jag inte heller.
Är du stor skillnad på "körglädjen" mellan bilarna? Själv tyckte jag att V70 var jätte skönt att kör! Är där stor skillnad på XC70 och XC60?

Det är ganska så skitsamma vilken bil du väljer, men om det inte är särskilt stor skillnad på pris så hade jag nog tagit XC60. Sen vet ju jag inte vart du ska köra men 4WD kan ju alltid vara kul
Citera
2013-02-16, 15:51
Medlem
Låter toppen! Gillar själv väldigt mycket både XC70 och XC60, men sen får jag se hur det blir med all packning och så.. Kan hända att jag ska ha med en hel del och då får det nog bli en XC70. Det blir mest att köra på autobahn då jag ska till Tyskland och eventuellt Österrike, men som du säger så är det mycket trevligare att köra med AWD!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in