• 1
  • 2
2013-02-24, 00:13
Bannlyst
Köpte lotter till och från när jag var liten. Ingen som nekade mig att köpa en tianlott eller triss. Det är väl en jävla skillnad på om de försökt sälja rusdrycker och tobak jämfört med en bit papper för småpengar som man bara slänger i papperskorgen om det var en nitlott. Vart är Sverige påväg när det värsta brott man kan göra är att ha med sitt barn i butiken när man ska köpa en triss. Rena tramset om ni frågar mig.
Citera
2013-02-24, 00:34
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
En pappa nekades att köpa en trisslott på ICA MAXI i Mölndal eftersom hans 7-årige son var med och att kassörskan uppfattade det som att det var langning av lotter som försiggick. ICAs ansvarige försvarar tilltaget med att de måste vara strikta med åldersgränser.

Frågan är nu: exakt hur tillrättalagt och politiskt korrekt måste ett företag vara innan allmänheten uppfattar det som löjeväckande? Hur mycket ansvar kan man ta ifrån föräldrarna innan storebrorssamhället är fulländat? Och hade barnet tagit skada om nu pappan hade tänkt skrapa lotten tillsammans med barnet?

http://www.gp.se/nyheter/molndalharr...kopa-trisslott

Själv skulle jag inte handla i den butiken igen.
Kassörskan gjorde rätt. Det är ett solklart fall enligt bestämmelserna om langning av varor med 18 års gräns.

Citat från länken:
"I kassakön frågade Oscar (= barnet) om de inte kunde köpa en trisslott, och Gabriel sa ja."

Det är samma sak som om man är på systembolaget och ens barn så gärna vill att man ska köpa "skumpa" så ska naturligtvis dessa försäljare också neka till att just sälja bubbelvin (öl och sprit som barnet inte efterfrågar borde dock gå bra att sälja).

Regler och lagar ska ju följas. Kassörskan på Ica kan ju bli av med sitt jobb om hon inte följer bestämmelserna och t.o.m. bli skyldig att barnet blir spelberoende senare i livet, eller hur?
Senast redigerad av girlsinmydream 2013-02-24 kl. 00:39.
Citera
2013-02-24, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av girlsinmydream
Kassörskan gjorde rätt. Det är ett solklart fall enligt bestämmelserna om langning.

"I kassakön frågade Oscar (= barnet) om de inte kunde köpa en trisslott, och Gabriel sa ja."

Det är samma sak som om man är på systembolaget och ens barn så gärna vill att man ska köpa "skumpa" så ska naturligtvis dessa försäljare också neka till att just sälja bubbelvin (öl och sprit som barnet inte efterfrågar borde dock gå bra att sälja).

Regler och lagar ska ju följas. Kassörskan på Ica kan ju bli skyldig till att barnet blir spelberoende senare i livet, eller hur?
Då skulle jag råna och sno bilar bara för att jag spelat GTA sen jag var 14. Finns inget som säger att om pojken får en lott att han kommer sitta med stora spelskulder.
Citera
2013-02-24, 00:40
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Då skulle jag råna och sno bilar bara för att jag spelat GTA sen jag var 14. Finns inget som säger att om pojken får en lott att han kommer sitta med stora spelskulder.
Nää, men utifall att.. Bäst att vara på den säkra sidan. Det är bäst att följa lagar och t.o.m. morallagar som inte ens står i lagboken....
Citera
2013-02-24, 00:45
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Kassörskan gjorde rätt. Det är ett solklart fall enligt bestämmelserna om langning av varor med 18 års gräns.

Citat från länken:
Pappan skulle ha svarat Oscar att: "du får ingen lott, men jag tänker köpa lotten till mig själv" för då borde kassörskan kunna uppfatta det som en helt annan handling som saknar brottsligt uppsåt än att olagligen langa lotten till sitt barn.
Citera
2013-02-24, 00:47
Medlem
bensbagilles avatar
Vilka sjuka människor det finns
Citera
2013-02-24, 00:51
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bensbagille
Vilka sjuka människor det finns
Ja, visst är det så (och jag är en av dem)!

Men vad menar du med detta svar och var står du i denna fråga? Det känns mycket oklart!

Tycker du att kassörskan inte ska följa gällande lagar, förlora sitt jobb och bli klassad som kriminell?
Citera
2013-02-24, 01:08
Medlem
bensbagilles avatar
Citat:
Ja, visst är det så (och jag är en av dem)!

Men vad menar du med detta svar och var står du i denna fråga? Det känns mycket oklart!

Tycker du att kassörskan inte ska följa gällande lagar, förlora sitt jobb och bli klassad som kriminell?

Tycker en kassörska ska kunna använda sitt sunda förnuft.
Bryta emot lagen? Nej det är väl en bedömnings fråga där det sunda förnuftet borde väga tyngre?

Edit: Och kanske uttryckte mig lite dumt genom att säga "sjuka människor".
Senast redigerad av bensbagille 2013-02-24 kl. 01:10.
Citera
2013-02-24, 01:24
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Tycker en kassörska ska kunna använda sitt sunda förnuft.
Lagar är formella och saknar förnuft.

Citat:
Bryta emot lagen? Nej det är väl en bedömnings fråga där det sunda förnuftet borde väga tyngre?
Tänk på att kassörskan kan vara nyanställd och vet om att hon ska testas på att göra rätt med ölförsäljning och lottförsäljning! Hon vet att om hon gör hon fel i ett av dessa test från arbetsgivaren eller media så blir hon av med jobbet direkt. Så då fegar hon ut, från vad vi (PK personer) tycker borde vara sunt förnuft (att pappan borde få köpa lotten). Men vi alla måste ju enbart se det från den information som kassörskan fått och inget annat. Om vi tycker att lagarna är fel så måste vi påverka våra politiker.

Citat:
Edit: Och kanske uttryckte mig lite dumt genom att säga "sjuka människor".
Näää....
Senast redigerad av girlsinmydream 2013-02-24 kl. 01:26.
Citera
2013-02-24, 01:47
Medlem
bensbagilles avatar
Citat:
Tänk på att kassörskan kan vara nyanställd och vet om att hon ska testas på att göra rätt med ölförsäljning och lottförsäljning! Hon vet att om hon gör hon fel i ett av dessa test från arbetsgivaren eller media så blir hon av med jobbet direkt. Så då fegar hon ut, från vad vi (PK personer) tycker borde vara sunt förnuft (att pappan borde få köpa lotten). Men vi alla måste ju enbart se det från den information som kassörskan fått och inget annat. Om vi tycker att lagarna är fel så måste vi påverka våra politiker.

Självklart kan det vara så att hon var det. Jag vet inte hur lagarna ser ut men jag tvivlar på att hon skulle begå någonting brottsligt när det var en lott som var menad till pappan själv. Men man kanske begår något brottsligt bara genom att låta han hålla i lotten?

Jag har varit i en liknande situation. Jag fick skjuts av min bror då jag själv inte hade något körkort och när vi gick in tillsammans på bolaget för att handla så kollade dom legitimation på oss båda. Dom nekade mig köpte för att han var 19. Jag berättade som det var att jag inte hade något körkort och att min bror körde mig, men hon kunde tyvär inte sälja iaf. Jag gick ut och sen in igen utan min bror och ställde mig i en annan kassa och köpte mina varor så det löste sig tillslut iaf Och jag kan bara komma fram till en sak. hur skulle kassörskorna vilja bli bemötta själva?
Citera
2013-02-24, 01:52
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Självklart kan det vara så att hon var det. Jag vet inte hur lagarna ser ut men jag tvivlar på att hon skulle begå någonting brottsligt när det var en lott som var menad till pappan själv. Men man kanske begår något brottsligt bara genom att låta han hålla i lotten?
Det räcker med att kassörskan bryter mot arbetsgivarens regler för att få sparken.

Det är säkrare att "fälla än att fria" för då kan de inte bli anklagade att ha gjort fel.

Citat:
Jag har varit i en liknande situation. Jag fick skjuts av min bror då jag själv inte hade något körkort och när vi gick in tillsammans på bolaget för att handla så kollade dom legitimation på oss båda. Dom nekade mig köpte för att han var 19. Jag berättade som det var att jag inte hade något körkort och att min bror körde mig, men hon kunde tyvär inte sälja iaf. Jag gick ut och sen in igen utan min bror och ställde mig i en annan kassa och köpte mina varor så det löste sig tillslut iaf Och jag kan bara komma fram till en sak. hur skulle kassörskorna vilja bli bemötta själva?
Kassörskorna måste följa lagar och bestämmelser till punkt och pricka och ibland räcker det ju inte ens med det i fall PK-morallagar säger annat (som i mitt fall).
Senast redigerad av girlsinmydream 2013-02-24 kl. 01:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in