• 4
  • 5
2013-02-20, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag vet inte vilka det är som dissar... Men jag som 35åring tycker att hans exempel är urkassa, det är just i hans ålder man ska leva och ha kul. Säger inte att man ska slösa men vet av erfarenhet att man kan ha ett hyfsat sparkonto framöver i vilket fall som helst.

Seriöst.... Hur kul är det att som 40-åring blicka tillbaks på livet och inse att man inte unnat sig det minsta men att man har en redig slant på banken då man kunde haft en redig slant på banken trots att man unnat sig att ha kul som ung?

Jag är 23år har kul på helgerna och jobbar på vardagarna precis som dom flesta andra.
Första inlägget blev lite hastigt skrivet eftersom jag inte ville lägga upp mina egna inkomster och utgifter.

Alla här har ett eget val, de va ett tips på att kunna bli miljonär inte att alla måste följa det.
Citera
2013-02-20, 14:24
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCANIAvsVOLVO
Ja hade jag fått ut 17000kr i lön hade jag fortfarande satt in den summa jag har råd att undanvara på ett sparkonto, livet blir roligt även om man inte bränner sin lön på 2 veckor varje månad.

Jag förstår ditt resonemang och all eloge till dig. Menar bara att jag inte skulle klara av det, jag sätter också in pengar som jag sparar för oväntade utgifter. Och sen sätter jag också in pengar på ett konto så jag någon månad om året kan åka utomlands och leva rövare och knarka sönder mig.
Att göra detta samt att komma ut och kröka någon gång i månaden måste jag göra för att ventilera, annars hade jag nog efter ett tag blivit en fara för samhället. Att spara bara för att bli miljonär och i tolv jävla år hade inte fungerat för mig jag hade dödat någon.
Visst kan man göra saker som inte kostar pengar men tolv år.

Edit: Måste även tillägga att om man börjar spara efter 20års ålder och snålar i så många år kan jag nästan garantera att man ångrar sig. Man måste ju för fan röja runt se lite av världen och göra lite misstag. Det kan man inte göra om man sitter hemma och runkar på en pengahög.
Men som sagt du gör ju som du vill.
Senast redigerad av herrcarlsson 2013-02-20 kl. 14:27.
Citera
2013-02-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Jag förstår ditt resonemang och all eloge till dig. Menar bara att jag inte skulle klara av det, jag sätter också in pengar som jag sparar för oväntade utgifter. Och sen sätter jag också in pengar på ett konto så jag någon månad om året kan åka utomlands och leva rövare och knarka sönder mig.
Att göra detta samt att komma ut och kröka någon gång i månaden måste jag göra för att ventilera, annars hade jag nog efter ett tag blivit en fara för samhället. Att spara bara för att bli miljonär och i tolv jävla år hade inte fungerat för mig jag hade dödat någon.
Visst kan man göra saker som inte kostar pengar men tolv år.

Edit: Måste även tillägga att om man börjar spara efter 20års ålder och snålar i så många år kan jag nästan garantera att man ångrar sig. Man måste ju för fan röja runt se lite av världen och göra lite misstag. Det kan man inte göra om man sitter hemma och runkar på en pengahög.
Men som sagt du gör ju som du vill.

Japp alla gör som dom vill med sina pengar, vill man knarka upp dom eller sitta o runka på en pengahög är upp till var och en

Själv festar jag till varje helg " då på alkohol ", är ute på klubbar men sällan jag bränner stora summor pengar, har blivit ännu billigare nu när man skaffat kärring
Senast redigerad av SCANIAvsVOLVO 2013-02-20 kl. 16:14.
Citera
2013-02-20, 17:45
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Japp alla gör som dom vill med sina pengar, vill man knarka upp dom eller sitta o runka på en pengahög är upp till var och en

Själv festar jag till varje helg " då på alkohol ", är ute på klubbar men sällan jag bränner stora summor pengar, har blivit ännu billigare nu när man skaffat kärring

Haha ja faktiskt en av dom stora fördelarna med fast förhållande(kanske den enda?) det går inte så hårt åt festkassan. Men oroa dig inte snart kommer tjatet om större boende, familj och giftemål
Senast redigerad av herrcarlsson 2013-02-20 kl. 17:47.
Citera
2013-02-20, 22:34
Medlem
En liten följd fråga hur mycke hade ni sparat om ni fick ut ca 27.000kr i lön, hade en hyra på 4200kr, el 300kr, dator 300kr, mobil 200kr o övriga räkningar på 300-500kr.. la undan 1000kr till kläder varje månad, 2500kr till mat, 2000kr i bensin pengar, 3000kr till nöje, 200kr te katten.
Citera
2013-02-21, 18:51
Medlem
Wentons avatar
Citat:
Som rubriken lyder alla kan bli miljonär om du har ett arbete..

Får du en lön på 17000kr i månaden som jag inte tycker är super bra lön och räknar en billig lägenhet med hyra på max: 3500kr, övriga räkningar på mellan 500-1500kr. 1500kr mat, 1000kr bensin och 500kr nöjen. Efter 12år har du nästan 2 miljoner kronor. ganska enkelt o bli miljonär me andra ord.

Varför vill man spendera 12 år av sitt liv till att snåla och inte göra någonting? Visst, du har 2 mille men du äger ju inte ett piss efteråt..
Citera
2013-02-26, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wenton
Varför vill man spendera 12 år av sitt liv till att snåla och inte göra någonting? Visst, du har 2 mille men du äger ju inte ett piss efteråt..

jag håller med 12år och den låga lönen på 17.000kr är inte mycke o leva för men vill man så kan man

de går enklare om man har en högre lön med små utgifter då växer pengarna snabbare och tar inte lika lång tid
Citera
2013-02-26, 10:57
Medlem
Jag förstår inte varför så många ser sådana motsättningar mellan att spara och "leva nu". Toksnåla så mycket man kan kanske blir tråkigt, men det går absolut att inrätta sin vardag så att det blir mycket pengar över utan att livet blir sämre. Om man släpper statustänkandet lite kan nog de flesta byta till billigare boende och billigare bil, utan att ha tråkigt för det. De flesta studenter har ingen bil och bor ofta i pyttesmå rum, men tycks ändå njuta av livet. Varför kan då inte någon som jobbar göra det?

Sedan verkar många slösa onödiga pengar på mat utan ens tänka på det. Varför köpa dyra halvfabrikat när man kan köpa billiga råvaror och baka/laga maten själv? Och varför handla nån annanstans än i den absolut billigaste mataffären?

Fritidsintressen som är gratis eller nästan gratis är inte svåra att hitta på om man har lite fantasi. Det finns annat än att handla onödiga prylar eller skicka sina slantar över en bardisk.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in