2013-02-15, 15:15
Awaiting Email Confirmation
Min sons iphone försvann under veckan som var i skolan.Nu vägrar skolan ersätta den trots att dom har ansvar för elevernas hälsa och egendom,speciellt när dom bara går i årskurs 2 i grundskolan. Hur ser chanserna ut för mig att driva det längre?Jag känner mig jävligt sur på skolan och deras nonchalans.
Citera
2013-02-15, 15:24
Medlem
rakmacka20s avatar
Tror inte chansen är så stor att du skulle få någon ersättning.

Men den stora frågan är ju varför du köper en Iphone till din son som går i årskurs 2..
Citera
2013-02-15, 15:33
Medlem
flashgrenades avatar
Men va? Varför i hela helvete tror du att du skulle kunna få ersättning av skolan för att din son har slarvat bort en iphone?

Vore dock riktigt nice om det vore så. Ringa skolan och säga att min lilla Johan hade på sig en Patek Phillipe klocka och en Goose-jacka som aldrig kom med hem, kan jag få 30 000:-?
Citera
2013-02-15, 15:39
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlenFikus
Han har inte fått den av mig utan fick den av sin morbror. Varför han köper så dyra grejer til sina systerbarn vet jag inte,möjligtvis är det för att han är en bit över 40,inga egna barn.

Jaja..men när började skolan ansvara för elevernas egendom?

Sen får du skylla dig själv om du ger tillåtelse för ett 8-årigt boktavsbarn att ta med mobilen till
skolan. Eller hur?
Citera
2013-02-15, 15:40
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Men va? Varför i hela helvete tror du att du skulle kunna få ersättning av skolan för att din son har slarvat bort en iphone?

Vore dock riktigt nice om det vore så. Ringa skolan och säga att min lilla Johan hade på sig en Patek Phillipe klocka och en Goose-jacka som aldrig kom med hem, kan jag få 30 000:-?
Jag tror nån stulit den,sonen är oftast rädd om sina ägodelar.
Citera
2013-02-15, 15:51
Medlem
GrumpyOldMans avatar
De flesta skolor ersätter sådant som stulits från eleverna. Dock brukar det krävas en polisanmälan (som görs av målsman) plus att man får intyga att man inte får någon ersättning från annan försäkring (t ex en hemförsäkring med allrisk).

Skolorna är också snabba på att avtala bort ersättning vid stöld eller skada på stöldbegärlig egendom (mobiltelefoner) dyra märkeskläder osv även om stölden skett i låst elevskåp. Sådan egendom medförs till skolan på egen risk.
(Lunds kommun)

Vissa kommuner drar en självrisk på 0,5 % av ett prisbasbelopp och sätter ett maxtak på ersättningen till 1,5 x pbb. (Borgholm)
Citera
namgrebs avatar

Moderatormeddelande

Postat av namgreb 2013-02-15, 16:15
Medlem
Förfärligt att småbarn springer runt med iphones, men inlägg som endast berör den saken är off-topic. Fokusera på huruvida det går att kräva ersättning av skolan, dvs. den juridiska biten.

OT raderat.

Rubriken är även justerad.

/MOD
2013-02-15, 16:29
Medlem
Har jobbat inom kommun och skola, i den kommunen fick eleverna inte ersättning för stulna eller försvunna prylar, de får ta det med sitt försäkringsbolag. En tjej (visserligen på högstadium) blev av med Canada Goose jacka, bärbar dator, mobil, plånbok och ett musikinstrument värt runt 30 000 kr, hon blev helt kallt hänvisad till försäkringsbolaget. :-(
Citera
2013-02-15, 16:57
Medlem
BalleAnkas avatar
Kolla på skolans hemsida. Här är ett exempel på vad det kan stå:

Citat:
KLÄDER OCH ANDRA TILLHÖRIGHETER
Eleven ansvarar själv för sina tillhörigheter under skoldagen. Skolan ersätter inte pengar, kläder eller värdesaker som försvunnit.
Vid idrottsundervisningen kan värdeföremål låsas in i skåp som finns i omklädningsrummet. Eleverna måste dock ha med sig ett eget lås. Värdeföremål kan även lämnas till idrottsläraren för förvaring.
Vid händelse av stöld eller förstörelse av elevs kläder eller andra tillhörigheter kan, om skolan varit försumlig, ersättning betalas ut i vissa fall. Om försäkring finns utgår endast ersättning för självrisken. För att en eventuell ersättning av stöld eller skada på egendom ska kunna utgå, krävs att anmälan sker snarast möjligt till skolan och att vårdnadshavare gjort en polisanmälan.

Sammanfattningsvis så bör du se till att ha en egen försäkring ifall du ska låta en åttaåring ta med värdesaker till skolan. Skolan ersätter självrisken om skolan varit "försumlig".
Citera
2013-02-15, 19:23
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlenFikus
Min sons iphone försvann under veckan som var i skolan.Nu vägrar skolan ersätta den trots att dom har ansvar för elevernas hälsa och egendom

Var har du fått det ifrån?
Citera
2013-02-17, 16:01
Medlem
Donizzs avatar
Bor du i Stockholm?
Citera
2013-02-18, 17:26
Bannlyst
Så länge skolan inte hade lagt beslag på mobilen och sedan slarvat bort den så tror jag inte att chanserna är stora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in