Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
En av dessa kommuer är Älmhult. Där är kommunalrådet Elizabeth Peltola (C) oroad över att de inte tar emot fler invandrare.
Trots att kommunen har lidit av
bostadsbrist i 10 år och att försörjningsstöden tynger kommunens ekonomi ska fler in.
http://www.smp.se/nyheter/almhult/peltola-vill-se-fler-flyktingar-i-almhult(3649606).gm
http://www.almhult.se/download/18.e57e54813a19b96e1b80002770/SN+2012-10-22.pdf
Vilka fler kommunalråd och kommunstyrelseordförande viftar efter fler invandrare att belasta sina invånare med?
Hur ska man tolka att endast 10% av alla kommunstyrelseordförande vill minska inflödet? Är det en positiv siffra i jämförelse med hur det såg ut för ett par år sedan eller är det mindre än ni väntat er?
Att 10 procent av alla KSO vill minska inflödet säger oss att frågan om volymer fortfarande är nästan omöjlig att diskutera i Sverige. Detta trots att de mest mångfaldsglada kommunerna som ställt upp för att möjliggöra riksdagens och regeringens migrationspolitik nu står inför ett kommunalekonomiskt haveri om det fortsätter. Givet läget är det klart färre än vad jag väntat mig men samtidigt är ju flykting- och anhöriginvandringsgalenskapen koncentrerad till vissa platser. Flera KSO har helt enkelt inte förlorat sin migrationsoskuld ännu.
Det som oroar är ju att de som ännu inte begått kommunalekonomiskt migrationssjälvmord fortfarande år 2013 kan låta som Elizabeth Peltola. Man borde så att säga veta bättre. Det saknas nämligen inte empiriskt underlag för hur det ser ut i de riktigt mångfaldsglada kommunerna. Alternativt borde de vara mer ärliga för jag tror att de kommuner vill slippa vara riksdagens och regeringens migrationspolitiska avstjälpningsplats och ständigt övertrasserade checkkredit. Hur långt sträcker sig lojaliteten med rikspolitikerna och staten? Är man beredd att driva hela sin hembygd till ruinens brant innan man protesterar?
Att vara "internationell" betyder inte heller nödvändigtvis att man ska ha en egen population med socialbidragsberoende, svår- eller ointegrerbara människor från tredje världen i kommunala bostadskåkar. Ring Hongkong eller Genève och fråga.
Varför är det viktigt att Älmhult är "internationellt" och varför skulle det i sin tur ha något med socialbidragsfinansierad flyktinginvandring att göra?