2013-02-14, 22:47
Medlem
Reila23s avatar
Hej vet inte riktigt hur jag ska ta detta kort men ska försöka.
Kan börja med att be om ursäkt ifall tråden ligger felplacerad..

Det finns absolut ingenting som känns meningsfullt längre, förut hade jag pengar, trivdes med mig själv och min omgivning. Men nu vill jag bara försvinna.

Jag har alltid haft problem i skolan men nu har det tippat över totalt, har IG i EXAKT ALLA ämnen nu i 3an. Går sista året på gymnasiet och vill verkligen ta studenten då man har hört hur jävla roligt det är, egentligen bara det som får mig att vilja fortsätta i skolan, studenten.
Jag trivs varken med min klass eller med lärarna. Det känns nästan som lärarna pushar mig till att hoppa av skolan. Men det vill jag inte göra för det skulle göra Mamma och Pappa sjukt ledsna och besvikna.

Jag har skulder på 6000 kronor till CSN då jag inte varit i skolan på ett tag eftersom varenda jävla dag känns som ett misslyckande och jag får ändå ingenting gjort.

Jag har tänkt en hel del på att ta livet av mig men är för feg för att göra det, och kan heller inte komma på något bra sätt att utföra skiten på. Mina kompisar och lärare, mamma och pappa berättar dagligen för mig att jag aldrig kommer lyckas här i livet, vara arbetslös för alltid "för att jag inte ens klarar av skolan".

Har även skulder på omkring 1000kr till vänner. Alltså 7000kr i skulder totalt.

Jag har inte råd att göra ett skit längre, och har NOLL i inkomst då jag inte ens får mitt studiebidrag längre så undrar jag hur i helvete jag ska kunna betala av alla skulder jag har.

Nu till mina frågor:
Är det ovärt att hoppa av skolan med endast några månader kvar? Har ju några godkända betyg att plocka med mig iallafall.
Vad ska jag ta mig till med skulderna? Tror knappast Mamma och Pappa tänker betala dem...
Är det totalt omöjligt att lyckas här i livet med att misslyckats med skolan totalt?
Vad är meningen med livet?
Citera
2013-02-14, 22:58
Medlem
CockneyRejects avatar
tänker du ta livet av dig pga skolan? fuck de där. De är klart de går o lyckas kolla bara på alla som hoppat av skolan. Mitt tips till dig är hoppa av skolan,skaffa dig en yrkesutbildning alltså hantverkare på nåt sätt, du kommer antagligen lyckas bättre än de flesta som går ut skolan med average betyg.
Citera
2013-02-14, 23:00
Medlem
Hur mycket pengar har du nu? om vi säger du har 4000 nu så lämnar du igen det.. då är hälften klart, sen så lånar du andra halvan och betalar tillbaka till CSN
Citera
2013-02-14, 23:00
Medlem
ManJuices avatar
Du har skulder på 6000 och du tänker därför ta livet av dig?

Du kan läsa på komvux eller gå om vissa kurser, skaffa sedan ett jobb eller plugga.
Problem solved!
Citera
2013-02-14, 23:01
Medlem
Reila23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudemate
Hur mycket pengar har du nu? om vi säger du har 4000 nu så lämnar du igen det.. då är hälften klart, sen så lånar du andra halvan och betalar tillbaka till CSN
Jag har 0kr..
Citera
2013-02-14, 23:07
Medlem
Reila23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockneyReject
tänker du ta livet av dig pga skolan? fuck de där. De är klart de går o lyckas kolla bara på alla som hoppat av skolan. Mitt tips till dig är hoppa av skolan,skaffa dig en yrkesutbildning alltså hantverkare på nåt sätt, du kommer antagligen lyckas bättre än de flesta som går ut skolan med average betyg.
Tack för svaret, det jobbiga är att ta upp skiten hemma. Men är sugen på att hoppa av skolan för vet innerst inne att jag inte kommer palla med resten av skiten,
Citera
2013-02-14, 23:13
Medlem
Paatiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reila23
Tack för svaret, det jobbiga är att ta upp skiten hemma. Men är sugen på att hoppa av skolan för vet innerst inne att jag inte kommer palla med resten av skiten,
Tycker du ska ta ett seriöst snack med dina föräldrar och förklara allt för dem och om hur dåligt du mår. Jag kan förstå att det känns tungt nu, men om jag var i din sits skulle jag gå kvar i skolan tills studenten och försöka göra det bästa utav det, sedan verkligen försöka hitta något jobb efter det och samla ihop en del pengar. Sedan efter det får du se vad som händer, jobba, plugga, osv. Fortsätt kämpa!
Citera
2013-02-14, 23:21
Medlem
JohnLocke2s avatar
Citat:

Det finns absolut ingenting som känns meningsfullt längre, förut hade jag pengar, trivdes med mig själv och min omgivning. Men nu vill jag bara försvinna.

Jag har alltid haft problem i skolan men nu har det tippat över totalt, har IG i EXAKT ALLA ämnen nu i 3an. Går sista året på gymnasiet och vill verkligen ta studenten då man har hört hur jävla roligt det är, egentligen bara det som får mig att vilja fortsätta i skolan, studenten.
Jag trivs varken med min klass eller med lärarna. Det känns nästan som lärarna pushar mig till att hoppa av skolan. Men det vill jag inte göra för det skulle göra Mamma och Pappa sjukt ledsna och besvikna.

Jag har skulder på 6000 kronor till CSN då jag inte varit i skolan på ett tag eftersom varenda jävla dag känns som ett misslyckande och jag får ändå ingenting gjort.

Jag har tänkt en hel del på att ta livet av mig men är för feg för att göra det, och kan heller inte komma på något bra sätt att utföra skiten på. Mina kompisar och lärare, mamma och pappa berättar dagligen för mig att jag aldrig kommer lyckas här i livet, vara arbetslös för alltid "för att jag inte ens klarar av skolan".

Jag har inte råd att göra ett skit längre, och har NOLL i inkomst då jag inte ens får mitt studiebidrag längre så undrar jag hur i helvete jag ska kunna betala av alla skulder jag har.

Nu till mina frågor:
Är det ovärt att hoppa av skolan med endast några månader kvar? Har ju några godkända betyg att plocka med mig iallafall.
Vad ska jag ta mig till med skulderna? Tror knappast Mamma och Pappa tänker betala dem...
Är det totalt omöjligt att lyckas här i livet med att misslyckats med skolan totalt?

7000kronor låter som den minsta skulden i världshistorien. CSN låter som den bästa att vara i skuld till i världshistorien. De skriver av lånen när man blir 65 år och de har den lägsta räntan. En god vän som du har lånat 1000 kronor av ....hmmm du kan panta flaskor en helg och få ihop 1000 kronor.

Självklart ska du inte hoppa av. Du kan ta och gå om ett år det gjorde man alltid för.
Lycka till med dina problem som är de minsta problemen i världshistorien.
Citera
2013-02-14, 23:37
Medlem
Citat:
Nu till mina frågor:
Ja det är ovärt att hoppa av skolan med bara några månader kvar. Läser du verkligen den linje du vill läsa?? Läge att byta isåfall.
Nej det är inte omöjligt - svårare, men inte omöjligt. Gillar du utmaningar så är du rätt ute.
Meningen med livet? 42. liksom, ska det vara svårt att begripa nu för tiden? Det har vi vetat sedan 70-talet.
Citera
2013-02-14, 23:45
Medlem
Verdess avatar
6000 är inga pengar att ha som skuld. Det betalar du av snabbt senare. Betyg går att plugga upp på komvux senare så det är heller ingen panik där. Försök att härda den sista tiden och sen chilla, tjäna lite pengar eller vad som helst. Känner just nu precis som dig, pluggar dock på universitetet och har tenta nästa vecka som jag ska läsa 800 sidor till.. Har inte orkat öppnat böckerna än, det bara tar stopp. Men ja.. man får försöka lida sig igenom det ändå.

Vad meningen med livet är? Vad din mening är kan du ju inte veta än. Du har bara sett en så otroligt liten del av världen och lärt känna en så begränsad del av dig själv att det är onödigt att ens reflektera kring det än försök må bra först.
Citera
2013-02-15, 00:20
Bannlyst
Citat:

Nu till mina frågor:

Jag skulle hoppat av om jag ska vara ärlig. Börja om. Problemet med att plugga på komvux är att du har skulder hos csn.
Citera
2013-02-15, 00:52
Medlem
Citat:

Tro mig: Det blir inte lättare efter skolan. Speciellt inte första jobbet. Vad exakt är det som du inte pallar med det, och vad läser du?

Fokusera på de ämnena som du verkligen gillar, och skit i de andra. Du verkar ändå inte vara personen som tänker sticka direkt till universitetet. Istället för att vara medioker på allt blir du istället en expert inom ett område. Se det som så istället.

dina skulder kan ingen utom du göra något åt, och ifall du är en ärlig person så talar du om för personerna du är skyldig hur det ligger till. Säg att du behöver minimum X månader för att betala tillbaka dem. Såklart är X rimligt. Är de inte kompletta idioter så accepterar de detta. Annars så sätter du dem som prio att betala tillbaka innan dess, sedan slipper du ha med dem att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in