2005-05-11, 19:23
Medlem
raasts avatar
Goddag! Jag vill minnas att jag tidigare i mitt liv, när jag var ett litet barn, klättrede runt i den delvis nedlagda Gustavsbergsfabriken. Det fanns då en hel del övergivna hus och ställen där vi bröt oss in. I ett av husen hittade vi gröna små väskor med bandage, plåster osv. Det fanns även något som liknade sprutor, fast det var en stark fjäder som man kunde skjuta iväg. Kommer inte riktigt ihåg allt, men jag har för mig att det även fanns militärhjälmar. Det roligaste fyndet vi gjorde var någon form av papper man använde för att se om man hade andats in senapsgas (tror jag att det var). Min kompis farsa hjälpte till att indentifiera det.

I ett annat hur var det nazister som hade klottrat och gjort handavtryck på betongväggen.

Nu undrar jag till och börja med vems de gröna väskorna var? Sen vill jag veta om någon annan har varit där och utforskat lite seriösare? Tror inte det är någon idé idag eftersom dom har byggt om en del och tagit bort taggtrådsstängslet jag kom in genom.
Citera
2005-05-11, 19:33
Medlem
Jag kan inte svara på dina frågor, men gurraberg är ju idag inte precis vad det brukade vara, inte minst när det gäller de skumma ställena. Finns det överhuvudtaget några intressanta objekt på värmdö/nacka?
Citera
2005-05-11, 19:42
Medlem
Bone Collectors avatar
"De gröna väskorna" låter som svenska försvarets första förbandspaket.

Var i Gustavsberg ligger stället?
Citera
2005-05-11, 20:14
Medlem
har ett par polare som har varit där för några månader sen , dom hitta grönaväskor med gamla gasmasker osv, fast nu va det ganska röjjjt och inte mkt intressant kvar.
Citera
2005-05-11, 21:01
Medlem
raasts avatar
Aah! glömde såklart att det även fanns gasmasker. Fabriken ligger vid hamnen ungefär.
Citera
2005-05-11, 22:45
Medlem
Mullvadarnas avatar
Lite hjälp för identifikation av prylarna ni hittade.

Sprutorna var antagligen autoinjektorer som används för att motverka stridsgasens verkningar i kroppen (om man nu har hunnit att andats in den eller fått in den på annat sätt). Fungerar som en spruta fast kanylen skjuts in med en fjäder.

De små papperna ni hittade var antagligen indikeringspapper och dem använder man till indikering vid misstänkt gasanfall.

-Björn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in