2013-02-14, 18:54
Medlem
Tjenare. På mitt gymnasium så har vi fått var sin macdator. Ibland så kan det komma en data snubbe (i detta fall vaktmästaren ) och göra små stickprov för att kolla om man har program på datorn som är nedladdade från ex piratebay osv, som egentligen kostar.

Så min fråga är om man har tagit bort t.ex. nedladdade filmer, porrhistorik osv haha. Rensat papperskorgen, Tagit bort all historik på safari. Kan han ändå på något lurt konstigt sätt se om man har varit inne på dessa sidor eller laddat hem dessa filmer?

även om jag har tagit bort alla torrents osv, allt verkligen.

tacksam för svar!
Citera
2013-02-14, 19:42
Medlem
det finns alltid ett sätt att ta fram informationen... bara man gräver tillräckligt djupt. Torrents till exempel sparas också i ~/library mappen och annan information sparas i andra mappar där. Se till att dem också är borta. Om du vill vara riktigt hardcore kan du radera ledigt skivutrymme också så att det blir betydligt svårare för din vaktmästare att återskapa dokumenten
Citera
2013-02-14, 20:12
Medlem
Hur kunnig är din vaktmästare? Är han en sådan som verkligen gör ALLT för att fälla någon eller kör han bara programmet och sedan nöjer sig?
Citera
2013-02-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WazmaO
Hur kunnig är din vaktmästare? Är han en sådan som verkligen gör ALLT för att fälla någon eller kör han bara programmet och sedan nöjer sig?

Jag vet nt riktigt, han är riktigt schysst, trevlig osv. Men när jag sett han gått igenom någons dator så
Gör han det på 1-2 minuter, så vet inte riktigt om han rotar så djupt.
Citera
2013-02-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobleghost
det finns alltid ett sätt att ta fram informationen... bara man gräver tillräckligt djupt. Torrents till exempel sparas också i ~/library mappen och annan information sparas i andra mappar där. Se till att dem också är borta. Om du vill vara riktigt hardcore kan du radera ledigt skivutrymme också så att det blir betydligt svårare för din vaktmästare att återskapa dokumenten

Hur raderar man ledigt skivutrymme? och vad innebär det?
Citera
2013-02-15, 11:49
Medlem
Sök efter skivverktyg. Välj Macintosh HD. Gå in på fliken "Radera" och någonstans längst ner finns en knapp som heter "Radera ledigt utrymme". Man skriver över det lediga utrymmet så att det bli svårare att återskapa raderade dokumenten. Denna åtgärden är antagligen väldigt överdriven för en användare som dig men man vet aldrig
Citera
2013-02-15, 19:39
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobleghost
Sök efter skivverktyg. Välj Macintosh HD. Gå in på fliken "Radera" och någonstans längst ner finns en knapp som heter "Radera ledigt utrymme". Man skriver över det lediga utrymmet så att det bli svårare att återskapa raderade dokumenten. Denna åtgärden är antagligen väldigt överdriven för en användare som dig men man vet aldrig
Om vaktmästaren gör sin lilla piratkoll på 1-2 minuter så är det skäl nog att tvivla på att han letar borttagna filer

TS: har du funderat på att installera en virtuell maskin på din dator som du kör på något lurigt sätt? Så länge det inte märks att du virtualiserar (inga flikar för att gå tillbaka till host-OS:et syns t.ex) så skulle du ju kunna installera program fritt utan att fundera på att åka fast för något. Byt bakgrundsbild och släng in några halvfärdiga arbeten på skrivbordet så är saken biff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in