2013-02-14, 18:41
Medlem
Blev uppringd av ett företag som heter strategi placering idag. De ville att jag skulle flytta över mina pensionspengar till dem så att de kunde förvalta dem i sina pensionsfonder med riktigt bra tillväxt . Jag sa att jag inte vet ett skvatt om pensionssparande och de erbjöd sig att återkomma. Allt verkade låta riktigt bra från deras sida om fondförvaltning. Någon som har erfarenhet av detta bolag eller likande företag ? Är det någonting att ha eller ska man låta pensionspengarna ligga i den hos " den allmänna pensionen"
Citera
2013-02-14, 18:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelicanen
Blev uppringd av ett företag som heter strategi placering idag. De ville att jag skulle flytta över mina pensionspengar till dem så att de kunde förvalta dem i sina pensionsfonder med riktigt bra tillväxt . Jag sa att jag inte vet ett skvatt om pensionssparande och de erbjöd sig att återkomma. Allt verkade låta riktigt bra från deras sida om fondförvaltning. Någon som har erfarenhet av detta bolag eller likande företag ? Är det någonting att ha eller ska man låta pensionspengarna ligga i den hos " den allmänna pensionen"

De försöker blåsa dig genom att ta ut en förvaltningsavgift på ett antal hundra kronor om året. Har du inte gjort något aktivt val och heller inte har något större intresse så funkar faktiskt "soffliggarfonden" ganska hyggligt.
Citera
2013-02-14, 19:17
Medlem
Svara ALLTID nej till de som erbjuder sig att placera dina pensionspengar. Inga undantag.
Citera
2013-02-14, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
De försöker blåsa dig genom att ta ut en förvaltningsavgift på ett antal hundra kronor om året. Har du inte gjort något aktivt val och heller inte har något större intresse så funkar faktiskt "soffliggarfonden" ganska hyggligt.

De sa att de egentligen hade en kostnad som bestod av efterlevnadsskydd som de kunde bjuda på första året. De matade på med att andra företag tog ut dyra avgifter för att förvalta deras pensionspengar men inte strategi placering. Låter ju för bra för att vara sant att de inte skulle ta ut någon sorts avgift för tjänsten.

Vad finns det för andra alternativ man kan göra förutom "soffliggarfonden " ?
Citera
2013-02-14, 23:17
Medlem
Vill du ha bättre avkastning än "soffliggarfonden" så återstår bara att lära dig marknaden själv, förvaltare tar oftast betalt för att göra ett sämre jobb än de inaktiva..
Citera
2013-02-14, 23:21
Medlem
Skulle jag diskutera någonting över huvud taget angående min ekonomi, eller något annat för den delen, med en vilt främmande människa som ringer upp? Tror inte det

Den här sortens information ska man aktivt söka själv och inte lyssna på första bästa välsmorda munläder.
Citera
2013-02-14, 23:42
Medlem
varning!
det finns INGA förvaltare som gör något gratis! en del tar avgifter andra har avtal med några fondbolag som ger dom payback om dom placerar dina pengar i deras fonder, det vill säga att de rekomenderar de fonder som ger dom mest payback tillbaka.
Citera
2013-02-15, 08:31
Medlem
Strategi placering är ett nystartrad företag. som givetvis palacear dina pengar i sina egna fonder.
Vanligaste fonden hos Strategiplacering heter Traction High Yield fonden har funnits i ca 1 år och har get 1,4% fonden har en KÖPAVGIFT PÅ 5% och en Förvaltningsavgift 2,35%.
Sedan erbjuder dom ett efterlevnadsskydd. Fast det är grupplivförsäkring. Efterlevnadsskydd kan bara tecknas via pensionsmydigheten. Nu till en enkel uträkning har du 100.000 i PPM kapital så tar dom 7350:- per år plus sin årliga avgift. Strategiplacering tänker inte långsiktigt dom tänker kortsiktigt.
VARNING!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in