2013-02-14, 17:14
Medlem
kwsss avatar
Om jag tar t.ex en iphone 5 på delbetalning sen väljer att lämna tillbaka den kan jag få ut kontant på detta eller kommer min delbetalning att avslutas?
Citera
2013-02-14, 17:20
Medlem
ManJuices avatar
Den är mindre värd när du lämnar tillbaka den. Sen beror det på vad som står i kontraktet, något som dom flesta struntar i att läsa. Om det är kontant eller inte är egentligen inte så viktigt om du köpt den lagligt.
Citera
2013-02-14, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kwss
Om jag tar t.ex en iphone 5 på delbetalning sen väljer att lämna tillbaka den kan jag få ut kontant på detta eller kommer min delbetalning att avslutas?

I vanligaste fall nej, du har brukat mobilen, därmed använt och gjort att den tappat i värde. Detta ska du ersätta, och det gör du genom att du det eg. kan nästan jämföras med att hyra telefonen tills du har betalat av den.
Citera
2013-02-15, 00:27
Medlem
kwsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
I vanligaste fall nej, du har brukat mobilen, därmed använt och gjort att den tappat i värde. Detta ska du ersätta, och det gör du genom att du det eg. kan nästan jämföras med att hyra telefonen tills du har betalat av den.

Men om den ligger i förpackning och fortfarande inplastad, alltså helt orörd
Citera
2013-02-15, 08:54
Medlem
Du menar att du köper en mobiltelefon för 6000 och betalar av den med en förhöjd månadsavgift på 250 kr/månad. Sen lämnar du tillbaka telefonen direkt och får 6000 i handen kontant men fortsätter att betala 250 kr i månaden i 24 månader?

Det tror jag blir svårt.
Citera
2013-02-15, 12:27
Medlem
kwsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du menar att du köper en mobiltelefon för 6000 och betalar av den med en förhöjd månadsavgift på 250 kr/månad. Sen lämnar du tillbaka telefonen direkt och får 6000 i handen kontant men fortsätter att betala 250 kr i månaden i 24 månader?

Det tror jag blir svårt.

Exakt vad menar
Citera
2013-02-15, 12:32
Medlem
Nej det fungerar inte så. Du kommer aldrig att få ut hela värdet på en vara där du delbetalar.

Om du ångrar köpet inom en kort tid efter köpet så har du väl kanske vissa konsumenträttigheter att upphäva hela köpeavtalet, men ganska snabbt övergår det så att man som köpare är skyldig att fullfölja sitt köp, dvs betala resten också.

Ditt alternativ är att sälja det på begagnatmarknaden.
Citera
2013-02-16, 01:16
Medlem
1. Öppet köp är ingen laglig rätt, det är ett frivilligt åtagande från butiken
2. Jag kan garantera dig att du inte kommer få mer pengar i handen än du har betalat, då skulle man ju få ett kostnadsfritt lån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in