Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-14, 16:32
Medlem
DoktorKubiks avatar
Hej!

Uppgraderade min dator förra våren och den har fungerat felfritt hittills. Igår när jag startade datorn stod den och tröskade på Asus Express Gate, och till slut fick den kapitulera och och avaktivera AEG. Detta har hänt förut och det var det som föranledde problemen som till slut ledde till hårddiskbyte med mera.

Hur som helst, när datorn väl loggat in i Windows funkade allt som det skulle hela dagen. Startar upp datorn idag, inga problem. Efter en timme eller så, medan jag ser på film, så stannar plötsligt filmen. Jag stänger av VLC och försöker igen, men då spelas det inte upp någon film, fönstret är bara svart. Testar ett par gånger till, samma resultat. Går in i task manager och ser där ett helt gäng VLC aktiva, försöker stänga dem men ingenting händer. Till slut hoppar det upp att Windows Explorer stött på ett problem (inte den vanliga rutan som hoppar upp, dock, utan något uppe i vänstra hörnet).

Jag startar om datorn och den står bara och tröskar på Windows 7-loggan. Startar om ett par gånger, går in i BIOS och ser att jag av någon anledning har "removable device" som primär boot. Till saken hör kanske att jag för närvarande inte har några removable devices inkopplade. Jag byter till min SSD, och efter en stunds tröskande (brukar gå snabbt) på loggan så kommer jag in. Kanon, tänker jag, och surfar runt lite. Sen tänker jag att nu ska jag se klart filmen. Sagt och gjort, inga problem. Sen tänkte jag se en tv-serie, men då händer samma sak som förut: allt blir bara svart, och till slut får jag avsluta explorer i task managern.

Vad sjutton ska jag göra? Eftersom det hänt förut, dock med annan hårdvara, är jag orolig och vill inte att det ska gå så långt igen. Är student så utan dator har jag problem.

Tillägg: Har fipplat runt lite mer nu, och ofta så startar videofilerna men det blir problem direkt när jag försöker hoppa framåt, exempelvis hoppa över ett intro. Antingen så fryser det helt eller så blir det pixelerat och konstigt en stund innan det till slut fryser. Har testat VLC och Windows media player.
Senast redigerad av DoktorKubik 2013-02-14 kl. 16:34.
Citera
2013-02-15, 01:05
Medlem
Skadat godss avatar
Din SSD håller på att avlida kanske, det är tyvärr inget ovanligt. Steg ett för mig skulle vara att prova med annan disk. Sedan ev; grafikkort, minnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in