2013-02-14, 15:29
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.dagensmedicin.se/jobb/sa-ska-utlandsk-personal-kunna-borja-jobba-snabbt/

"Introduktionskurser och språkkurser är receptet för att snabbare få in utländsk vårdpersonal på arbetsmarknaden, enligt regeringens utredare."

Vad anser ni om utredningen och dess förslag?
Citera
2013-02-14, 15:37
Medlem
Jag har vid min vårdcentral varit tvungen att välja bort en läkare som jag inte förstod, nog var han duktig i sitt jobb, men vad spelar det för roll om man inte förstår vad han säger?
Citera
2013-02-14, 15:42
Medlem
LostGenerals avatar
Klart att vårdpersonal som jobbar i Sverige ska kunna prata svenska. Vem tycker något annat?
Citera
2013-02-14, 15:44
Medlem
Har upplevt flera gånger att man varit tvungen att byta läkare på grund av bristande språkkunskaper. Tycker det är ett brott mot patientsäkerheten om läkaren inte kan förstå patienten och vice versa. Alla läkare borde genomgå språktest och dom som misslyckas ska bli av med licensen omedelbart tills dom kan bevisa att dom kan språket tillräckligt bra.
Citera
2013-02-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostGeneral
Klart att vårdpersonal som jobbar i Sverige ska kunna prata svenska. Vem tycker något annat?

Nja den diskussionen är infekterad, svårt att tala om saken. Risken är alltid att man utpekas som rasist.
Citera
2013-02-14, 15:49
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yose
Nja den diskussionen är infekterad, svårt att tala om saken. Risken är alltid att man utpekas som rasist.

Jag misstänker också det, men det blir svårt att komma med det vanliga PK-pratet om det dör folk i vården pga att personalen inte kan svenska.
Citera
2013-02-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostGeneral
Jag misstänker också det, men det blir svårt att komma med det vanliga PK-pratet om det dör folk i vården pga att personalen inte kan svenska.

Om så sker blir det sannolikt locket på direkt. Men min önskan är givetvis att få vård av folk som kan åtminstonde engelska. Att inte kunna kommunicera äventyrar också läkemedelsförskrivningen, i mitt fall fick jag läkemedel som inte alls hade att göra med vad jag sökte för.
Citera
2013-02-14, 16:58
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Jag har vid min vårdcentral varit tvungen att välja bort en läkare som jag inte förstod, nog var han duktig i sitt jobb, men vad spelar det för roll om man inte förstår vad han säger?
Hur avgör du om en läkare är kompetent när du inte förstår vad hen säger?
Senare skriver du att det ledde till felaktig recept! I mina ögon ingår det i rollen som ansvarstagande läkare att man försäkrar sig om att inga missförstånd föreligger..
Citera
2013-02-14, 17:10
Medlem
Sverige2025s avatar
Det måste kunna uttrycka sej på perfekt svenska utan brytning bör vara kravet, särskilt om man skall jobba med äldre människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.dagensmedicin.se/jobb/sa-ska-utlandsk-personal-kunna-borja-jobba-snabbt/

"Introduktionskurser och språkkurser är receptet för att snabbare få in utländsk vårdpersonal på arbetsmarknaden, enligt regeringens utredare."

Vad anser ni om utredningen och dess förslag?
Citera
2013-02-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Hur avgör du om en läkare är kompetent när du inte förstår vad hen säger?
Senare skriver du att det ledde till felaktig recept! I mina ögon ingår det i rollen som ansvarstagande läkare att man försäkrar sig om att inga missförstånd föreligger..

Du har rätt här. Jag sökte för bihåleinflammation, stod och pekade på huvudet och försökte nämna saken så han skulle förstå. När jag skulle hämta ut receptet sa dom på apoteket att det var medicin mot tinnitus jag fått.
Jag fick byta läkare men tyckte det var en obehaglig upplevelse, kände hur jag blev "utpekad"
Citera
2013-02-14, 18:24
Medlem
Citat:
Man kan ju argumentera för att det handlar om vikten av att förstå och bli förstådd och poängtera att det är ett lika stort problem med en för svenskar otydlig danska eller en kraftig polsk brytning som med språkförbistring av mer "exotisk" karaktär.

Det handlar om patientsäkerhet helt enkelt och då kan man inte vara alltför finkänslig.

Edit: Förstår din obehagskänsla när du bad att få byta läkare, men det borde inte behöva vara så.
Senast redigerad av Nebeltag 2013-02-14 kl. 18:27.
Citera
2013-02-14, 18:25
Medlem
Fylleannas avatar
Citat:
Kulturkunskaperna handlar om att lära sig hur det svenska sjukvårdssystemet fungerar i praktiken. Det kan handla om saker som att lära sig att sjuksköterskor har en självständig yrkesroll i Sverige och att du som man kan ha en kvinnlig chef, vilket inte är självklart för alla, säger Ingvar Karlberg.

Det här måste uppfattas som oerhört kränkande för högutbildad spetskompetens från MENA-länder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in