2013-02-14, 13:49
Medlem
AntonioPs avatar
Hej,

Förstår varför man gör nyemission för att få in mer aktiekapital, men varför gör man reverse split, t.ex. 6 aktier blir 1 som Kappahl gjorde??

Tacksam för hjälp

Antonio
Citera
2013-02-14, 14:35
Medlem
Kurt1s avatar
Helt enkelt för att värdet ökar per aktie. Det ser lite bättre ut. Företagets värde ökar dock naturligtvis inte. Det är dessutom ganska nödvändigt om aktien handlas för ca 1-10 öre styck på börsen, och företaget vill göra ytterligare en nyemission. Teckningsrätterna riskerar att bli värdelösa annars.
Citera
2013-02-14, 16:55
Medlem
Det görs ibland också för att göra aktien mindre volatil.
Citera
2013-02-14, 18:16
Medlem
Nån som vet vilka kostnader en reverse innebär för företaget som gör den?

Skulle gärna se shamaran göra om 10 aktier till 1...
Citera
2023-11-08, 10:18
Medlem
Friindivids avatar
Jag väcker liv i denna gamla tråd i hopp om ett vettigt svar. Jag sitter på en dansk aktie och har svindlande högt GAV. Nu har företaget beslutat att göra en omvänd split 1:1000, vilket är uselt. Jag undrar nu vad som är "taktiskt" bäst, att försöka sänka sitt GAV så mycket det går före sista datum för omvänd split eller att sitta kvar med högt GAV, då det inte spelar någon roll för utgången?
Citera
2023-11-08, 10:20
Medlem
Friindivids avatar
(Aktien är idag körd i botten.)
Citera
2023-11-08, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friindivid
Jag väcker liv i denna gamla tråd i hopp om ett vettigt svar. Jag sitter på en dansk aktie och har svindlande högt GAV. Nu har företaget beslutat att göra en omvänd split 1:1000, vilket är uselt. Jag undrar nu vad som är "taktiskt" bäst, att försöka sänka sitt GAV så mycket det går före sista datum för omvänd split eller att sitta kvar med högt GAV, då det inte spelar någon roll för utgången?
Värdet kommer inte att minska om du menar det? Så det spelar ju ingen roll. Däremot kan det se lite konstigt ut på avkastningen om banken inte hunnit korrigera för den omvända splitten. I så fall kan du kontakta banken om det.
Citera
2023-11-08, 12:00
Medlem
Citat:
En omvänd split spelar absolut ingen roll. Din andel (i procent) av bolaget kommer vara den samma. Det är bara att antalet aktier du äger minskar med 1000:1 men aktiepriset går upp 1:10000, så det går på ett ut. Du bör bara basera dina köp- eller säljbeslut på vad du anser att bolaget är värt jämfört med vad bolaget kostar. Normalt sett brukar din bank justera ditt gav efter en split, d.v.s. om ditt gav var 10 öre tidigare så blir det 100 kr nu. Annars kan du göra det manuellt, det är bara att ta nuvarande GAV*1000. Antagligen så har du investerat i ett skitbolag och borde sälja allt och tappa aktiekörkortet, men det är inte en särskilt objektiv bedömning. Lycka till
Citera
2023-11-08, 12:35
Medlem
Citat:
Gjorden en sökning på MFN och gissar att det handlar om https://mfn.se/one/a/orphazyme/proce...000-1-b30ae85b Isf är det "taktiskt bästa" att sälja skiten bara och ta det som en läxa att inte köpa bi-otäck-bolag. Att köpa mer för "att sänka GAV" gör bara att du kommer förlora ännu mer pengar. Bolaget verkar ju inte ens ha någon verksamhet längre? Det första som står att läsa i VD-ordet i förra årsrapporten är:
2022 was a challenging year for Orphazyme which culminated, in May 2022, with the sale of substantially all of our assets and business activities to KemPharm Denmark A/S (KemPharm), a wholly owned subsidiary of KemPharm Inc (the Sale of Assets). As of December 31, 2022, the Company had one employee.
...
https://investors.orphazyme.com/stat...e-09dbbca0aee1

Otroligt att Nasdaq låter sån skit få fortsätta vara listat.
Citera
2023-11-08, 14:30
Medlem
Friindivids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
En omvänd split spelar absolut ingen roll. Din andel (i procent) av bolaget kommer vara den samma. Det är bara att antalet aktier du äger minskar med 1000:1 men aktiepriset går upp 1:10000, så det går på ett ut. Du bör bara basera dina köp- eller säljbeslut på vad du anser att bolaget är värt jämfört med vad bolaget kostar. Normalt sett brukar din bank justera ditt gav efter en split, d.v.s. om ditt gav var 10 öre tidigare så blir det 100 kr nu. Annars kan du göra det manuellt, det är bara att ta nuvarande GAV*1000. Antagligen så har du investerat i ett skitbolag och borde sälja allt och tappa aktiekörkortet, men det är inte en särskilt objektiv bedömning. Lycka till

Tack för ett bra svar.
Citera
2023-11-08, 14:44
Medlem
Friindivids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Gjorden en sökning på MFN och gissar att det handlar om https://mfn.se/one/a/orphazyme/proce...000-1-b30ae85b Isf är det "taktiskt bästa" att sälja skiten bara och ta det som en läxa att inte köpa bi-otäck-bolag. Att köpa mer för "att sänka GAV" gör bara att du kommer förlora ännu mer pengar. Bolaget verkar ju inte ens ha någon verksamhet längre? Det första som står att läsa i VD-ordet i förra årsrapporten är:
2022 was a challenging year for Orphazyme which culminated, in May 2022, with the sale of substantially all of our assets and business activities to KemPharm Denmark A/S (KemPharm), a wholly owned subsidiary of KemPharm Inc (the Sale of Assets). As of December 31, 2022, the Company had one employee.
...
https://investors.orphazyme.com/stat...e-09dbbca0aee1

Otroligt att Nasdaq låter sån skit få fortsätta vara listat.

Bra jobbat! Med rodnande kinder erkänner jag att, javisst är det skitbolaget Orphazyme det rör sig om. Till mitt försvar kan jag säga att det var otroligt haussat bland alla och envar, när det begav sig. Men, ja, nu står jag med aktiedumstruten på. Det är farligt, som du antyder, att man öser in pengar i ett svart slukhål som ju blivit ett signum för biotekninbranschen. Orphazyme har sålt bolagets alla tillgångar i USA och lämnat Nasdaq, men finns kvar på Köpenhamnsbörsen och bör väl bedriva något slags verksamhet...Men nu inser jag att jag inte lär påverka min situation till det bättre genom att ge dem mer av mina pengar.
Citera
2023-11-08, 14:45
Medlem
Friindivids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Värdet kommer inte att minska om du menar det? Så det spelar ju ingen roll. Däremot kan det se lite konstigt ut på avkastningen om banken inte hunnit korrigera för den omvända splitten. I så fall kan du kontakta banken om det.

Precis, det var en värdeminskning jag var osäker på. Nu vet jag bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in