Citat:
Ursprungligen postat av
Friindivid
Jag väcker liv i denna gamla tråd i hopp om ett vettigt svar. Jag sitter på en dansk aktie och har svindlande högt GAV. Nu har företaget beslutat att göra en omvänd split 1:1000, vilket är uselt. Jag undrar nu vad som är "taktiskt" bäst, att försöka sänka sitt GAV så mycket det går före sista datum för omvänd split eller att sitta kvar med högt GAV, då det inte spelar någon roll för utgången?
En omvänd split spelar absolut ingen roll. Din andel (i procent) av bolaget kommer vara den samma. Det är bara att antalet aktier du äger minskar med 1000:1 men aktiepriset går upp 1:10000, så det går på ett ut. Du bör bara basera dina köp- eller säljbeslut på vad du anser att bolaget är värt jämfört med vad bolaget kostar. Normalt sett brukar din bank justera ditt gav efter en split, d.v.s. om ditt gav var 10 öre tidigare så blir det 100 kr nu. Annars kan du göra det manuellt, det är bara att ta nuvarande GAV*1000. Antagligen så har du investerat i ett skitbolag och borde sälja allt och tappa aktiekörkortet, men det är inte en särskilt objektiv bedömning. Lycka till