• 1
  • 2
2013-02-14, 14:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademica
Lyssnar du aldrig på radions konsumentprogram? I veckan så tog man upp just denna frågan. Och hur man ska gå tillväga. ( Tyvärr mins jag inte vilket program, men det var på P1) Du ska polisanmäla, bestrida och sen är det klart!

Citat:
Allt du behöver göra är att bestrida fakturan. Ett jävla brev till kronofogden. Det är ingen uppsats du behöver författa utan orden "jag bestrider kravet från xxxxxxx."

Om du är för lat för att göra det så ska du fan inte skylla din lathet på kronofogden. Du har alla chanser i världen att stoppa kronofogden från att driva in oriktiga fordringar. Men det krävs att du lufter på arslet i minst 10 minuter.
Visst, problemet är inte olösligt. Man kan skriva ett brev. Jag frågar mig bara varför myndigheterna ställer upp på att gynna fordringsägare och därmed potentiella bedragare. En uppenbar lucka i lagen, men myndigheterna är ointresserade av att rätta till felet trots att det vore så enkelt. Konstigt.
Citera
2013-02-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Visst, problemet är inte olösligt. Man kan skriva ett brev. Jag frågar mig bara varför myndigheterna ställer upp på att gynna fordringsägare och därmed potentiella bedragare. En uppenbar lucka i lagen, men myndigheterna är ointresserade av att rätta till felet trots att det vore så enkelt. Konstigt.

Dom gynnar inte fordringsägare. Båda parternas inlägg bedöms ha samma vikt. Om du bestrider en faktura/skuld kommer kronofogden inte att driva in den, om det inte är en lagakraft vunnen dom.

Det innebär att i praktiken att oseriösa företag kan lämna in krav som kronofogden agerar på. Dock blir det tvärstopp om du invänder mot kravet.

Det innebär också att om du invänder mot helt legitima krav som hamnar hos kronofogden så är det lika mycket stopp för att driva in skulden. Hur kan detta vara att gynna fordringsägare?

Tror du ens i din vildaste fantasi att företag som är villiga att lämna in falska krav till kronofogden inte skulle vara villiga att ta fram oriktig information och skicka in den till kronofogden om det var ett av kraven?
Citera
2013-02-14, 15:35
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Det är ingen lucka i lagen dumbass. Systemet funkar.

Du vill skrota ett system bara för att det finns några få skojare som försöker lura idioter som inte
ens orkar kan skriva ett enkelt brev?

Då kan man lika gärna skrota hela den summariska processen hos KFM vilket skulle innebära rejält
fördyrande kostnader för alla om man istället endast kunde väcka talan genom en stämningsansökan till tingsrätt.
Citera
2013-02-14, 16:11
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Dom gynnar inte fordringsägare. Båda parternas inlägg bedöms ha samma vikt. Om du bestrider en faktura/skuld kommer kronofogden inte att driva in den, om det inte är en lagakraft vunnen dom.

Det innebär att i praktiken att oseriösa företag kan lämna in krav som kronofogden agerar på. Dock blir det tvärstopp om du invänder mot kravet.

Det innebär också att om du invänder mot helt legitima krav som hamnar hos kronofogden så är det lika mycket stopp för att driva in skulden. Hur kan detta vara att gynna fordringsägare?

Tror du ens i din vildaste fantasi att företag som är villiga att lämna in falska krav till kronofogden inte skulle vara villiga att ta fram oriktig information och skicka in den till kronofogden om det var ett av kraven?
Det är ju stor skillnad på att skicka in en påhittad faktura. Det kan skyllas på missförstånd mellan parterna ed, men om man skulle förfalska handlingar skulle det vara ett allvarligt brott. Men det är egentligen inte problemet: i och med att Kronofogden okritiskt driver in skulder, tvingas många småföretagare betala just bara för risken att på nåt sätt hamna i Kronofogdens register. Det finns massor av exempel på detta:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...um_6905247.svd
http://www.falkenbergsposten.se/News2.asp?idNews=1903
http://lokaltidningen.se/oseri%C3%B6...ler/710129911/

citat:
" Flathet har gett blufföretagen spelrum
Småföretagare skyddas inte av samhället från det gissel som blufföretagen utgör. Samtidigt används samhällets resurser för att hjälpa bedragarna att driva fordringarna mot småföretagarna. Situationen är absurd, och ovärdigt rättssamhället, skriver kriminologerna Helena du Rées och Jerzy Sarnecki"

Precis vad jag beskrivit tidigare. Förstår inte hur någon kan försvar detta system.
Citera
2013-02-14, 16:59
Medlem
Citat:
Det är ju stor skillnad på att skicka in en påhittad faktura. Det kan skyllas på missförstånd mellan parterna ed, men om man skulle förfalska handlingar skulle det vara ett allvarligt brott. Men det är egentligen inte problemet: i och med att Kronofogden okritiskt driver in skulder, tvingas många småföretagare betala just bara för risken att på nåt sätt hamna i Kronofogdens register. Det finns massor av exempel på detta:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...um_6905247.svd
http://www.falkenbergsposten.se/News2.asp?idNews=1903
http://lokaltidningen.se/oseri%C3%B6...ler/710129911/

citat:
" Flathet har gett blufföretagen spelrum
Småföretagare skyddas inte av samhället från det gissel som blufföretagen utgör. Samtidigt används samhällets resurser för att hjälpa bedragarna att driva fordringarna mot småföretagarna. Situationen är absurd, och ovärdigt rättssamhället, skriver kriminologerna Helena du Rées och Jerzy Sarnecki"

Precis vad jag beskrivit tidigare. Förstår inte hur någon kan försvar detta system.

Vad i den här processen är det du inte förstår?

Det är ingen som okritiskt driver in något. Så fort kronofogden får in ett ärende skickar man ut information till gäldenären att ett krav med denna kommit in.

Det enda som krävs då är att gäldenären svarar kronofogden att man invänder mot kravet. Då stannar hela processen. Man behöver inte ens ange ett skäl utan bara invända mot kravet.

Det krävs ingen kunskap eller att man kontaktar någon jurist. Allt som krävs är ett brev till kronofogden med en rad text i.

Hur svårt kan det vara att förstå?
Citera
2013-02-14, 17:16
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Vad i den här processen är det du inte förstår?

Det är ingen som okritiskt driver in något. Så fort kronofogden får in ett ärende skickar man ut information till gäldenären att ett krav med denna kommit in.

Det enda som krävs då är att gäldenären svarar kronofogden att man invänder mot kravet. Då stannar hela processen. Man behöver inte ens ange ett skäl utan bara invända mot kravet.

Det krävs ingen kunskap eller att man kontaktar någon jurist. Allt som krävs är ett brev till kronofogden med en rad text i.

Hur svårt kan det vara att förstå?
Det handlar inte om vad jag förstår eller inte, det här är ett välkänt problem som har dryftats i otaliga reportage och tidningsartiklar. Poängen är att den som inte har beställt en vara inte skall behöva avbeställa den eller egentligen göra någonting. Jag har ju t o m citerat problemen ur ovan nämnda artiklar för att förklara. Det är inte så enkelt som du påstår:
"Han (företagaren) kontaktar omedelbart blufföretaget och meddelar att han inte är intresserad av deras tjänster....blufföretaget går dock inte med på att häva det avtal som de påstår vara ingånget....Så småningom kommer ett krav från ett inkassobolag som ingår i samma koncern som blufföretaget. Företagaren fortsätter att bestrida. Eftersom kronofogden inte tar upp stridiga fordringar så hotar blufföretaget att stämma småföretagaren som inte vill betala. Till skillnad från kronofogden är tingsrätten skyldig att ta upp en tvistig fordran och ska försöka åstadkomma förlikning mellan blufföretaget och småföretagaren...det kostar blufföretaget 450 kronor att få tingsrättens hjälp att driva in sin bedrägliga fordran"
Citera
2013-02-14, 17:20
Medlem
Citat:
Det är ju stor skillnad på att skicka in en påhittad faktura. Det kan skyllas på missförstånd mellan parterna ed, men om man skulle förfalska handlingar skulle det vara ett allvarligt brott.

På vilket sätt är inte en påhittad faktura en förfalskad handling?

Citat:
Men det är egentligen inte problemet: i och med att Kronofogden okritiskt driver in skulder, tvingas många småföretagare betala just bara för risken att på nåt sätt hamna i Kronofogdens register

Nej det gör de inte det är bara att bestrida. Kan garantera att det är ett betydligt större problem för både företag och småföretag att de inte lyckas driva in sina fodringar för att det är för knepigt ifall någon väl bestrider deras faktura.
Citera
2013-02-14, 22:48
Medlem
Citat:
Det handlar inte om vad jag förstår eller inte, det här är ett välkänt problem som har dryftats i otaliga reportage och tidningsartiklar. Poängen är att den som inte har beställt en vara inte skall behöva avbeställa den eller egentligen göra någonting. Jag har ju t o m citerat problemen ur ovan nämnda artiklar för att förklara. Det är inte så enkelt som du påstår:
"Han (företagaren) kontaktar omedelbart blufföretaget och meddelar att han inte är intresserad av deras tjänster....blufföretaget går dock inte med på att häva det avtal som de påstår vara ingånget....Så småningom kommer ett krav från ett inkassobolag som ingår i samma koncern som blufföretaget. Företagaren fortsätter att bestrida. Eftersom kronofogden inte tar upp stridiga fordringar så hotar blufföretaget att stämma småföretagaren som inte vill betala. Till skillnad från kronofogden är tingsrätten skyldig att ta upp en tvistig fordran och ska försöka åstadkomma förlikning mellan blufföretaget och småföretagaren...det kostar blufföretaget 450 kronor att få tingsrättens hjälp att driva in sin bedrägliga fordran"

Och då måste blufföretaget bevisa att fordran är korrekt.

Jag ser fortfarande inte problemet. Det kommer alltid finns människor/företag som beter sig bedrägligt, det kommer man inte ifrån. Det system som kronofogden tillämpar gör det enkelt för den som får ett felaktigt krav riktat mot sig att stoppa det.
Citera
2013-02-14, 23:57
Medlem
Man skulle i och för sig kunna tänka sig en motsvarighet till RB 9:1 som kriminaliserar talan mot bättre vetande. Eventuellt skulle man redan idag kunna klämma in en ansökan om BetF som "föranleder" rättegång.

Observera vidare att KFM ska behandla uppenbart ogrundade anspråk som bestridna enligt BFL. Att KFM skulle eftersöka bevisning för t.ex. ett påstått muntligt avtal innan gäldenären ens har bestritt fordran förefaller högst opraktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in