Jag tänkte försöka utveckla ett mycket mer kompakt och effektivare skriftsystem i svenskan, där alla konsononantkombinationer tillhörande samma stavelse representeras av ett eget tecken. Vokaler tänkte jag ange via diakriter, där deras position och form avgör om vokalen som hör till stavelsen hamnar före konsonanterna eller efter konsonanterna, samt vilket vokalljud det är.
Separata prefix och suffix, tex genitiv-s tänkte jag dock se just som separata tecken.
För att korta ned antalet tecken tänkte jag ha ett sätt att visa om ordningen på ljuden i ett tecken är omvänd, så att tex sk är samma tecken som ks, men med något litet streck för att visa om det är grundvarianten eller den spegelvända.
Det jag funderar lite över nu är hur många sådana kombinationer av konsonantljud som vi egentligen har i svenskan. Finns det kanske till och med en lista på Internet någonstans? (jag hittade ingen) Och finns det någon term för just konsonantkombinationer, det är ju varken fonem eller morfem.
Finns det andra regler jag annars kan tänka på för att snabbt korta ned listan? Tex konsonanterna bd kan ju inte förekomma tillsammans, om de in tillhör olika stavelser. Finns det några simpla regler för att sålla bort dessa typer av kombinationer?
Tack för all hjälp!