Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-13, 23:52
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Är jättenöjd med Macbook, har haft min PRO i lite över 2 år nu och använt den väldigt mycket.

Tänkte först att det är genom mkt användning som den börjat låta högt från fläkten och hjulet snurrar lite oftare.

Men när jag har igång många saker samtidigt, som tar på minnet. Så kan hela datorn låsa sig. Musen kan jag röra, men inga knappar fungerar och jag måste avsluta den genom att hålla in knappen. Detta är jävligt irriterande när jag spelar spel och inte har sparat.

Antar att det har att göra med att jag använder upp allt RAM-minne, men jag har 4GB DDR3 så det borde tåla en del.

Någon som haft samma problem eller vet vad jag kan uträtta? Har skött den bra, men som sagt, den har pustat väldigt mycket på senare tid.

Och skriv nu inte "Prova att inte använda lika mycket av RAM-minnet"

Tack!
Citera
2013-02-14, 00:17
Medlem
crillecrilles avatar
Vilken modell?

Har du rengjort?

Sluta vara nedvärderande mot folk som potentiellt kan hjälpa dig

OS X är ganska okej på att hålla rent, men det finns en gräns.
Citera
2013-02-14, 00:33
Medlem
hockexxs avatar
Du bör kolla hårddisken, det finns bra program för det. HDtune är ett men jag vet inte om det funkar till Mac. Har inte tid att gräva just nu, men det bör väl även finnas program liknande memtest för Mac?

Jag finner mycket information om folk med precis samma problem som dig med sin Mac när jag googlar. Dock verkar ingen ha funnit någon lösning. Det kan ju dock vara så illa att det är ett designfel från tillverkaren.

Det är inte temperaturrelaterat då? Eventuellt kanske nord/sydbryggan som går varmt om du inte har för hög CPU temp.
Citera
2013-02-14, 01:04
Medlem
yourmomschesthairs avatar
Min macbook pro gjorde också det efter ca 1 års användning. Tillslut blev det vara värre och värre och kunde knappt köra igång datorn. Bytade ut hårddisken och uppdaterade den och nu är den som ny.
Citera
2013-02-14, 01:15
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Nä, jag har gjort testet på skrivverktyg, och de hittade inget fel, så ingen skadad hårddisk.

Jag har inte uppdaterat den eller öppnat den alls.

Jag använder alltid den mot träbord eller andra flata ytor av sten osv. Så den borde hållit sig bra tycker man.

Men det som jag också har läst är att man ska byta ut lite saker så fall, då måste jag väl tyvärr göra detta.

Vad kostar det att göra det, du som nu fick din som helt ny igen?
Citera
2013-02-14, 05:44
Medlem
tzjs avatar
Vilka program har du igång, och hur mycket av minnet används då?
Titta i aktivitetskontroll. (Ett program)
Citera
2013-02-14, 10:53
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivinoCodino
Och skriv nu inte "Prova att inte använda lika mycket av RAM-minnet"
Prova att inte använda lika mycket av RAM-minnet...
...för då vet du hurvida hög minnesanvändning har med ditt problem att göra. Det kan ju vara så pass enkelt att du har dåligt med RAM -> högre användning av din swapfil på hårddisken -> högre temperatur -> högre fläkthastighet. Sen när du haft datorn två år så är det gott och väl nog med tid för att hinna få in lite damm i datorn vilket kan innebära att fläktarna måste jobba hårdare även under förhållandevis lättare belastningar.

Börja med att köra Apple Hardware Test och se vad testet har att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Sluta vara nedvärderande mot folk som potentiellt kan hjälpa dig
Är det något jag missat eller är det från någon annan tråd?
Citera
2013-02-14, 10:56
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Är det något jag missat eller är det från någon annan tråd?
Haha. Jag vet inte hur det hamnade där, var definitivt inte meningen i alla fall
Citera
2013-02-15, 10:30
Medlem
DuSomTroddes avatar
Släng skiten, köp ny. Kolla min tråd och se om några av dina problem stämmer överens med mina.
Citera
2013-02-15, 10:40
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuSomTrodde
Släng skiten, köp ny. Kolla min tråd och se om några av dina problem stämmer överens med mina.

Här slängs inget.

Prova att rensa ut lite skit från datorn, och testa en säker start.
Citera
2013-02-16, 23:14
Medlem
Det du kan testa är:
* Rensa bort allt damm från fläkten

Sen kan du testa detta:
Citat:
SMC RESET

Shut down the computer.
Plug in the MagSafe power adapter to a power source, connecting it to the Mac if its not already connected.
On the built-in keyboard, press the (left side) Shift-Control-Option keys and the power button at the same time.
Release all the keys and the power button at the same time.
Press the power button to turn on the computer.

PRAM RESET

Shut down the computer.
Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step
Turn on the computer.
Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
Release the keys.

När min Mac Mini fick fnatt med fläkten så gjorde jag som ovan och då blev fläkten nollställd och fungerade bra sedan.
Citera
2013-02-21, 21:21
Medlem
Hur "rengör" man en macbook pro?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem